Putning af vores datter

5. september 2022

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Putning af vores datter

Kære Helen,

Først og fremmest tak for en god brevkasse - den har været til stor hjælp det seneste år.

Vores datter er 15 måneder. Hun er glad, energisk, interesseret, og trives generelt rigtig godt. Hun går i vuggestue (fra hun var ca. 1 år), og vi gør det p.t. sådan, at min kæreste afleverer kl. 9, og jeg henter kl. 15, så vi har god tid til at hygge og være sammen med hende.

Vores store problem er desværre putningen. Da hun var ca. 0-6 måneder sov hun rigtig fint. Da vi begyndte at supplere amningen op med fast mad, begyndte hun at sove dårligere og dårligere. Vi havde et ønske om, at hun skulle sove i egen seng i eget værelse, men dette lykkedes ikke for os (vi prøvede ikke, da hun var så urolig), og hun blev derfor ved med at sove i vores seng. Det var i den periode kun mig, der kunne putte, og hun faldt altid i søvn i umiddelbar forlængelse af amning.

Da hun var 9 måneder prøvede vi at få etableret nogle gode putteritualer, og at putte hende i egen seng. Det lykkedes ikke rigtigt, og hun faldt stadig primært i søvn efter amning om aftenen i vores seng.

Da hun var ca. 12 måneder besluttede vi igen, at nu skulle hun altså sove i egen seng. Vi blev derfor seriøse med putteritualer, og vi spiste på et fast tidspunkt, legede, gav hende nattøj på, børstede tænder, læste godnathistorier og sang en godnatsang. Det gik OK et stykke tid; hun var tydeligt træt og lå og rodede lidt rundt i sengen, og faldt i søvn på denne måde nogle gange i sin egen seng.

Vores datter er nu 15 måneder, og vores putning er virkelig en kamp.

Hun vågner ca. kl. 7 hver morgen - nogle gange kl. 6.30. Hun kommer op, får morgenmad, hygger med sin far, og så går de hen i vuggestuen, hvor hun bliver afleveret kl. 9.

I vuggestuen sover hun én lur på ca. 2 timers varighed, som regel omkring kl. 11.30-13.30, men det sker, at hun sover en lidt længere lur.

Vi har fået at vide, at vi skal putte hende tidligst 6 timer efter hun er vågnet. Vi spiser som regel kl. 18, hun får godnatgrød/yoghurt/en bolle ca. kl. 19.30, hvorefter hun får nattøj på, børstet tænder, læst historier og sunget godnatsang. Jeg tror, putteritualerne varer ca. 20-25 minutter i alt.

Når vi har gjort det, siger vi "godnat, nu skal du sove" og lægger hende i egen seng. Vi siger også godnat til tingene i rummet. Nogle gange er hun OK med dette; så roder hun lidt rundt, og kigger lidt i en bog alene, og prøver at fange vores opmærksomhed. ...

Annonce

... Vi bliver ved med at sige til hende, at nu skal hun sove - dette kan der godt gå ca. 40 minutter med. Dernæst bliver hun rigtig, rigtig ulykkelige og stiller sig op i sengen og strækker armene ud, og vil ikke lægge sig. Vi prøver at sige, hun skal lægge sig ned og sove, men hun er så ked af det, at vi bliver nødt til at tage hende op. Så går vi med hende, hun falder til ro, vi lægger hende med protester, hvorefter gråden starter igen. På det tidspunkt har vi minimum brugt en time fra vi begyndte at putte.

Til sidst er hun så ked af det, at vi tager hende op og går ind i stuen, hvor hun hurtigt falder til ro hos mig. Derefter kan jeg lægge hende ind i vores seng (og ikke hendes egen som ønsket).

Det er som om hun bare er virkelig ked af, at hun skal lægge sig ned og sove. Putteritualerne går fint, og hun kommer selv med en bog og sætter sig hos os, når vi putter.

Det skal siges, at vi ikke blot kan "Putte hende" og lægge hende i sengen med dynen over osv. Hun nægter at ligge ned og rejser sig op hver gang, vi har lagt hende ned.

Omkring hendes sovested kan jeg sige, at hun sover i en tremmeseng ved siden af vores egen seng. Vi har en sengerand, men ikke alt muligt andet, da vi ikke har plads til at give hende eget værelse, og da vi snart skal flytte.

Det er utroligt opslidende for os begge at bruge så lang tid på putningen, og at hun bliver så ked af det. Vi håber derfor meget, du har nogle gode råd til os.

Til orientering kan jeg sige, at vi har din bog om søvn, og vi derfor har prøvet "se-til"-metoden (duer ikke, da hun græder så panikslagen, så man ikke bare kan gå), og stryge tøj-metoden.
Hun ammer stadig ca. en gang i døgnet, og det er som regel om morgenen eller om eftermiddagen.

Jeg håber, du kan hjælpe os til at få ændret hendes vaner.

Kærlig hilsen

PS: Jeg glemte at sige, at hun ender med at blive så træt og udkørt at hun falder i søvn i vores seng.

Vi ville ønske, at vi kunne hygge os med putteritualer og hun så kunne falde i søvn i sin egen seng efter ca. en halv times tid i alt. Vi vil gerne sidde hos hende - problemet er, at hun bliver så ked af det, at vi bliver nødt til at trøste hende.

Vi har i øvrigt også benyttet os af en søvn coach der blandt andet anbefalede os at gå ud 2 minutter og være inde 30 sekunder hele tiden - uanset om hun græder eller bare pylrer lidt. Vi synes ikke, det er godt at gå fra en ulykkelig baby, så vi har ikke fulgt dette råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder