Svar: Søvnskræk
6. september 2022
Alder:
1 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng:) Det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Jeres dreng har ikke søvnskræk eller nightterror, når han kun er 1 måned gammel - men der kan være mange andre gode grunde til, at han har så svært ved at overgive sig til søvnen, og som også kan forklare, hvor han nogle gange vågner med skrig...
Det er for det første vigtigt, at I sikrer jer, at han ikke har ondt. Det kan være smerter fra nakke, skulder, bækken eller lignende, så når han bliver lagt ned og eller evt. drejes lidt til siden, så forstærker det smerten, så gør det ondt, og han græder. Små børn kan også græde, fordi de har smerter fra maven, spiserøret, urinvejene, ørerne...
Han kan f.eks. godt have refluks, det vil sige tilbageløb af mælk i spiserøret, hvilket svier og er smertefuldt. Han kan gylpe rigtig meget, men nogle børn har det, der hedder "silent refluks", hvor de ikke gylper, men stadig har ondt. Dette giver dobbelte problemer, da mavesyre og mælk både vil genere slimhinden i spiserøret, når det løber op, og når det løber ned igen.
Har han været til 5 ugers undersøgelse hos lægen? Hvis ikke I har været til dette endnu, vil det være rigtig godt, at I får lægen til at tjekke ham grundigt igennem og sikrer jer, at hans gråd og uro ikke skyldes smerter:) Viser det sig, at han har refluks, så kan dette behandles medicinsk. Hvis lægen finder ud af, at han har stramninger af nogle sener, muskler, problemer med led eller lignende, så kan dette behandles af fysioterapeut, ostepat eller kiropraktor - alt efter hvad problemet er.
Det er rigtig godt, at I svøber ham og på den måde forsøger at hjælpe ham med at finde fysisk ro, når han skal sove. Mange spædbørn har lettere ved at falde i søvn, når de føler sig holdt, og når man forsøger at efterligne livet i maven - så det er rigtig fint, at I gør det på denne måde :)
I skal også være opmærksomme på, at det er meget vigtigt, at han får mælk, når han skal sove. Uanset om du ammer eller giver flaske, så er det vigtigt, at mælk udgør en fast del af hans putteritual, og at han er fyldt godt op med mælk, når han puttes.
Og det gør ikke noget, at han falder i søvn med bryst eller flaske i munden... måske har I læst eller hørt, at små børn ikke må puttes med bryst eller flaske, men skal lære at sove selv og finde ind i søvnen selv - det er ikke rigtigt, så længe han ikke er ældre. Det er derimod meget vigtigt, at I giver ham mælk og lader ham falde i søvn netop ved hjælp af mælken.
Uanset om han ammes eller får flaske, så vil det være rigtig godt, at du først lægger ham fra dig, når du tydeligt fornemmer, at han er træt, godt fyldt op med mælk. Det er fint at erstatte bryst eller flaske med en sut, det er også rigtig fint med svøbet - du kan evt. starte med at give ham lidt mælk, så skifte ham og i forbindelse med skiftning svøbe ham - så give ham mælk igen - og først derefter tilbyde sutten og putte ham fra dig.
Måske har I også læst eller hørt, at små børn skal lære at sove i egen seng - det er heller ikke rigtigt, så længe han er så lille. Han må meget gerne falde i søvn i jeres favn eller hvor I ligger sammen med ham i dobbeltsengen. Det er ikke forkert, at give ham den nærhed og tryghed, når han skal sove:)
Gråden kan også hænge sammen med tidspunktet, I forsøger at putte ham på - det er vigtig, at han ikke er vågen alt for lang tid af gangen, da han så bliver overtræt og får sværere ved at sove. Med den alder han har, vil han nogle gange måske kun kunne være vågen i 45 minutter, så har han atter brug for lidt mælk og behov for at blive puttet. Andre gange kan han måske være vågen i 2 timer, men ofte ikke mere end dette...
Gråd kan altså skyldes for mange aktiviteter. At han har brug for, at I måske er mere hjemme, eller har brug for at være hos mor og far og mindre i favn hos bedsteforældre, venner, bekendte.. Han oplever verden med alle sine sanser, og verden er et stort sansebombardement, som han nogle gange godt kan protestere imod...
Gråd kan også skyldes sult. At han måske har brug for mere mælk.. Han skal spise ca. hver 3 time og får han bryst kan han sagtens have behov for trøstetår derudover:)
Der er altså rigtig mange årsager til, at små børn kan græde i forbindelse med, at de skal sove, og det er vigtigt, at I forsøger at pege jer lidt ind på, hvad årsagen kan være hos jer. Hvis I kender årsagen, er det naturligt lettere at hjælpe ham:)
Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske