Svar: Hårde putninger

3. august 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære Trine

Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til:)

Det lyder bare rigtig hårdt, det du fortæller, og jeg kan godt forstå, at du efter 7 uger med en utrøstelig baby føler dig ked af det og udkørt..

Jeg forstår godt, at I har tyet til at forsøge med en pilatesbold, for I er jo nået dertil, hvor I vil gøre hvad som helst, bare det virker...

Jeg tænker dog, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at få skabt nogle rutiner nu, som kan hjælpe jer fremadrettet for problemet med pilatesbolden er, at behovet for at blive hoppet med ofte bliver større og større eller måske værre og værre. Så hvor I startede med at bruge slyngevuggen, så er I nu på en pilatesbold, og hvor I lige nu måske sidder og hopper nogenlunde stille, så vil I højst sandsynligt opleve, at I skal hoppe mere og mere voldsomt.

Samtidig bliver I låst derhjemme, som du selv skriver, og I har om nogen brug for at komme ud, netop fordi han græder så meget... og så bliver han jo tungere og tungere og dermed sværere og sværere at sidde med, og jeg tænker, at I ikke har lyst til at gøre det på denne måde, når han bliver 8-9-10 måneder gammel...

Jeg vil derfor foreslå dig, at du/I i stedet forsøger at vænne ham til barnevognen. Da det er rigtig varmt i øjeblikket, så kan han naturligt ikke blive svøbt, men det gode vejr plejer jo ikke at vare ved, så mon ikke, at I i løbet af få uger kan svøbe ham eller putte ham i en form for sovepose eller lignende og trille ham en tur i stedet for at hoppe med ham...

Jeg vil også anbefale dig, at du bevidst forsøger at få ham til at tage imod en sut. Du kan forsøge forskellige typer for at finde en, som han vil tage i munden, og som han virker til at kunne finde ud af at sutte på. Det kan være silikone eller naturgummi - børn som ammes, foretrækker ofte naturgummi/latex. Sutten kan være rund, flad, kort, lang.. du må forsøge dig lidt frem og finde ud af, hvad der mon kan fungere bedst :)

Sutten har den store fordel, at den kan give ro og hjælpe ham med at koble fra. Den gør det lettere at flytte ham fra din favn og ned, hvor han skal sove, især hvis du samtidig kobler sutten til en klud, der dufter af dig - og så kan den også hjælpe på hans refluks problemer, fordi det at sutte på sutten kan gøre, at der kommer mindre tilbageløb.

Det er vigtigt, at han får mælk, som en fast del af sit putteritual, og du skriver netop, at du ikke kan lægge ham direkte efter en amning, ...

Annonce

... men er nødt til at sidde med ham eleveret og bøvse ham af - og jeg tror faktisk, at dette er en stor del af den udfordring, som I har. Jeg tænker, at han i forbindelse med bøvsning efter måltidet vågner for meget op, og når du så derefter forsøger at putte ham, så registrerer han, at du er væk og at han lægges i f.eks. barnevogn eller et andet sted, og det gør ham urolig og ekstra ked af det.

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan afslutte amningen med en sut og derefter putte ham fra dig. Hvis du er nødt til at sidde med ham lidt, så gør du naturligt dette, før du lægger ham fra dig - sådan er det, når man har et barn med refluks:) Men hvis han ikke bøvser inden for få minutter, så er der ingen grund til, at du sidder og venter på en bøvs. Så kan du lige så godt lægge ham fra dig og lade ham sove - og hvis han så har en bøvs på vej efter f.eks. 20-30 minutter, så vil han begynde at blive urolig, smaske lidt osv. og her må du så vurdere, om han skal op for at kunne komme af med bøvsen, eller om han måske kan klare det selv, og derefter komme videre i søvnen.

Det er godt, hvis han kan sove let eleveret, så han ikke ligger helt fladt. Det vil også hjælpe på hans refluks. Du kan evt. komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op under hovedet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når alt dette er sagt, så går jeg ud fra, at du har fået ham tjekket grundigt igennem - du skriver, at han får nexium for sin refluks, og jeg går derfor ud fra, at jeres læge er inde over.

Når jeg nævner, at han skal tjekkes igennem, så er det naturligvis for at sikre, at der ikke er en anden grund til hans gråd. Nogle børn får i forbindelse med fødslen eller lige efter fødslen problemer med forskydningen af nogle led i f.eks. nakke, bækken eller lignende, andre børn får en stramning af f.eks. deres halsmuskel. Problemer som dette kan også udløse ekstra meget gråd og gøre det svært for barnet at finde ro, når det skal sove. Derfor er det vigtigt, at I får tjekket, at jeres dreng ikke græder, fordi han har ondt - ud over hans refluks, som naturligt kan være slemt nok.

I min bog "Helens bog om børn & søvn" kan du læse meget mere om søvnen i forskellige aldre, og i "Helens bog om Børn & Gråd", kan du læse meget mere om årsager til at små børn græder og hvad du kan være opmærksom på :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor