Svar: Søvnskræk

6. september 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære Nanna

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng:) Det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres dreng har ikke søvnskræk eller nightterror, når han kun er 1 måned gammel - men der kan være mange andre gode grunde til, at han har så svært ved at overgive sig til søvnen, og som også kan forklare, hvor han nogle gange vågner med skrig...

Det er for det første vigtigt, at I sikrer jer, at han ikke har ondt. Det kan være smerter fra nakke, skulder, bækken eller lignende, så når han bliver lagt ned og eller evt. drejes lidt til siden, så forstærker det smerten, så gør det ondt, og han græder. Små børn kan også græde, fordi de har smerter fra maven, spiserøret, urinvejene, ørerne...

Han kan f.eks. godt have refluks, det vil sige tilbageløb af mælk i spiserøret, hvilket svier og er smertefuldt. Han kan gylpe rigtig meget, men nogle børn har det, der hedder "silent refluks", hvor de ikke gylper, men stadig har ondt. Dette giver dobbelte problemer, da mavesyre og mælk både vil genere slimhinden i spiserøret, når det løber op, og når det løber ned igen.

Har han været til 5 ugers undersøgelse hos lægen? Hvis ikke I har været til dette endnu, vil det være rigtig godt, at I får lægen til at tjekke ham grundigt igennem og sikrer jer, at hans gråd og uro ikke skyldes smerter:) Viser det sig, at han har refluks, så kan dette behandles medicinsk. Hvis lægen finder ud af, at han har stramninger af nogle sener, muskler, problemer med led eller lignende, så kan dette behandles af fysioterapeut, ostepat eller kiropraktor - alt efter hvad problemet er.

Det er rigtig godt, at I svøber ham og på den måde forsøger at hjælpe ham med at finde fysisk ro, når han skal sove. Mange spædbørn har lettere ved at falde i søvn, når de føler sig holdt, og når man forsøger at efterligne livet i maven - så det er rigtig fint, at I gør det på denne måde :)

I skal også være opmærksomme på, at det er meget vigtigt, at han får mælk, når han skal sove. Uanset om du ammer eller giver flaske, så er det vigtigt, at mælk udgør en fast del af hans putteritual, og at han er fyldt godt op med mælk, når han puttes.

Og det gør ikke noget, at han falder i søvn med bryst eller flaske i munden... måske har I ...

Annonce

... læst eller hørt, at små børn ikke må puttes med bryst eller flaske, men skal lære at sove selv og finde ind i søvnen selv - det er ikke rigtigt, så længe han ikke er ældre. Det er derimod meget vigtigt, at I giver ham mælk og lader ham falde i søvn netop ved hjælp af mælken.

Uanset om han ammes eller får flaske, så vil det være rigtig godt, at du først lægger ham fra dig, når du tydeligt fornemmer, at han er træt, godt fyldt op med mælk. Det er fint at erstatte bryst eller flaske med en sut, det er også rigtig fint med svøbet - du kan evt. starte med at give ham lidt mælk, så skifte ham og i forbindelse med skiftning svøbe ham - så give ham mælk igen - og først derefter tilbyde sutten og putte ham fra dig.

Måske har I også læst eller hørt, at små børn skal lære at sove i egen seng - det er heller ikke rigtigt, så længe han er så lille. Han må meget gerne falde i søvn i jeres favn eller hvor I ligger sammen med ham i dobbeltsengen. Det er ikke forkert, at give ham den nærhed og tryghed, når han skal sove:)

Gråden kan også hænge sammen med tidspunktet, I forsøger at putte ham på - det er vigtig, at han ikke er vågen alt for lang tid af gangen, da han så bliver overtræt og får sværere ved at sove. Med den alder han har, vil han nogle gange måske kun kunne være vågen i 45 minutter, så har han atter brug for lidt mælk og behov for at blive puttet. Andre gange kan han måske være vågen i 2 timer, men ofte ikke mere end dette...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Gråd kan altså skyldes for mange aktiviteter. At han har brug for, at I måske er mere hjemme, eller har brug for at være hos mor og far og mindre i favn hos bedsteforældre, venner, bekendte.. Han oplever verden med alle sine sanser, og verden er et stort sansebombardement, som han nogle gange godt kan protestere imod...

Gråd kan også skyldes sult. At han måske har brug for mere mælk.. Han skal spise ca. hver 3 time og får han bryst kan han sagtens have behov for trøstetår derudover:)

Der er altså rigtig mange årsager til, at små børn kan græde i forbindelse med, at de skal sove, og det er vigtigt, at I forsøger at pege jer lidt ind på, hvad årsagen kan være hos jer. Hvis I kender årsagen, er det naturligt lettere at hjælpe ham:)

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin