Brev:
Putning, søvn og rytme
4. november 2022
Alder:
4 mdr.
Putning, søvn og rytme
Hej igen Helen,
Tak for dine svar.. Vi har nu prøvet at strække vågentiden med musen siden dit svar og de første dage kom vi op på ca 1.5 vågentid, men meget hurtigt er vi nede på 1 time igen..
Vi prøver, som du anbefaler, at tage hende op fra gulvet og ligge hende igen og vi er slet ikke i tvivl om at hun er en del mere træt end før, når vi putter hende. Før tog putning gerne 5-10 minutter. Nu er det maks 5 minutter og det er også uden at gå rundt med hende først.. Vi strækker virkelig så langt vi kan, for de sidste 10 minutter har vi bare en sur mus som ikke vil andet end at sidde på hoften og gåes rundt med og sutten er et absolut must. Jeg tilbyder bryst inden hun bliver puttet og nu er hun begyndt gerne at ville have det nogle gange.. Men hun får altid bryst når hun vågner, for hun er vildt sulten det, så hvis der ikke engsng er gået en time, er det nok lidt svært at få mere ned.. Men vi forsøger at implementere de ting du skrev i de sidste breve..
Men der er ikke noget der sådan rigtig har ændret sig. Jeg ved også godt at det kun er gået en uge og måske reagerer hun også på at vi strækker den længere og tumler måske også lidt mere... Hun vågner, vil ammes, så pludre vi, skiftet ble, tumler lidt, kommer på maven, ryggen, skødet, maven, ryggen, skødet, hoften, tilbydes bryst og puttes... Men rytmen er stadig, at hun sover maks 1.5 time, men egentlig kun 1 time udover hendes første lur, som varer 2.5-3.5 timer... Hun bliver nu puttet ved en 20 - 20.30 tiden og vågner næsten endnu tidligere end før... Nu hedder klokken 5.20 og ikke længere 6 (jeg konvertere til gammel tid) og så er hun ikke engsng oppe i en time før hun er grydeklar igen...
Når hun vågner, giver jeg bryst og håber at hun falder i søvn, men hun pludre på livet løs og jeg ved jo godt at hun ikke vil ligge i sengen mere, så vi står op, pusler, når lige o kring gulvet og så kommer hun ud i barnevognen.. Men efter den ene gode lur (som vi vil gerne bare vil have skal være en forlængelse af natten, så vi alle kan få lidt mere søvn), så hedder det en time oppe, en time nede... Og her om aftenen er jeg træt, brugt og færdig fordi der om natten er så mange amninger oveni der også nærmest hedder ensng i timen...
Jeg ved ikke helt ko kret hvad mit spørgsmål er.. Måske søger jeg bare at få at vide, om vi kan gøre noget mere for at få længere lure (dag og nat), om det er tilvænning eller noget....
Med venlig hilsen
Catja