Svar: Vågentid - 1 mdr.

20. juli 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeres dreng er stadig så lille og ny, at hans vågentid er begrænset, og det er også helt naturligt, at han sover bedst i din favn. Når han ligger tæt med dig, så kan han mærke din vejrtrækning, dine bevægelser, din varme, han hører dit hjerte, din stemme osv. og det gør ham tryg, fordi det minder om tiden i livmoderen. Det er således genkendeligt og dermed trygt for ham.

Det er helt okay, at han ofte falder i søvn i din favn. Ofte vil han falde i søvn i forbindelse med amning og godt fyldt op med mælk. Det er rigtig hårdt at spise ved brystet, så han bliver naturligt træt i forbindelse med måltiderne - og det er samtidig rigtig fint, hvis mælken er en fast del af hans putteritual. Med mælk i maven, så er der større sandsynlighed for at han sover et lidt længere søvnstræk :)

Jeg forstår dog godt, at du gerne vil kunne lægge ham fra dig, så du også kan få lavet lidt praktiske ting og måske selv nå i bad eller lignende :) Det kan derfor være en god idé at du prøver at lægge ham fra dig ret kort tid efter, at han har spist og er faldt i søvn hos dig - fordi han så stadig når at registrere, at han puttes i f.eks. sin lift eller babynest og lærer at finde roen med dette i stedet for din favn. Hvis du sidder med ham for længe i din favn og han falder rigtig godt i søvn, så vil han, når du har flyttet ham, registrere, at han er puttet et andet sted væk fra dig, det vil gøre ham utryg, og så vil han vågne yderligere op. Derfor er det godt, hvis han lige kan nå at følge lidt med i, at du faktisk lægger ham fra dig.

Det kan også være en god idé at svøbe ham, fordi han naturligt føler sig holdt, når han ligger i dine arme. Hvis han er svøbt, så vil det dog være svøbet, som omslutter ham i stedet for din favn, og det vil gøre, at han ikke oplever skiftet fra din favn helt så voldsomt, som han gør nu. Problemet med svøb er dog, at han hurtigt kan blive for varm, men det kan godt hjælpe ham i skiftet mellem favn og seng, og så må du senere løsne svøbet lidt, så han kan komme af med varmen.

En putteklud kan også være god, fordi den kan dufte af dig. Du kan med fordel bruge en stofble eller lignende, sove med kluden om natten, bruge den under amning osv. så den dufter godt af dig - du må meget gerne koble sutten til kluden - og på den måde kan duften af dig følge med ham over i sengen, så han fornemmer, at du stadig er der, selvom du faktisk er på afstand. Det kan også være med til at gøre ham tryg.

Nogle børn har glæde af beroligende lyde, livmoderlyd og lignende, når de puttes, fordi det igen skaber genkendelighed og tryghed. Man kan købe bamser, som ...

Annonce

... kan afspille forskellige former for beroligende lyde, du kan også downloade forskellige lyde på f.eks. din telefon...

Det kan måske hjælpe jer at kende lidt til små børns bevidsthedsstadier. Det er deres måde at vise tegn på træthed, lyst til at pludre, lege osv.:

Stille årvågenhed: Er der hvor din søn ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.

Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte også se lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Hvor længe din dreng kan være vågen kan variere meget, nogle gange vil han måske ikke være vågen i mere end 45 minutter, så han vågner måske blot op for at blive skiftet, få lidt mere mælk, og så skal han sove igen. Andre gange vil han godt kunne være vågen i 1.5-2 timer i af gangen, vil være aktiv, vil gerne pludre med dig osv. før han så atter skal have mælk og igen sove. Men vågenperiode i mange timer af gangen vil der normalt ikke være.

Gennemsnitligt sover børn på 1 måned ca. 16 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at de sover 6-7 timer i løbet af dagen og sover 9-10 timer om natten - afbrudt af mælk.

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre, og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn" - vær opmærksom på at få den nyeste udgave her fra 2022, det fremgår af et rødt bånd på forsiden. I den kan du læse meget mere om søvnen hos spædbørn og i tiden frem - og hvordan du beroliger og hjælper ham bedst:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.