Svar: Ændre putteritual

20. juni 2022

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og dine spørgsmål omkring det at få skabt et nyt putteritual :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Selvom din datter ELSKER sin flaske, så er det vigtigt, at hun stopper med flasken nu, og hun bør IKKE få letmælk i stedet.

Mælk indeholder mælkesukker, og det vil derfor ødelægge din datters fine mælketænder, øge karies i tandemaljen og dermed give huller. Og selvom hun taber sine mælketænder og får nye blivende tænder, så har mælketændernes sundhed betydning for, hvordan hendes blivende tænder ender med at være.. Så slut med mælk i sutteflasken nu, hvis hun gerne vil have noget at drikke, når hun skal sove, så kan du give hende vand.

Derudover, så er det en rigtig god idé at indføre et godnatmåltid om aftenen. Det kan være rester fra aftenmaden f.eks. lidt kylling eller en frikadelle sammen med et stykke rugbrød - så selvom hun ikke har spist så meget til aften, så kan hun spise lidt, før hun kommer i seng. Det kan også være en portion grød, havregryn, lidt yoghurt, en banan eller lignende. Gerne sammen med et glas letmælk. Og derefter kan hun så få børstet tænder og blive puttet - og få lidt ekstra vand, hvis hun har brug for det.

Det vil sige, at en aftenrytme f.eks. kunne se således ud:

Aften 18: I spiser aftensmad sammen, almindelig familiemad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, bulgur, sovs... Vand eller letmælk af kop.

Kommer evt. i bad, smøres med lidt creme, får lidt massage, gøres klar til natten

Ca. 19.30 - tilbydes godnatmåltid, vand eller letmælk af kop og får derefter børstet tænder

Puttes i seng 19.45-20 med godnatbamse, putteklud, snak om dagen, sang osv.

Som du kan se, så anbefaler jeg, at du lader massagen ligge sammen med et bad, og dermed før hun tilbydes godnatmad, og dermed også før hun kommer i seng. Hvis massagen ligger som afslutning på et bad, vil hun måske bedre acceptere den, og hun vil så måske ...

Annonce

... også bedre kunne slappe af, når det så er sovetid. Ligger badet en times tid før putning vil det ofte have god effekt, ligger det tættere på, så vil det kunne have modsatte virkning :) Derfor er det godt, hvis badet afsluttes senest 18.45, hvis hun puttes 19.45-20.

Hvis hun ikke kan finde ro med læsning, så vil det være rigtig fint, at du i stedet synger en sang for hende, ligesom du allerede gør - du kan også afspille lidt afslappende musik, som hun kan finde ro ved. Det må gerne være det samme hver aften, så der er genkendelighed og dermed tryghed, fordi hun ved, at det betyder sovetid.

Puttebamse, putteklud osv. er også rigtig vigtigt, så hun har noget at berolige og betrygge sig med, som alternativ til flasken og til dig. Så når du går fra hende, så er hun stadig helt tryg ved at falde i søvn. Hun har mad i maven, hun får samme sang, som hun plejer, hun har en bamse eller lignende, måske dufter kluden af dig, måske lidt vand af en drikkedunk eller drypfri kop....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn er 2.5 år før de begynder at have behov for en åben seng, så der kan godt gå et år endnu, inden det er nødvendigt - det må tiden vise. Det er mere for at sige, at bekymringen om, hvordan det skal gå, når hun skal flyttes i juniorseng, behøver du ikke have endnu, det tager vi til den tid:)

Det er meget fint, at hun er i stand til at falde i søvn på egen hånd, at du kan putte hende, synge og gå fra hende, og hun så falder i søvn indenfor ca. 10 minutter. Det er super godt, og det kan jeg godt forstå, at du gerne vil holde fast i. Jeg tænker, at det også er muligt, hvis du blot sikrer hende ekstra mæthed med et godnatmåltid og finder en bamse eller lignende som substitut for flasken - og evt. giver lidt vand i stedet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det både giver et kærligt skub i at få ændret ritual, men samtidig også holde fast i alt det gode, som du allerede har skabt:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla