Svar: Nattesved

30. juli 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære Pernille

Tak for dit brev :)

Det kræver rigtig meget energi at die hos mor og indtage et fuldt måltid ved brystet, der er nogen, som sammenligner det med, at vi skulle gå til 10. sal af trapperne - så ville vi også blive trætte og svedige :) Derfor er det meget normalt, at små børn sveder i forbindelse med amning.

Hvis jeg skal prøve at forklare det, du har læst eller hørt - at børn sveder mere, hvis de har kort tungebånd, så kunne forklaringen være, at det godt kan være sværere at die og få rigtig fat, hvorfor barnet måske arbejder ekstra meget, og derfor også sveder mere.. om dette har noget på sig, ved jeg dog ikke :)

Det vil være rigtig godt, at du forsøger at løsne grebet lidt omkring din dreng, når du ammer. Selvom du skal holde ham tæt og holde ham ind til brystet, så prøv om han f.eks. kan ligge uden for meget dyne, tæppe eller lignende omkring sig. Det vil gøre det lettere for ham at komme af med varmen.

Hvis du kan amme ham liggende i sengen, så vi han ligge ved siden af dig og ikke være helt så meget i din favn, og det kan også nogle gange gøre, at han så sveder lidt mindre. Også her bør du undgå at give ham dyne over sig, når du ammer...

Hvis det ofte sker om dagen, så kan det også være, at du selv bliver meget varm under amning, så måske kan du nogle gange amme med lidt mindre tøj på kroppen f.eks. blot sidde i en t-shirt, skjorte eller lignende, men undvære en trøje, fordi det naturligt vil gøre, at I begge bliver mere varme.

Du kan også være opmærksom på madrassen, hvor I ligger, eller hvor han sover. Ligesom valg af babydyne kan spille ind. Hvis han ligger på en skumgummimadras eller madrassen har en plastik beskyttelse, så kan det gøre ham ekstra ...

Annonce

... varm. Du kan også købe babydyner, som er temperaturregulerende...

Hans tøj kan spille ind. Det kan f.eks. være en fordel at bruge uld, da uld kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Til sammenligning suger bomuld 7-10 procent. Det betyder, at når og hvis han sveder meget, så vil uld kunne holde ham bedre tør på kroppen, hvor bomuld hurtigt vil føles fugtigt og godt kan gøre ham kold (måske det du oplever som koldsved).

Du kan derfor prøve med en bodystocking eller natdragt i uld. Det kan være ren uld, eller det kan være uld blandet med f.eks. silke eller bambus. Det er dyrere at købe, men kan ofte bruges i længere tid, da det kan strækkes på en anden måde end bomuld, og du kan være heldig at finde gode tilbud, da han jo trods alt vokser hurtigt nu, hvor han ikke er ældre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvor meget tøj, han har brug for på kroppen, afhænger også af rumtemperaturen, men det er generelt en god idé med lidt tøj, det kan dog blot være en body, som kan suge lidt af hans sved, hvis han sveder meget. Nogle nætter kan dog godt være så varme, at han helt kan undvære og blot sover i sin ble, men så vil I også selv have det rigtig varmt og ikke føle behov for nogen former for nattøj:)

Samtidig skal du være opmærksom på, at han ikke som jer kan sparke dynen af eller trække dynen over sig, hvis han pludselig føler behov for det - så det er bedre, at du giver ham lidt tøj på og trækker dynen lidt ned eller væk, end at han ligger uden tøj under en stor dyne. Det vil hjælpe ham med at regulere sin temperatur, og det er vigtigt, at han ikke ligger under en dyne og får det for varmt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Fortsat god weekend til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor