Brev:
3 årig blefri
30. juli 2022
Alder:
3 år
3 årig blefri
Hej Helen.
Jeg har en søn, der lige er blevet 3 år. Han har egentlig længe kunne gå på toilettet og tisse.
For 1,5 måned siden smed han bleen fuldstændig i børnehaven. Vi fulgte trop herhjemme, og han har ikke brugt ble siden. Dog laver han aldrig lort på toilettet. Han vil hellere lave det i bukserne eller på gulvet. Så aftalen har været, at han siger til, også får han en ble på. Det har han været rigtig god til.
I weekenden tog vi så den beslutning, at der ikke var flere bleer. Min søn efterspurgte det, og havde det helt fint med, at aftalen var, at han skulle prøve at komme ud på toilettet. Han var glad og tilfreds da aftalen blevet lavet. Men han efterspurgte bleen nogle gange efterfølgende. Men var ikke på noget tidspunkt utilfreds.
Lige pludselig blev han fuldstændig ulykkelig og spurgte efter bleen. Vi havde ingen bleer, for ellers havde jeg givet ham en på.
Men han stod simpelthen midt på stuegulvet og græd, fordi han ikke kunne få bleen på.
Og til sidst stod der lort ud i stride strømme. Det løb simpelthen ud af ham. Så jeg kunne jo se, at han havde gået og holdt sig. Han havde ikke dårlig mave. Men mængden af lort, fortalte mig, at han havde gået og holdt sig. Normalt laver han lort om aftenen og denne gang var det om formiddagen. Han havde heller ikke lavet dagen i forvejen, af samme årsag. Så han har jo holdt sig rigtig længe.
Han har fået at vide at han får is og spiderman shorts osv, når han laver lort på toilettet. Dette siger han ofte rigtig stolt. Men det hjælper ligesom ikke på, at han har lyst til at prøve det. Hvis vi opfordre ham til det, eller sætter ham på toilettet, når vi ved han skal lave lort. Så blive han fuldstændig ulykkelig.
Efterfølgende har vi købt bleer og han har haft dem på. Han har lavet lort i bleen og kommer selv og fortæller det. Han er sådan “pyt med det”. 1 gang kløede han sig i numsen, under vask og fik lort på fingeren. Der var han sådan. Nårh det er lort. Også fjernede vi det.
Så jeg har ligesom ikke indtryk af, at det er lorten der er hans problem. Han har det fint med lort. Men det er ligesom lort og toilet blandet sammen, som giver problemet.
Han går selv på toilettet og tisser.
Jeg har det dårligt over, at vi har forsøgt at presse ham til det. Når han på ingen måder bryder sig om. Han er muligvis bare ikke klar og vi har besluttet slet ikke at italesætte det mere.
Han har ingen ble på nu og går fortsat på toilettet når han skal tisse med Beder om ble, når han skal lave lort.
Jeg har læst meget om belønning, klistermærker og den her følelse af at miste noget af sin krop, når man skal lave lort på toilettet første gang. Jeg føler vi har forsøgt at i mødekomme den.
Men hvad er korrekt at gøre ?
Skal vi bare give ham tid og vente på han føler sig klar til det?
Med venlig hilsen
M.