Svar: 3 måneder og spørgsmål om søvn

17. juli 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har fundet en god løsning, hvor du starter med at amme jeres datter, og I så derefter topper op med udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Det er rigtig fint, for på den måde så sikrer I jer, at hun får, hvad hun har behov for af mælk og tager det på, som hun skal. Det giver langt bedre søvn og meget mere ro på jeres hverdag :)

Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at lillepigen helst ikke skal bounces alt for meget, da det meget hurtigt kan blive en vane, som er svær at komme væk fra - og generelt så bliver behovet ofte større og større, så hvor I lige nu sidder og hopper stille, så kan I ende med at skulle hoppe temmelig voldsomt for at få samme effekt, og til sidst kan I ikke hoppe mere, og hun bliver også for tung...

Det er derfor en god idé at se, om ikke I kan finde et alternativ, som kan fungere bedre for jer alle fremadrettet - og her er barnevognen normalt god.. så selvom hun ikke er glad for sin barnevogn, så kan det være et forsøg værd en gang dagligt at afprøve denne for at få skabt lidt tryghed og rutiner omkring den vogn. Da hun får flaske, så er det faktisk en fordel, som I kan afprøve.

Du kunne f.eks. starte med at amme hende, og derefter gøre hende klar til putning med ren ble, sovetøj, dyne/tæppe eller hvad I nu truer - og så putte hende i barnevognen og give hende flasken der - så hun får lov til at falde i søvn i sin vogn og med flasken i munden, så det på den måde er trygt og dejligt at falde i søvn. Samtidig vil hun ikke opleve skiftet fra favnen og ned i vognen så stort og voldsomt, som hun måske oplever det lige nu og derfor protesterer imod.

Derudover så handler det ...

Annonce

... meget om, at I forsøger at bounce mindre og mindre. Det vil sige, at I skal forsøge at sidde stille, når hun er stille og ikke siger noget. Hvis hun giver lyd fra sig, så bouncer I lidt igen, men så snart hun er stille, så holder I hende stille. På den måde kan hun lære, at det er helt okay blot at ligge og kikke, det er ikke farligt, der sker ikke noget slemt, og det er helt okay - hun behøver ikke skulle være i bevægelse hele tiden.

Når hun ligger i jeres favn, så kan hun dufte og mærke jer, og derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan give hende en putteklud, der dufter af mor og/eller far. Det vil være rigtig godt, hvis kluden kan følge med hende ned i hendes seng eller barnevogn, fordi det vil give hende følelsen af, at I stadig er der tæt på hende og en fornemmelse af at kunne mærke jer.

Det kan også være en god idé at synge en lille sang, sige nogle bestemte beroligende ord, kærtegne hende på en bestemt måde osv. Alt sammen noget, som I kan lade følge med over i barnevogn, tremmeseng osv. så hun hele tiden har noget trygt og genkendeligt hos sig, som forbereder hende på at koble fra, finde roen og falde i søvn:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når dette er sagt, så husk dog også på, at hun for 14 dage siden kun kunne sove i jeres favn og nu sover hun faktisk i sin nest, så det er jo fremskridt, at I kan putte hende på afstand af jer. Det er rigtig godt, så det skal I naturligt holde fast i og glæde jer over, lige nu er næste skridt at minimere behovet for bouncing, så hun til sidst kan undvære det og med det samme komme fra jeres favn, og ned hvor hun skal sove :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at jeg også har givet lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder