Brev:
Søvn - vil ind til os om natten
17. marts 2022
Alder:
2 mdr.
Søvn - vil ind til os om natten
Kære Helen,
Nu skriver jeg igen ang. vores søn på 2 år og 5 måneder og hans søvn vaner..
I november kom han fra tremmeseng på eget værelse over i en juniorseng og han sover fint i den, her er ingen forskel fra tremmesengen. Men hans søvn vaner og putning har ændret sig rimelig markant.
Fra han var 1 år til 2 år kunne vi ligge ham i hans tremmeseng, kysse ham godnat og gå ud, og så faldt han i søvn af sig selv indenfor kort tid og sov igennem fra 20 til 06:30 ca.
Efter han er fyldt 2 år er han begyndt at sove mere uroligt, drømme meget og vågner ofte flere gange om natten kaldende eller grædende. Og det tænker jeg er alderssvarende og er også helt okay.
Problemet er nu at han de sidste 2-3 mdr har villet ind i vores seng og ligge. Kommer han ind, så ryger min mand på sofaen da der simpelthen ikke er plads til alle 3. Det er den nemme løsning, fordi vores søn så typisk sover videre med det samme og først vågner igen kl 07 hvor vi står op. Får han ikke lov med det samme, så skriger han indtil vi giver efter.
Jeg tænker det er en blanding af at være blevet en vane (fordi det har stået på så længe) og så at han vil være tæt på sin mig. Jeg er gravid og har termin med lillesøster i morgen og han kan helt sikkert mærke og se at ting er forandret og han er inde i en ekstrem morsyg fase. Jeg både nyder den og er skræmt på samme tid. For hvad gør vi nu når lillesøster kommer. Har du et fif til hvad vi kan gøre for at få ham til at sove videre i egen seng?
Vi har ikke plads til hverken hans seng eller en madras til ham inde i soveværelset og jeg er ikke helt hooked på at skulle ligge med lillesøster på den ene side og storebror på den anden side imens min mand ligger på sofaen - det er ikke en optimal situation for hverken jeg eller min mand.
Far forsøger at gøre så meget som muligt både dag og nat, og er også den som oftest går ind om natten når han vågner og sidder hos ham til han sover igen men sidst på natten nægter han at overgive sig til søvnen og kommer så ind. Det er oftest mellem 01-04 det sker og han vågner tit et par gange før da, hvor det lykkedes os at få ham til at blive liggende uden “brok”, hvor han bare skal have en sut.
Ifht. putningen, som jeg har tænkt også kan spille ind. Her putter vi skiftevis hver aften. Vi sidder ved siden af sengen og læser en bog og synger godnatsang og så bliver vi faktisk siddende til han sover. Det gjorde vi jo ikke da han lå i tremmeseng. Og jeg tænker at det måske også kan være en grund til at han protesterer mere når han vågner - altså fordi vi er der når han falder i søvn og så pludselig er væk når han vågner. Men overskuddet har bare ikke været til at gå ud og ind under putning og set i bakspejlet havde det helt sikkert været godt givet ud at træne det før lillesøster melder sin ankomst indenfor meget kort tid. Men sådan blev det ikke, desværre..
Det her blev et meget langt indlæg og måske ikke så godt formuleret som jeg havde tænkt mig. Men jeg håber du forstår problematikken og måske kan hjælpe med hvordan vi kommer videre herfra .
Kærlig hilsen
en træt, lidt bekymret mor.