Svar: Utroligt svært ved at falde i søvn/lange putninger

7. oktober 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring putningen af jeres datter - og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen:)

Jeres datter sover ca. 12 timer i døgnet - søvnen er fordelt sådan, at hun sover ca. 10 timer om natten fra kl 21 til 07, og så sover hun 1.5-2 timer i løbet af dagen. Dette dækker hendes søvnbehov - og det er derfor helt naturligt, at hun ikke er parat til at sove tidligere om aftenen.

Samtidig er jeres datter måske det man kalder for en lille ugle (B-menneske), som har en sen søvnfase, og som faktisk trives rigtig godt om aftenen. Det er vigtigt at anerkende, fordi det naturligt er meget frustrerende for hende at ligge i sin seng allerede kl. 19.45, hvis hun reelt ikke kan sove før kl. 21...

I kan altså godt fortsætte med at putte hende kl 19.45, men hun vil ikke falde i søvn, før hun er parat til dette, hvilket vil sige, at I ender med at bruge rigtig lang tid på putningen. Det har ingen af jer glæde af og det løser desværre ikke noget. Tværtimod.

Problemet er nemlig, at hun lærer, at det tager 1-1.5 time at skulle sove, og at putteritualet består i, at I læser, synger sange, hun rejser sig, stiger ud af sengen, puttes igen, I synger videre, måske vil hun have mere at drikke, så op på skødet, tilbage i seng osv. Alt sammen fordi hun ikke er træt nok og parat til at sove, og hun naturligt er nødt til at finde på forskellige afledningsmanøvrer, fordi det er frustrerende at skulle ligge i sin seng, når hun ikke er parat.

Når man vil ændre på en sen søvncyklus, så er man derfor nødt til at se på hele dagens rytme - uanset om det er hverdag eller weekend. Det betyder, at hun f.eks. skal op senest kl. 07 hver dag uanset hvad dag i ugen, der er tale om, og det vil ofte være nødvendigt at vække hende om morgenen. På samme mål skal hun puttes til middagslur til fast tid hver dag - og her "kun" sove 1.5 time - og på samme måde faktisk vækkes, hvis hun viser tendens til at ville sove meget mere end dette. Ikke fordi I skal fjerne søvn fra hende, men fordi det ikke er om morgenen eller midt på dagen, at hun skal forlænge sin søvn - det er om aftenen.

Og så skal I begynde at putte hende omkring kl. 21, altså omkring det tidspunkt, hvor I ved, at hun normalt er parat til at sove. Ved at putte hende på det tidspunkt, hvor søvntoget kommer forbi, og hun derfor er parat til at overgive sig til søvnen, så kan I give hende en erfaring med sig om, at det at skulle i seng består af et ritual, som varer ca. 15 minutter, hvorefter hun så skal falde i søvn.

I skal altså putte hende så sent om aftnen, at I erfaringsmæssigt ved ...

Annonce

... (eller ved at lave en udregning skønner), at hun vil falde i søvn inden for kort tid. I skal bruge det ritual, som I har besluttet at bruge - læse bog, synge en sang, putte med bamse osv. og så skal hun sove.

Og så skal I putte hende ca. 15 minutter tidligere dag for dag om aftenen. Forsat op til samme tid om morgen, samme rytme dagen igennem, hvor hun sover til middag som hun plejer, men hvor hun puttes sent om aftenen, og så dog tidligere og tidligere aften efter aften. Det vil sige, at hun puttes kl. 21, så 20.45, 20.30, 20.15, 20.00, indtil I rammer hendes udregnede puttetidspunkt - alt efter hvornår hun står op om morgenen, og hvornår hun sover til middag. Som sagt sover hun lige nu sandsynligvis det, som hun har behov for, så i takt med at I rykker puttetidspunktet om aftenen frem, så skal hun måske tidligere op om morgenen og/eller middagsluren vil naturligt ofte afkortes.

Det vil ofte være sådan, at I nogle aftener i træk kan flytte puttetidspunktet frem, og så kommer der nogle aftener, hvor I er nødt til at bibeholde samme puttetidspunkt, før I kan rykke på det igen. Det vil ofte også være sådan, at I måske en aften pludselig kan putte hende tidligt, og aftenen efter, så skal I flytte tidspunktet til lidt senere igen - på den måde er der nødt til at være lidt fleksibilitet, men stille og roligt vil puttetidspunktet kunne rykkes fremad. Det kræver dog rigtig meget overskud og forståelse for, hvad det er der sker - og det tager tid. Det kan sagtens tage 5-6 uger, før det lykkes, og det er under forudsætning af, at hun ikke bliver syg, skal starte børnehave eller der sker andre større ændringer i hverdagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til tremmeseng, så ja - når hun begynder at kravle ud over tremmerne, så er det en god idé at skifte til en mere åben seng. Det handler om sikkerhed, og hvis hun stiger ud af sin seng igen og igen, så må I følge hende tilbage stille og roligt med et "hov, kommer du der, skat, tilbage i seng med dig".

Med hensyn til flasken med mælk, så vil jeg også lige nævne, at når den skal skæres væk nu, så er det især af hensyn til hendes tænder. Det er meget uhensigtsmæssigt, at hun drikker mælk i forbindelse med, at hun skal sove. Mælk indeholder store mængder mælkesukker, som vil lægge sig på og omkring tænderne og give grobund for huller - så hendes tænder kan blive ødelagt af det. Ikke kun mælketænderne, men også de blivende tænder. I bør derfor stoppe med sutteflaske og mælk - er hun tørstig kan hun få vand af en drypfri kop:)

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt, og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor