Svar: Putning af vores datter

5. september 2022

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære jer

Tak for jeres brev og søde ord - dejligt at høre, at I har haft glæde af de råd, som jeg har givet andre, og at I nu selv har fået lyst til at skrive :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Jeg får indtryk af, at jeres datter egentlig sover godt, når hun endelig sover. Hun har også et rigtig dejligt ritual med godnathistorie, sang osv. som hun nyder meget - det svære for hende er, når hun føler, at I går fra hende. Lige så snart I går ud af værelset eller signalerer, at I har tænkt jer at gå, så bliver hun rigtigt ked af det, rejser sig, strækker armene op mod jer og signalerer "tag mig op, gå ikke fra mig" - og derfor er det vigtigt, at I ikke går fra hende! Det er ikke meningen, at hun skal "græde panikslagen", så skal I endelig være der for hende - så lyt til jeres mavefornemmelse, den er helt rigtig:)

I fortæller, at I egentlig har et ønske om, at hun skal sove i egen seng. Det forstår jeg naturligvis godt. I fortæller også, at I har forsøgt at vænne hende til dette omkring 6 måneders alderen, 9 måneders alderen, 12 måneders alderen, og nu hvor hun er blevet 15 måneder..

Børn gennemgår forskellige udviklingstrin, og især i 8-10 måneders alderen og 13-15 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget. Det er derfor nogle svære perioder at ændre rutiner i, og det kan godt være en del af forklaringen på, hvorfor det ikke rigtigt er lykkes for jer. Omkring 12 måneder, er hun startet i vuggestue, og det har naturligt også gjort hende ekstra tryghedssøgende, og at hun har haft behov for at se jer om aftenen og have jer tæt...

Det gode er dog, at der lige nu kommer en lidt mere rolig periode, som I godt kan udnytte til at få skabt nye vaner. Når hun bliver 18-20 måneder, kommer der nemlig ofte en urolig periode igen, så at få ændret lidt nu vil være rigtig godt. Når det så er sagt, så tænker jeg, at I skal prøve at sætte behovet for at hun skal i egen seng lidt væk, og i stedet holde fokus på, at det vigtige lige nu er, at hun bliver tryg ved at sove og at putningen ikke varer 1-2 timer.

Jeg vil anbefale jer, at I lige nu lader hende falde i søvn i dobbeltsengen. I skal stadig have det ritual, I har med puttebamse, godnathistorie og godnatsang (hvis hun ikke har en puttebamse, så introduceres denne nu). I må gerne starte ...

Annonce

... med at lægge jer med hende, så hun har jer helt tæt på - og så I undgår at skulle gå rundt med hende i armene og heller ikke skal ind i stuen, efter at hun er puttet. I er der, passer på hende.

I må gerne sige "godnat, nu skal du sove", som I plejer at gøre, og hvis hun roder meget rundt, rejser sig osv. så skal I måske hjælpe hende med at blive lagt ned igen, men I er der hele tiden og holder fast i, at hun roligt kan lægge sig til at sove sammen med jer, I går ikke fra hende.

I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke kan trille ud af sengen, men når hun sover, må I gerne gå fra hende og nyde aftenen sammen - og når I så selv går i seng, så flytter I hende over i egen seng, hvor hun så sover resten af natten.

Når hun er tryg ved at falde i søvn på denne måde, så vil næste skridt være, at I sætter jer op ved siden af hende i dobbeltsengen. Hun ligger ved siden af jer. I læser, synger sang, hun har sin bamse osv. Alt er som det plejer at være, bortset fra, at I nu sidder op, og hun ligger.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og næste skridt bliver så, at hun ligger i sin tremmeseng, hun har stadig sin bamse, I læser stadig historie, synger stadig sang osv. Alt er hele tiden, som hun er vant til - bortset fra, at hun ligger i sin seng, og I sidder ved siden af. Små ændringer af gangen, små skridt.

Jeg ved ikke, hvornår I skal flytte, men måske kan I nå til at putte hende i egen seng, før I flytter. Hvis ikke, så gør det ikke noget, så kan I flytte hende til egen seng og eget værelset i forbindelse med flytning, så I udnytter eget værelse til at få sidste del af putterutinen på plads. Måske vil hun have behov for, at I en periode ligger på en madras på gulvet i børneværelset, imens hun er i egen seng, det må tiden vise. Men med små skridt, kan I godt nå dertil :)

Derudover, så tænker jeg, at I skal putte hende lidt tidligere. Jeg synes ikke, at der skal gå 6 timer eller mere, fra hun er vågnet af sin middagslur - så risikerer hun at blive overtræt og dermed få sværere ved at sove. Jeg vil sige ca. 5.5 times vågenhed, og det betyder, at hvis hun er stået op af sin middagslur omkring kl. 14, så vil det passe med en puttetid omkring 19.30. Det tænker jeg godt kan passe ind i jeres nuværende rytme.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor