Svar: Sove på eget værelse - 18 mdr.

28. april 2022

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kære Lotte

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg kan godt forstå, at du har et ønske om, at din datter skal sove i egen seng på eget værelse, og umiddelbart tænker jeg også, at det kan lade sig gøre. Som du beskriver situationen hos jer, så sover din datter i egen seng - hun puttes i egen seng om aftenen og falder ofte i søvn, imens du ligger ved siden af hende i dobbeltsengen, og hun sover ikke i din seng. Hun sover i samme rum og har trygheden ved dette, men er ikke afhængig af at være i din seng eller af at skulle være fysisk tæt med dig for at kunne sove - og det gør det lidt lettere at skabe nye rutiner. Så det er super godt.

Det kan dog være en lidt svær periode lige nu, og du fortæller, at hun ofte vågner om natten, sætter sig op og tjekker, at du er der, hvorefter hun så sover videre. Og netop i 18-20 måneders alderen vil mange børn gennemgå en stor udvikling, som kan gøre dem ekstra tryghedssøgende, ligesom de i denne alder kan have svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også sover mere uroligt og afbrudt, når de endelig sover. Du kan godt forsøge med eget værelse, for måske går det rigtig fint og viser det sig ikke at fungere lige nu, så går du bare tilbage til at putte hende i egen seng i soveværelset igen. Du kan naturligt også vente og se om hendes opvågninger og behov for at sikre sig, at du stadig er der, måske bliver mindre af sig selv i løbet af de næste ca. 1-2 måneder...

Derudover så tænker jeg, at det er rigtig godt, hvis du kan indføre et putteritual, som kan følge med hende på eget værelse - og naturligvis kan du godt bibeholde at ligge hos hende og derfor vælge løsningen med en madras på gulvet, men som du skriver, så vil dettte ikke fungere i længden. Jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at sætte dig ved siden af hende, når hun skal sove, lige nu måske på din seng, men fremadrettet på en stol på hendes værelse. Og når du så ...

Annonce

... sidder der, så skal du læse en historie, vise hende billeder, tale lidt om dagen, synge en godnatsang eller lignende, så dette ritual følger med på eget værelse.

Det er rigtig godt, at hun har en nusseklud, da den kan fungere som substitut for dig og være det hun lige kan kramme, når hun vågner og søger trygheden og derefter sove videre.

Når hun forbinder egen seng med at sove, har sin klud, og har lært at falde i søvn ved, at du sidder ved siden af sengen, læser historie osv. så kan du flytte hendes seng til eget værelse - og bibeholde ritualet. Alt vil på den måde være som det plejer at være, eneste forskel vil være, at sengen står et andet sted. Og jo mere genkendelighed du kan skabe, jo bedre er det, og jo mere tryg vil din datter føle sig. Det handler netop om at skabe små ændringer og ikke ændre på det hele på en gang.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så derfor er det en god idé fortsat at putte hende i egen seng og indføre et ritual, som kan fungere på eget værelse - og når det fungerer, så flytte hende. Og de ca. 15 minutter du bruger på at putte hende nu er rigtig godt givet ud. Du skal forvente, at det vil tage den tid at putte hende - og det er så den tid, som du f.eks. kan bruge på at læse godnathistorie, tale dagen igennem, synge en sang eller lignende.

Du skal naturligt også være indstillet på, at hun godt kan vågne om natten og have behov for at blive bekræftet i, at du stadig er der, og at hun ikke er alene, men at du passer på hende. Dette behov er som sagt særligt stort i 18-20 måneders alderen. Derfor kan du godt være nødt til at skulle gå lidt frem og tilbage om natten, berolige og betrygge, hvorefter hun så kan sove videre igen, men stille og roligt vil hun begynde at forstå, at du ikke er forsvundet, og at du naturligt stadig er der - selvom du ikke længere ligger ved siden af hende. Tiden arbejder også lidt for jer her :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!