Svar: 4 måneder baby er stoppet med at sove
24. april 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Claras mor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :) Jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om, at Clara har det godt og de ændringer, som du beskriver, tænker jeg, handler om hendes alder og udvikling. Jeres datter er 4.5 måned gammel nu, og rigtig mange forældre oplever i denne alder en ændring i både spise- og søvnmønster.
Claras søvn ændrer sig nu rent fysiologisk. Søvnen begynder at indeholde flere stadier, og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor vågner de op efter f.eks. ca 30 minutters søvn, og mange børn får tendens til at powernappe eller slatsove lidt i denne alder.
Clara er naturligt også mere opmærksom på verden nu. Hun følger mere og mere med i, hvad der sker omkring hende. Hun bruger sig selv mere og mere både fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i din favn, i fars favn eller i favn hos en fremmed. Det gør alt sammen, at hun meget let lader sig forstyrre, når hun f.eks. skal spise. Så når du ammer hende, så tager hun fat, dier lidt, slipper, tager fat og dier igen, slipper og smiler til dig, dier igen, slipper atter og pludrer med dig, tager fat og dier igen, for derefter atter at slippe - det er sjovere at lege og være opmærksom på verden:)
Disse spise- og søvnændringer betyder, at man let kan komme ind i en rytme, hvor hun både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem - og derfor begynder at søge brystet hyppigere om natten, for at få sit mælk/væskebehov tilstrækkeligt dækket. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe hende til at spise så effektivt om dagen som muligt, så hun ikke behøver søge brystet ekstra om natten.
Det er også sådan, at hun fysisk er ved at være så stor nu, at hun har behov for at få din mælkeproduktion sat op - og netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon. Derfor giver natamning ofte en øgning af mælk, og når børn begynder at melde sig hyppigere om natten, skal man derfor også altid overveje, om de måske er ved at være mere sultne.
Som jeg læser dit brev, så ammer du hende to gange mellem hver lur om dagen, og du ammer hende hver gang hun søger brystet om natten - det lyder derfor som om, at du faktisk har gjort hvad du kan for at øge din mælkemængde, og det lyder også som om, at det måske ikke er helt tilstrækkeligt. Da hun nu er 20 uger gammel tænker jeg, at det godt kan være tegn på, at hun begynder at have behov for lidt skemad, og du kan derfor prøve at lægge mærke til, om hun i øvrigt virker parat til dette.
Hun skal være både fysiologisk og mentalt parat. Det betyder, at hendes mave skal være i stand til at nedbryde fastere føde, og hun bør ikke have problemer med hård mave, ligesom der skal være gode tarmlyde. Du vil sandsynligvis også se, at hun begynder at savle mere og danner mere mundvand. Det er tegn på, at der begynder at ske nogle enzymændringer i hendes spyt, så hun netop kan nedbryde den fastere føde bedre. Derudover så er det også vigtigt, at hun kan holde sit hoved selv, og at hun drejer sit hoved bevidst efter skeen. Hun skal også kunne åbne munden bevidst og kunne finde ud af at tage maden af skeen med munden - f.eks. når du giver hende d-dråber på en ske, så skal du have en fornemmelse af, at hun ved, hvad det drejer sig om.
At være mentalt parat betyder, at hun skal være interesseret. Når du sidder med hende på skødet, så skal hun følge din mad med øjnene, måske forsøger hun at række ud efter din mad, hun skal virke søgende, smaske og med sit kropssprog vise dig, at hun synes det du kommer i munden virker rigtigt spændende...
Hvis du oplever disse tegn, og du samtidig oplever, at en øgning af mælk i løbet af et par døgn ikke virker til at mætte hende tilstrækkeligt, så lyder det som om, at du skal begynde med lidt smagsprøver på lidt grød eller mos :) Jeg vil anbefale, at du starter med lidt grød til frokost og giver lidt vand sammen med - og derudover skal du amme hende, som du plejer. Gradvist går du fra smagsprøver til lidt større mængde, og når hun f.eks. kan spise 3/4 dl. grød til frokost, og det går fint, så kan du begynde at tilbyde hende lidt grøntsagsmos til aften. Det er bedre, at hun spiser 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1.5 dl på en gang, så der stadig er plads til mælk i maven, og så maven også kan følge med.
Og så tilbage til det med søvnen. De fleste børn vil i 4 måneders alderen have en rytme, hvor de går sent i seng, og det er helt normalt, at de i denne alder ikke sover før klokken måske er 22-23. Det ændrer sig igen i takt med, at hun bliver ældre, og de fleste børn vil i 6 måneders alderen have en rytme, hvor de går i seng omkring kl 19.30-20 - men det er altså ikke nu.
Det er som sagt også helt normalt, at børn i din datters alder powernapper meget dagen igennem, og du skal her vurdere, hvordan hun virker, når hun vågner. Hvis hun vågner op smilende og glad og virker veludhvilet, selvom hun kun har sovet 30 minutter, så er det helt okay, så må du tage hende op, og I kan så være aktive, lege, pludre, synge, tumle rundt osv. i et par timer, hvorefter hun så kan puttes igen. Vågner hun derimod op pylret, ked af det, virker til stadig at være træt og tydeligt mangler overskud, så vil det være en god idé, at du forsøger at hjælpe hende med at sove lidt videre, så lurene bliver lidt længere.
Dagens stå op tidspunkt påvirker resten af dagen, så derfor har du en god pointe, når du spørger, om du skal vække hende. Jeg synes dog, at hun er for lille til at blive vækket, og jeg tænker, at du skal lade hende vågne af sig selv om morgenen. Hendes rytme vil ændre sig i takt med, at hun bliver ældre, og i takt med at du begynder med skemad i løbet af dagen osv. så vil dette også spille ind på rytmen. På sigt kan det godt være en god idé at vække hende om morgenen, så dagen ikke starter for sent, men det er ikke lige nu, det tager vi til den tid :)
Det er helt naturligt, at hun ikke bruger en nusseklud, bamse eller lignende, når hun skal sove. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at bruge en sådan substitut. MEN, hun kan stadig have stor glæde af en nusseklud, især hvis den dufter af dig, fordi det kan gøre det lettere for hende at sove på afstand af dig og dermed komme tilbage i egen seng, da hun så kan dufte og fornemme, at du stadig er i nærheden. Du må derfor gerne bibeholde dette ritual, selvom du ikke oplever, at hun bruger kluden bevidst.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også meget anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad". I begge bøger guides du igennem de forskellige aldre - i bogen om søvn kan du f.eks. læse om de søvnændringer der sker i 3-4 måneders alderen og i bogen om mad, kan du finde opskrifter, dagsplaner osv. og slå fødevarer op. Vær opmærksom på at begge bøger er kommet i ny revideret udgave i 2021.
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske