Nybagt storebror på 19 mdr

3. marts 2023

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Nybagt storebror på 19 mdr

Kære Helen

Vi har netop udvidet familien med en lillesøster (for 3 uger siden). I den forbindelse har jeg brug for nogle gode råd ift. storebror, der er 19 mdr.

Først og fremmest har det været en enormt følelsesladet tid for mig, som mor. Jeg har følt jeg skulle tilsidesætte mit stadig lille men største barn meget, pga amning af lillesøster. Det har givet mig dårlig samvittighed og så må jeg indrømme jeg på en måde savner min søn, selvom jeg jo er der sammen med ham.

Jeg har forsøgt at fastholde så meget af det vi gjorde før som muligt. Fx har jeg været på legepladsen alene med storebror, jeg putter ham fortsat hver anden dag. Naturligt er der nu langt flere ting, som far tager sig af.

Jeg er ofte nødt til at afbryde min og storebrors leg, når søster skal ammes, hvilket gør ondt på mig. Jeg forsøger at forklare at nu skal lillesøster have mad og prøver også at invitere ham med, så vi kan læse en bog eller lignende. Men det er han ikke super interesseret i.

Storebror er meget interesseret i sin søster. Han smiler stort når han ser hende, vil gerne ae hende, pege på hendes næse, mund osv. til tider ret voldsomt, da han jo ikke er så stor at han forstår han skal være forsigtig. Nogle gange er jeg derfor nødt til at holde ham lidt tilbage, så han ikke maser og mosler hende alt for meget. Det bliver han enormt ked af.

Det er kun få gange han har forsøgt at hive mig med, hvis jeg sidder med hende. Her forklarer jeg ham, at jeg gerne vil gå med, men at søster skal spise færdig først. Han vil gerne pege på, at nu skal hun ligge liften, eller nu skal hun spise osv. Han virker dog noget mere pylret end han plejer. Der skal ikke så meget til, så bliver han ked af det eller pylret. Fx når han får et nej. Det samme gør sig gældende i vuggestuen. Han tager lidt lang tid om at falde i søvn både til middagslur og om aftenen, hvilket han ikke plejer. Det er uden gråd eller andet. For det meste ligger han bare og ...

Annonce

... snakker en del. Vi sidder stille ved siden af sengen til han sover.

Oveni det hele er han begyndt at sige utrolig mange ord, han har netop været meget forkølet og derfor ikke sovet så godt. Så der er pt mange ting i spil, som kan spille ind på at han er pylret. Jeg har svært ved at gennemskue hvad der skyldes lillesøsters ankomst og hvad der skyldes udvikling og sygdom.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal håndtere denne nye situation. Jeg håber du kan give mig nogle råd, så jeg kan bevare den rigtig gode tilknytning vi allerede har.

Lillesøster er indtil videre nem. Hun sover en del og spiser selvfølgelig en del og så er hun ikke en der græder meget. Hun er dog ofte vågen i det tidsrum hvor vores søn er hjemme fra vuggestue og sidder derfor meget hos enten mor eller far.

Hvad skal vi være opmærksomme på ift vores søn?

Hvad kan vi sige og gøre for at imødekomme ham og hans følelser, i en alder af 19 mdr? Ift der hvor han er rent udviklingsmæssigt.

Skal man sige meget fra ift han er lidt hårdhændet ved lillesøster, men jo i bedste mening, fordi han gerne vil kramme hende osv. Hvordan sætter man en kærlig grænse her, hvor han ikke føler sig afvist?

Skal jeg afskærme ham lidt fra amningen og gå et andet sted hen?

Har du nogle generelle råd til os forældre til søskende med knapt 19 måneders mellemrum?

Jeg ved godt at vi skal bevare roen og vise at lillesøster er en god ting for vores familie, men den balancegang synes jeg er svær, når man samtidig er nødt til at tilsidesætte storebror en del mere end tidligere. Hvad kan vi gøre, for at gøre det så skånsomt som muligt for vores søn?

Sidst men ikke mindst. Hvad er din erfaring ift hvor lang tid det tager for et barn på 19 mdr at vænne sig til at der er en mindre søskende. Man hører jo, at de glemmer at den mindre søskende ikke har været der hele tiden med tiden.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Moderen med den dårlige samvittighed

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder