Putning, søvn og rytme

4. november 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Putning, søvn og rytme

Hej igen Helen,

Tak for dine svar.. Vi har nu prøvet at strække vågentiden med musen siden dit svar og de første dage kom vi op på ca 1.5 vågentid, men meget hurtigt er vi nede på 1 time igen..

Vi prøver, som du anbefaler, at tage hende op fra gulvet og ligge hende igen og vi er slet ikke i tvivl om at hun er en del mere træt end før, når vi putter hende. Før tog putning gerne 5-10 minutter. Nu er det maks 5 minutter og det er også uden at gå rundt med hende først.. Vi strækker virkelig så langt vi kan, for de sidste 10 minutter har vi bare en sur mus som ikke vil andet end at sidde på hoften og gåes rundt med og sutten er et absolut must. Jeg tilbyder bryst inden hun bliver puttet og nu er hun begyndt gerne at ville have det nogle gange.. Men hun får altid bryst når hun vågner, for hun er vildt sulten det, så hvis der ikke engsng er gået en time, er det nok lidt svært at få mere ned.. Men vi forsøger at implementere de ting du skrev i de sidste breve..

Men der er ikke noget der sådan rigtig har ændret sig. Jeg ved også godt at det kun er gået en uge og måske reagerer hun også på at vi strækker den længere og tumler måske også lidt mere... Hun vågner, vil ammes, så pludre vi, skiftet ble, ...

Annonce

... tumler lidt, kommer på maven, ryggen, skødet, maven, ryggen, skødet, hoften, tilbydes bryst og puttes... Men rytmen er stadig, at hun sover maks 1.5 time, men egentlig kun 1 time udover hendes første lur, som varer 2.5-3.5 timer... Hun bliver nu puttet ved en 20 - 20.30 tiden og vågner næsten endnu tidligere end før... Nu hedder klokken 5.20 og ikke længere 6 (jeg konvertere til gammel tid) og så er hun ikke engsng oppe i en time før hun er grydeklar igen...

Når hun vågner, giver jeg bryst og håber at hun falder i søvn, men hun pludre på livet løs og jeg ved jo godt at hun ikke vil ligge i sengen mere, så vi står op, pusler, når lige o kring gulvet og så kommer hun ud i barnevognen.. Men efter den ene gode lur (som vi vil gerne bare vil have skal være en forlængelse af natten, så vi alle kan få lidt mere søvn), så hedder det en time oppe, en time nede... Og her om aftenen er jeg træt, brugt og færdig fordi der om natten er så mange amninger oveni der også nærmest hedder ensng i timen...

Jeg ved ikke helt ko kret hvad mit spørgsmål er.. Måske søger jeg bare at få at vide, om vi kan gøre noget mere for at få længere lure (dag og nat), om det er tilvænning eller noget....

Med venlig hilsen
Catja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig