Svar: Aftenputning - 10 mdr.

24. april 2022

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kære trætte og frustrererede forældre :)

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)

Det er vigtigt, at I sikrer jer at puttetidspunktet er rigtigt. I skal forestille jer, at der kører et søvntog, og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man kommer for sent til toget, så er det enormt frustrerende at vente på det næste tog. Kommer man for tidligt til toget, så er det ligeså frustrerende - det er altså bare frustrerende at vente, og hvis toget ikke er der, så kan man ligeså godt udnytte tiden og lave noget andet imens. Det er det I gør, når I går tilbage til stuen - og det er i princippet det rigtige at gøre, men endnu bedre vil det være at ramme det rette tidspunkt.

Jeres datters søvnbehov ligger sandsynligvis omkring små 14 timer i døgnet. Det betyder, at hvis jeres datter står op omkring kl 07 og sover 3 timer i løbet af dagen, så hun står op af sin middagslur omkring kl 15, så vil hendes udregnede puttetidspunkt ligge kl. ca. 20. Derfor vil jeg foreslå, at I forsøger at putte hende der. Måske lidt før, jf. mit svar længere nede...

For at et bad skal virke, så er det vigtigt, at det ligger en time før putning og afsluttes med god massage og efterfølgende natgrød. Og hvis det ikke fungerer hos jer - sådan er det jo nogle gange - så er det rigtig godt at bibeholde godnatmåltidet og flasken ved putning, og det vil være super godt, hvis du så kan give trykmassage i stedet - det lyder som om, at det fungerer for jer og faktisk beroliger hende - når hun først er faldet lidt til ro:)

Derudover så spiller alder og udvikling naturligt også ind, og som jeg læser jeres brev, så er jeres datter fuld af hopla, når hun har fået sin flaske. Flasken giver nærmest krudt i rumpetten og ikke ro. Hun rejser sig, hopper rundt og søger undereholdning og leg. I en sådan situation kan man nogle gange forsøge det, jeg kalder "se-til-metoden". Den bruges til at vise barnet, at det ikke er legetid, men derimod tid til at sove.

"Se til metoden" er ikke en "kontrolleret gråd metode", hvor man lader barnet græde og forlænger tiden, hvor man går frem og tilbage. Det handler ikke om, at barnet skal græde, men i stedet om at man vil vise sit barn, at man er der, at hun trygt kan lægge sig til at sove, at I passer på hende stadigvæk.

For børn i jeres datters alder, er det meget vigtigt at kunne se og mærke deres forældre. Jeres datter forstår ikke, at I er i stuen, når hun er på værelset, og hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke, når I går, om I kommer igen om 3 minutter eller 3 timer. Derfor kan hun bliver rigtigt ked af det og føle sig forladt og alene, når og hvis I går fra hende.

Så, når man bruger "se til metoden", er det for at vise hende, at I stadig er der. Det er for at lære hende, at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove, at hun ikke er forladt, at hun ikke er alene. Derfor er det meget vigtigt, at I putter hende kærligt, omsorgsfuldt osv. som I plejer ...

Annonce

... at gøre, og når hun er puttet trygt og godt, men viser tegn på at ville lege, så går I kortvarigt fra hende. Det er vigtigt, at I går tilbage til hende, selvom hun ikke bliver ked af det, og jeg vil ikke anbefale, at I er væk i mere end 3 minutter af gangen - heller ikke selvom hun ikke græder. I går tilbage til hende, hjælper hende med at blive lagt ned, putter hende igen, kærtegner hende, taler beroligende osv. og man går kun ud, hvis hun igen viser tegn til at ville lege og ikke sove. Hvis hun viser tegn til, at I skal blive hos hende, så bliver I der.

Denne metode skal altså ikke trækkes ud, og det er ikke meningen, at hun skal blive ulykkelig. I putter hende, synger, kærtegner, beroliger - og ligger hun stille og nyder at I er der, kan hun sove og falde til ro, ved at I holder hende i hånden, så er det værd at bruge 10-15 minutter på dette. Men hopper hun rundt, leger osv. (og I ved at puttetidspunktet er rigtigt), så kan I forsøge at gå kortvarigt, fordi I med jeres kropssprog her signalerer, at det netop er sovetid og ikke legetid nu.

Når I kommer tilbage til hende efter et par minutter, så skal I se på hende, og de signaler hun sender. Hvis hun stadig vil lege og er i hopla, så kan I gå et par minutter igen - og derefter igen vende tilbage. Men hvis hun tydeligt har brug for at I er der, så skal I være der. Børn, som er rigtigt ked af det, som står med armene løftet over hovedet, som græder og tydeligt protesterer mod at skulle være i deres seng, skal man aldrig gå fra. Børn, der klynger sig til de voksne for at kunne sove, er inde i en periode, hvor de har brug for dette - og det skal man lytte til.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har også brug for at tumle lidt rundt i sengen på egen hånd. Der sker motorisk og mentalt så meget med jeres datter i denne alder, at hun godt kan have lidt overskudsenergi, som hun skal brænde af, før hun kan overgive sig til søvnen. Nogle børn vil i denne alder derfor have behov for at tumle lidt rundt i deres seng i nogle minutter, og derefter er de så klar til at få flasken, finde roen og falde i søvn. Så måske kunne I også prøve at putte hende f.eks. 19.30-19.45 og lade hende tumle lidt rundt - og så kunne I lave flasken klar imens og se om hun så bedre vil kunne finde roen. Ud fra, at hun ofte står op af sin middagslur kl. 15-15.15, så kunne puttetidspunktet godt være 19.30, men med behov for at brænde lidt krudt af som en del af ritualet...

Det, først at give flasken, når hun har brændt lidt krudt af i sengen, kunne godt være en stor fordel, fordi flasken lige nu giver ekstra krudt i numsen - og det kunne I måske komme væk fra på denne måde :) Samtidig vil det, at I går ud og varmer flasken, også give jer en fornemmelse af, hvorvidt I kan gå fra hende, og hvordan hun vil reagere på dette. Hvis hun bare hopper rundt, leger og tumler i sin seng, så vil det være helt okay at gøre det på denne måde i stedet, måske vil hun netop synes, at det er dejligt...

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!