Svar: Bør/skal vi tilpasse os vuggestuens rutiner?

2. november 2022

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev :) Jeg forstår godt, hvis du synes det kan virke næste uoverskueligt med vuggestuestart og nu også ændring af rytme, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er rigtig dejligt, at du er gravid og derfor er hjemme, når jeres dreng skal begynde i vuggestue. Det giver mulighed for en længere og mere rolig indkøring og dermed mulighed for lidt fleksibilitet alt efter, hvordan han reagerer på det hele. Samtidig kan det nok ikke undgås, at start i vuggestue kan medføre lidt ekstra sygedage, så her er det også dejligt, at du har muligheden for at have ham hjemme en ekstra dag.

Når jeg læser din beskrivelse, så er min umiddelbare tanke, at jeres rutiner ikke er så forskellige endda, og jeg tænker, at I forhåbentlig kan møde hinanden - så I tilpasser jer lidt til vuggestuens hverdag, men så de også tilpasser sig jeres dreng og hans naturlige behov.

Det er f.eks. helt normalt, at børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med kun en lur dagligt. Vuggestuen bør derfor være gearet til at tilbyde ham to lure dagligt, hvis han har behov for det, for det er helt normalt, hvis han har brug for to lure i en alder af ca. 15 måneder. De må have yngre/andre børn, som naturligt stadig sover to gange dagligt.

Jeg tænker derfor, at jeres dreng burde kunne blive putte sammen med de børn, som stadig har behov for to lure. Jeg tænker også, at han burde kunne blive puttet omkring kl. 09, hvor han plejer at sove, og når de har spist frugt. Det vil naturligt betyde, at han så skal puttes til en senere middagslur - måske vil han være parat til at sove til middag omkring kl. 12.30-13 - altså et tidspunkt som ligger senere end de ældre børn sover, men som ligger tidligere, end I plejer at putte. Igen kan han måske følge de lidt yngre børn her.

Det er meget tænkeligt, at han ved vuggestuestart stadig vil have brug for to lure og også kan have brug for at sove lidt tidligere lure, fordi alle de nye oplevelser, alle de nye børn, regler, hele vuggestuens nye verden, og den hverdag han pludselig får, naturligt vil gøre ham ekstra træt. Den fleksibilitet skal der være plads til, og det er netop vigtigt at møde ham i de behov, som han viser, at han har, så overgangen mellem at være hjemme og være i vuggestue bliver så glidende som muligt.

Det lyder altså for mig som om, at I godt vil kunne "tilpasse jer hinanden". Jeres dreng burde stadig kunne få to lure dagligt, så længe han har behov for det, og en formiddagslur, der ligger omkring det tidspunkt, hvor han hjemme ofte også sover. Hans middagslur vil måske ...

Annonce

... komme til at ligge tidligere, men det er jo okay, fordi det naturligt også gør, at han så står tidligere op af sin lur, det passer med, at du gerne vil hente ham tidligt og sikrer, at han stadig vil være putteklar kl. 19, hvilket I gerne vil holde fast i.

Det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen og ikke på samme måde hans puttetidspunkt om aftenen. Da han er en dreng, som står tidligt op, så er der stor sandsynlighed for, at han vil have behov for to lure lidt endnu. Samtidig tænker jeg, at hans alder naturligt skaber nogle ændringer, fordi han som sagt vil begynde at kunne nøjes med én lidt længere lur midt på dagen, så på den måde vil jeres rytmer (hjemme og i vuggestuen) naturligt møde hinanden mere og mere.

Det er altså naturligt, at han i løbet af sin vuggestuestart vil begynde at kunne ændre søvnvaner og dermed vise behov for en lidt længere lur i stedet for to lure. I er nødt til at se, hvordan institutionsstarten påvirker ham. Måske bliver han ekstra træt, og pædagogerne vil naturligt putte ham, fordi det er tydeligt, hvor træt han er. Måske bliver han så optaget af alt det spændende, at han ikke kan finde ud af at sove formiddagslur og derfor ender med at sove en længere lur midt på dagen - og så er det sådan. Ofte vil der være tale om en overgangsperiode, så han nogle dage har brug for to lure dagligt og andre dage kan nøjes med en lidt længere lur, og den fleksibilitet er man nødt til at give.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og overgangsperioden vil naturligt komme til at ligge mellem hjem og vuggestue. Du skriver, at du ønsker en lang og blød indkøring med korte dage. Så det ændrede søvnmønster, som kræver fleksibilitet, vil måske kunne passe med, at han hjemme sover to lure og i vuggestuen en lur - hvis du planlægger, at han ikke skal i vuggestue alle ugens hverdage, ligesom hans lure i weekenden kan være anderledes end hans lure i hverdagene.

Når det så er sagt, så er det generelt en god idé at forsøge at skabe nogenlunde samme rytme og også at ændre med ca. 15 minutter af gangen, hvis rytmerne kører meget forskelligt. På den måde har vuggestuen ret. Men igen - hans alder taget i betragtning, så vil der naturligt ske ændringer, så umiddelbart tænker jeg, at lige nu må I forsøge at mødes på de to lure, og så se hvad tiden bringer, og hvordan han reagerer på det hele...

Der kommer til at ske rigtig meget nyt, og det bliver naturligt en ny hverdag for jer, men det skal nok gå rigtig fint:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke! Knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin