Opfølgende spørgsmål på nat-ammestop og putning

3. august 2022

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Opfølgende spørgsmål på nat-ammestop og putning

Hej Helen

Tak for dit gode og brugbare svar i det sidste brev.

De sidste par nætter har far taget totalt over, og det går stille og roligt fremad. Vores søn vågner stadig en del gange om natten, men accepterer nogenlunde at brystet ikke er tilgængeligt, og vi har ikke ammet i tre nætter. Han sover desuden alene på værelset for at mindske forstyrrelser.

De sidste to aftener har vi dog haft stort besvær med at putte ham. Han er meget træt og klar til at komme i seng. Han får sit bad, bliver frotteret godt, får lidt trykmassage og får grød.
Derefter ammer jeg i vores seng (for at han ikke kommer til at associerer værelse og putning der med bryst og mælk) og går ind med ham, men så snart ...

Annonce

... han rammer madrassen er der bare knald på ham. Han rejser sig, snor sig, smiler, griner og gør alt hvad han kan for ikke at sove.

Jeg prøver at gentage rutinen, men uden brystet. Så jeg synger 2 sange imens jeg nusser/giver trykmassage, men det gør ingen forskel.

Så hvordan kan vi hjælpe ham ind i søvnen? Hvordan lærer vi ham evt. at falde i søvn selv? Så vi får de gode søvnassociationer?

Er det vigtigt, at den sidste flaske gives mellem 23-24? Vi har nemlig oplevet at han vågner før det og så vil han ikke have flasken. Giver vi den derimod kl 22 så drikker han godt og er veltilpas.

Er der meget stor forskel på at give ham den en time senere? Eller hvordan og hvorledes?

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder