Svar: Søvn - vil ind til os om natten
17. marts 2022
Alder:
2 mdr.
Kære trætte, lidt bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt, at lillesøster er lige ved at melde sin ankomst - tillykke med det - måske har du allerede født:)
Du har dog helt ret i, at jeres dreng naturligt mærker forandringen - du løfter ham ikke som før, du kræver mere og mere selvhjulpenhed af ham, pladsen på dit skød er mindre, alle kommenterer på din mave, I taler om lillesøster, baby, finder tøj frem, gør klar... osv. Og han mærker forandringen og reagerer naturligt på den - det er faktisk et sundhedstegn, at han reagerer...
Og det er også helt naturligt, at han derfor virker mere "morsyg" (eller morglad) lige nu. Han har naturligt brug for at mærke, at du stadig vil ham, prioriterer ham osv. Han har brug for at vide, at pladsen i dit hjerte er lige så stor, selvom der kommer en baby ind i familien. Derfor er det også rigtig godt, at I har givet ham plads i dobbeltsengen - men - det fungerer naturligt ikke, at far skal sove på sofaen og der er ikke plads til jer alle fire, når lillesøster kommer, for hun er jo nødt til at være i soveværelset. Der er dog ingen tvivl om, at hvis I kræver at storebror bliver på eget værelse alene, når lillesøster kommer, så vil han meget sandsynligt føle sig afvist og nedprioriteret....
Kunne det måske derfor være en mulighed, at I havde en madras på gulvet i hans værelse, hvor far kunne sove - i stedet for på sofaen. Jeg tænker, at en sådan løsning ville have flere fordele: Far vil måske sove bedre på en god madras, end han gør på sofaen. Jeres dreng vil lære, at han skal blive på sit værelse hele natten, men hvis han har brug for nærheden, så kan han lægge sig ned til far på madrassen. Jeres dreng ville føle, at der var noget retfærdighed her, fordi han sover sammen med far og lillesøster sover sammen med mor... Og når han på den måde stille og roligt blev tryg ved at sove på eget værelse igen, havde vænnet sig til at lillesøster er kommet til verden osv. så ville I gradvist kunne arbejde på, at han sover i sin seng på sigt værelse om natten.
Madrassen på gulvet kunne også have den fordel, at I stille og roligt kunne komme væk fra at sidde hos ham til han sover, fordi han ville lære, at far jo kom og lagde sig hos ham senere på aftenen og han dermed ikke var alene... Når det så er sagt, så er det dog ofte en god idé at sidde der og netop prioritere tid på sengekanten i den periode, hvor lillesøster bliver en del af jeres familie og alt ændrer sig :)
Jeg tænker også, at madrassen på jeres drengs værelse måske ville gøre, at far gradvist kunne begynde at sove i dobbeltsengen igen. Hvis jeres dreng sover, så ved han jo ikke, hvornår far lægger sig på madrassen - så far kunne lægge sig til at sove i dobbeltsengen og hvis jeres dreng så kom ind om natten eller vågner og kalder, så kan far lægge sig med ham på madrassen der. På den måde kunne I stadig imødekomme jeres drengs behov for nærhed og holde fast i vanen med at sove på eget værelse, som I gerne vil holde fast i... Og senere hen kan lillesøster og storebror måske sove sammen:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og ønsker jer rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel eller kæmpe tillykke, hvis du allerede har født:)
Fortsat god lørdag aften :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske