Svar: Goderåd til putning og stop med flaske til tvillinger

7. juli 2022

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Kære Therese

Tak for dit brev og velkommen til - det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen et stykke tid, så det er dejligt, at du selv har fået lyst til at skrive til mig :) Og jeg vil naturligt gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder som en rigtig god idé, hvis jeres børn nu kan lære at falde i søvn i egen seng og forbinde deres seng med stedet, hvor de skal sove. De sover fint i egen seng om natten og jeres datter lyder til allerede at have ret let ved at overgive sig til søvnen, men jeres søn har brug for at blive bouncet for at finde ro - og nu hvor far starter arbejde igen, så er det naturligt svært for dig at putte begge børn om aftenen.

Umiddelbart tænker jeg, at du (I) skal udnytte, at det får flaske. Det er nemlig en kæmpe fordel, fordi flasken kan gives direkte i tremmesengen. Den kan derfor hjælpe dem med at falde til ro og falde i søvn i egen seng, og samtidig er de vant til at få flaske og føler sig meget trygge ved dette ritual. Derfor vil mit råd være, at I ikke fjerner flasken lige nu, men starter med at øve roen og det at falde i søvn i egen seng.

Det kan godt være en god idé, at I allerede nu begynder at putte jeres datter i egen seng med flasken, da hun har umiddelbart okay ved at finde ro i egen seng og er vant til at falde i søvn liggende stille. Jeres dreng vil dog højst sandsynligt have brug for et til to delmål, fordi han er vant til at skulle bounces og dermed afhængig af jeres favn og bevægelse, når han skal falde i søvn. Et delmål ville f.eks. være, at han skal lære at falde i søvn uden bevægelse først, og det betyder, at du (I) starter med at sidde med ham, men uden at hoppe med ham.

I kan godt starte på pilatesbolden, men prøv at sidde stille og kun vippe lidt, hvis han giver lyd fra sig. Hvis han ikke siger noget, så holder I ham stille. På den måde kan I lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden, men at det kan være helt okay blot at ligge og kikke - han er stadig i jeres favn og får på den måde stadig masser af nærhed og tryghed. Det kan også være et delmål, at I sætter jer på en stol med ham, stadig holder ham i jeres arme, giver ham følelsen af at blive holdt osv. som han er vant til, men hvor I sider stille. Og han må gerne få flasken, imens I holder ham.

Når han er vænnet til at falde i søvn uden bevægelse, så vil det være super fint på samme måde som søster også at putte ham i egen seng og give ham flasken der, så han stadig får mælk, og I kan stå med hænderne på ham, lade ham mærke, at I er der osv. men så han også oplever at falde i søvn der, hvor I ønsker, at han skal sove.

Det vil også være en rigtig god idé, at I indfører en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende - børnene har en alder nu, hvor de ofte vil begynde at tage en sådan substitut til sig og det vil være dejligt med noget, som netop kan erstatte behovet for at have jer tæt på. ...

Annonce

... Putteklud og bamse kan også følge med i dagpleje, vuggestue, hos bedsteforældre osv. når og hvis de skal puttes der.

En godnatsang, beroligende musik eller lignende kan også være en rigtig god idé. Det giver også tryghed og er en god måde at vænne dem til at falde i søvn i egen seng og forbinde dette med noget dejligt og rart.

Når de får flaske i sengen, så er det vigtigt, at I sørger for at elevere deres hovedgærde, så de ikke ligger fladt. Det er også vigtigt, at de ikke falder i søvn med flasken i munden men slipper den, før de sover helt, så de ikke er afhængige af flasken i munden for at kunne falde i søvn. Det skal helst være sådan, at de slipper flasken, giver den til dig (jer), smiler, måske småpludrer lidt og så triller om på siden og sover...

Og når de så kan falde i søvn på denne måde, så vil det være rigtig godt, at I skruer mængden af mælk i flasken ned, så de gradvist får mindre og mindre og på den måde vænnes til slet ikke at behøve mælk, når de bliver puttet. I stedet får de stadig deres putteklud, bamse, godnatsang osv. så alt er som det plejer at være, den eneste forskel er, at flasken ikke længere er en del af ritualet.

Og ja - for at nå dertil, så vil det være en god idé at tilbyde dem et godnatmåltid om aftenen. Det kan være en portion grød, en banan eller lignende, og gerne sammen med en kop letmælk, som de får, før de skal puttes. Så får de børstet tænder og bliver så puttet i egen seng - på den måde har de allerede fået mad og mælk og bør ikke være sultne eller føle behov for yderliger, når de skal sove - og på den måde kan I komme gradvist væk fra flasken. Er de meget tørstige, kan de blive tilbudt vand, når de ligger i deres seng f.eks. af en drypfri kop eller en drikkedunk eller lignende praktisk, så der ikke kommer vand i hele sengen :)

Flasken om natten skal I stille og roligt også trappe ud, så de her får mindre og mindre og er de tørstige om natten kan de tilbydes lidt slurke vand af en drypfri kop og derefter sove videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil sige, at en plan kunne se således ud:

Indføre godnatmåltid og trappe ud af natflasken først, men flasken i forbindelse med putningen bibeholdes lidt endnu.

Putte jeres datter i egen seng med flaske - og indføre putteklud, bamse, godnatsang osv.

Sidde stille med jeres dreng og øve, at han falder i søvn uden bevægelse, og når han kan det, så flytte ham til egen seng og putte ham med flaske der.

I skal altså væk fra dobbeltsengen med begge børn med det samme...

Trappe ud af flasken før putning om aftenen, så de får mindre og mindre der og til sidst naturligt helt kan undvære den - det nye ritual med godnatmåltid, putteklud, bamse, godnatsang osv. tager naturligt over, og de er begge vant til at falde i søvn i deres seng og forbinder deres seng med stedet, hvor de skal sove.

Jeg håber, at dette hjælper jer lidt videre - rigtig meget held og lykke med det projekt:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.