Svar: 3 årig blefri

30. juli 2022

Kategori:
Alder:
3 år

Kære M.

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng, hans renlighedsforløb og alle dine tanker:)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng har en mental hurdle, som han skal over. Rent fysiologisk har han faktisk styr på både vandladning og afføring. Han går ikke med ble, men siger fint til, når han skal tisse - han følges på toilettet og tisser der uden problemer. Og når han mærker afføringstrang, så siger han også til, får en ble på og laver så i den. Han er altså både i stand til at mærke, når det er tid og også i stand til at holde sig, indtil han får bleen på, og så også i stand til at give slip, når bleen er kommet på.

Men mentalt er det svært for ham. Og som du beskriver det, så bliver han lige nu nærmest panisk, hvis I kræver, at han skal sætte sig på toilettet og have afføring der. Og det lyder for mig som om, at I er nødt til at give ham en pause, så der kommer lidt ro på, og han gradvist så opbygger det mod, der skal til, for at det kan lykkes.

Jeg tænker derfor, at lige nu skal han beholde bleen på, når han skal have afføring. Han skal altså ikke have bleen på i løbet af dagen, han skal ikke længere bruge ble hele tiden, og han skal også følges på toilettet, så han kan tisse der, så I holder fast i, at dette kan han jo godt nu. Men når han siger, at han skal af med afføring, så får han bleen på - altså som nu.

Når det så er sagt, så synes jeg også, at det vil være vældig godt, hvis I kan lære ham, at han laver på toilettet, eller til at begynde med blot er på badeværelset. Det er fint, at han får en ble på, men han skal ikke sætte sig ind og lave bag ved sofaen eller et andet sted, det foregår på badeværelset. Når han har fået sin ble på, så synes jeg derfor, at I skal følge ham ud på badeværelset, så han lærer at have afføring der.

Når han er okay med, at det foregår på badeværelset, så kan næste skridt være, at I giver ham en potte eller beder ham sætte sig på toilettet og lave der - men med bleen på. Så han stadig laver i sin ble, men han lærer at sidde på toilet eller potte, når han gør det.

Nogle gange kan det være en fordel at bruge ...

Annonce

... en potte, fordi det virker mindre voldsomt at sidde der, hvor toilettet jo er højere og I må derfor prøve at vurdere, om det kan hjælpe ham med at blive mere tryg, hvis han med afføring en overgang kan sidde på en potte i stedet.

Og til sidst er skridtet så at forsøge uden at bleen er på. Her kan potten også nogle gange være en fordel, netop fordi han godt kan se afføringen som en del af sig selv, og når afføringen kommer i en potte, så kan han selv være med til at hælde den i toilettet og trække ud, hvilket for nogle børn hjælper med processen..:)

Det vil være rigtig godt, hvis I kan være på badeværelset sammen med ham lige nu, når han laver i sin ble, og her kan I f.eks. have en lille kasse med et par bøger eller lignende stående, som I kan læse, imens han har afføring. På den måde tager I fokus væk fra det at have afføring og taler i stedet om det, I læser højt fra bogen. I takt med at han så opbygger mere og mere mod, kan sidde på potte og derefter toilet og til sidst sidder uden ble på toilettet, så læser I naturligt stadig en bog, og forhåbentlig har han så pludselig lavet på toilettet uden at være blevet bange og utryg ved situationen. Så små skridt i den rigtig retning, hvor han hele tiden har mulighed for at være med og ikke føler det fuldstændig uoverskueligt:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I må naturligt gerne sætte lidt ord på, at I godt ved, at det er svært for ham, men at det er helt okay, at I er der, passer på ham og tror på, at han godt kan slippe sin afføring. Så han hører, at I forstår ham, forstår at det er svært og forstår, at han bliver utryg, men så I samtidig viser ham en ro, som han kan spejle sig i, og så han mærker, at I også holder fast i, at han godt kan lave på badeværelset osv., I er der for ham. Måske har han behov for at blive holdt om eller brug for at holde jer i hænderne, når han skal af med sin afføring...

Som sagt lyder det som om, at han har kontrol over det, og at det er den sidste mentale hurdle, I lige skal over - og jeg håber at mine tanker her hjælper jer det sidste lille stykke:)

Rigtig meget held og lykke med projekt renlighed og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor