Svar: Søvn - vil ind til os om natten

17. marts 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære trætte, lidt bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt, at lillesøster er lige ved at melde sin ankomst - tillykke med det - måske har du allerede født:)

Du har dog helt ret i, at jeres dreng naturligt mærker forandringen - du løfter ham ikke som før, du kræver mere og mere selvhjulpenhed af ham, pladsen på dit skød er mindre, alle kommenterer på din mave, I taler om lillesøster, baby, finder tøj frem, gør klar... osv. Og han mærker forandringen og reagerer naturligt på den - det er faktisk et sundhedstegn, at han reagerer...

Og det er også helt naturligt, at han derfor virker mere "morsyg" (eller morglad) lige nu. Han har naturligt brug for at mærke, at du stadig vil ham, prioriterer ham osv. Han har brug for at vide, at pladsen i dit hjerte er lige så stor, selvom der kommer en baby ind i familien. Derfor er det også rigtig godt, at I har givet ham plads i dobbeltsengen - men - det fungerer naturligt ikke, at far skal sove på sofaen og der er ikke plads til jer alle fire, når lillesøster kommer, for hun er jo nødt til at være i soveværelset. Der er dog ingen tvivl om, at hvis I kræver at storebror bliver på eget værelse alene, når lillesøster kommer, så vil han meget sandsynligt føle sig afvist og nedprioriteret....

Kunne det måske derfor være en mulighed, at I havde en madras på gulvet i hans værelse, hvor far kunne sove - i stedet for på sofaen. Jeg tænker, at en sådan løsning ville have flere fordele: Far vil måske sove bedre på en god madras, end han gør på sofaen. Jeres dreng vil lære, at han skal blive på sit værelse hele natten, men hvis han har brug for ...

Annonce

... nærheden, så kan han lægge sig ned til far på madrassen. Jeres dreng ville føle, at der var noget retfærdighed her, fordi han sover sammen med far og lillesøster sover sammen med mor... Og når han på den måde stille og roligt blev tryg ved at sove på eget værelse igen, havde vænnet sig til at lillesøster er kommet til verden osv. så ville I gradvist kunne arbejde på, at han sover i sin seng på sigt værelse om natten.

Madrassen på gulvet kunne også have den fordel, at I stille og roligt kunne komme væk fra at sidde hos ham til han sover, fordi han ville lære, at far jo kom og lagde sig hos ham senere på aftenen og han dermed ikke var alene... Når det så er sagt, så er det dog ofte en god idé at sidde der og netop prioritere tid på sengekanten i den periode, hvor lillesøster bliver en del af jeres familie og alt ændrer sig :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker også, at madrassen på jeres drengs værelse måske ville gøre, at far gradvist kunne begynde at sove i dobbeltsengen igen. Hvis jeres dreng sover, så ved han jo ikke, hvornår far lægger sig på madrassen - så far kunne lægge sig til at sove i dobbeltsengen og hvis jeres dreng så kom ind om natten eller vågner og kalder, så kan far lægge sig med ham på madrassen der. På den måde kunne I stadig imødekomme jeres drengs behov for nærhed og holde fast i vanen med at sove på eget værelse, som I gerne vil holde fast i... Og senere hen kan lillesøster og storebror måske sove sammen:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og ønsker jer rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel eller kæmpe tillykke, hvis du allerede har født:)

Fortsat god lørdag aften :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder