Svar: Nattesved
30. juli 2022
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Det kræver rigtig meget energi at die hos mor og indtage et fuldt måltid ved brystet, der er nogen, som sammenligner det med, at vi skulle gå til 10. sal af trapperne - så ville vi også blive trætte og svedige :) Derfor er det meget normalt, at små børn sveder i forbindelse med amning.
Hvis jeg skal prøve at forklare det, du har læst eller hørt - at børn sveder mere, hvis de har kort tungebånd, så kunne forklaringen være, at det godt kan være sværere at die og få rigtig fat, hvorfor barnet måske arbejder ekstra meget, og derfor også sveder mere.. om dette har noget på sig, ved jeg dog ikke :)
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at løsne grebet lidt omkring din dreng, når du ammer. Selvom du skal holde ham tæt og holde ham ind til brystet, så prøv om han f.eks. kan ligge uden for meget dyne, tæppe eller lignende omkring sig. Det vil gøre det lettere for ham at komme af med varmen.
Hvis du kan amme ham liggende i sengen, så vi han ligge ved siden af dig og ikke være helt så meget i din favn, og det kan også nogle gange gøre, at han så sveder lidt mindre. Også her bør du undgå at give ham dyne over sig, når du ammer...
Hvis det ofte sker om dagen, så kan det også være, at du selv bliver meget varm under amning, så måske kan du nogle gange amme med lidt mindre tøj på kroppen f.eks. blot sidde i en t-shirt, skjorte eller lignende, men undvære en trøje, fordi det naturligt vil gøre, at I begge bliver mere varme.
Du kan også være opmærksom på madrassen, hvor I ligger, eller hvor han sover. Ligesom valg af babydyne kan spille ind. Hvis han ligger på en skumgummimadras eller madrassen har en plastik beskyttelse, så kan det gøre ham ekstra varm. Du kan også købe babydyner, som er temperaturregulerende...
Hans tøj kan spille ind. Det kan f.eks. være en fordel at bruge uld, da uld kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Til sammenligning suger bomuld 7-10 procent. Det betyder, at når og hvis han sveder meget, så vil uld kunne holde ham bedre tør på kroppen, hvor bomuld hurtigt vil føles fugtigt og godt kan gøre ham kold (måske det du oplever som koldsved).
Du kan derfor prøve med en bodystocking eller natdragt i uld. Det kan være ren uld, eller det kan være uld blandet med f.eks. silke eller bambus. Det er dyrere at købe, men kan ofte bruges i længere tid, da det kan strækkes på en anden måde end bomuld, og du kan være heldig at finde gode tilbud, da han jo trods alt vokser hurtigt nu, hvor han ikke er ældre.
Hvor meget tøj, han har brug for på kroppen, afhænger også af rumtemperaturen, men det er generelt en god idé med lidt tøj, det kan dog blot være en body, som kan suge lidt af hans sved, hvis han sveder meget. Nogle nætter kan dog godt være så varme, at han helt kan undvære og blot sover i sin ble, men så vil I også selv have det rigtig varmt og ikke føle behov for nogen former for nattøj:)
Samtidig skal du være opmærksom på, at han ikke som jer kan sparke dynen af eller trække dynen over sig, hvis han pludselig føler behov for det - så det er bedre, at du giver ham lidt tøj på og trækker dynen lidt ned eller væk, end at han ligger uden tøj under en stor dyne. Det vil hjælpe ham med at regulere sin temperatur, og det er vigtigt, at han ikke ligger under en dyne og får det for varmt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske