Svar: Mororefleks om natten
7. marts 2022
Alder:
3 mdr.
Kære undrende mor
Tak for dit brev og spørgsmål omkring mororefleks og uro :)
Mororefleksen, faldrefleksen, som det lille barn fødes med, er ofte mest tydelig hos spædbørn og især de første ca. 6 uger. Herefter begynder den at aftage. Der er dog rigtig mange børn, som stadig i 3 måneders alderen får vækket sig selv, fordi deres krop giver et spjæt, når de går fra et søvnstadie til et andet - ligsom vi også selv kan opleve, når vi er ved at falde i søvn - og mororefleksen kan faktisk godt ses helt frem mod 6 måneders alderen. Den bliver dog ofte mindre og mindre udtalt, i takt med at barnet bliver ældre.
At jeres dreng særligt virker urolig nu, tænker jeg hænger sammen med hans alder og udvikling. Han er langt mere bevidst nu, følger langt mere med i, hvad der sker omkring ham. Han kan se længere, fornemmer rummet, som han er i, ligesom han tydeligt skelner mellem, om han er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed, eller måske skelner mellem om han ligger i sin barnevogn eller i sin tremmeseng. Og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover - og hele dagen er et bombardement af stimuli, hvilket jeg tænker er med til at forklare, hvorfor nattesøvnen er mere urolig end dagssøvnen. Der er en naturlig mental uro om natten.
Dertil kommer, at han motorisk også begynder at bruge sig selv mere nu. Han ligger ikke længere stille, men flytter på sig. Han begynder at holde hovedet selv, drejer det efter lys og lyd. Han støtter på benene, når I holder ham stående på jeres skød, han begynder at trille omkring, drejer måske om sin egen akse, bruger sine ben, sine hænder osv. osv. Og det er alt sammen med til at give en motorisk uro, når han skal sove. Han får flyttet på sig, men kan naturligt ikke finde ud af at få sig lagt godt igen, og han har derfor brug for stillingsskift og hjælp til fysisk ro, når han skal sove og undervejs i søvnen.
Det lyder varmt med både tyndedyne og almindelig dyne - det går måske i barnevognen så længe vi har frostvejr, men du skal være opmærksom på, at i takt med at det bliver varmere i vejret udenfor, så skal en af dynerne nok af... Og om natten vil det helt sikkert være for varmt.
De kan dog godt hjælpe at være svøbt eller at sove i en sovepose, fordi det hjælper jeres dreng med at holde fysisk sammen på sig selv. Når han drømmer eller motorisk får flyttet på sig, så vil soveposen give lidt modstand, så han ikke får vækket sig selv, men stadig føler sig omsluttet og holdt og derfor bedre kan komme videre i søvnen. Hvis det er en vintersovepose I har, så vil den nok blive for varm, men soveposen med lynlås kan måske godt bruges indendøre, hvis den er i et let materiale... Du kan med fordel putte ham i soveposen, amme ham imens han ligger i den - og først derefter flytte ham fra din favn og ned i sengen, hvor du ønsker, at han skal sove. På den måde kan du lyne lynlåsen, før han falder i søvn, og du sikrer samtidig, at han ikke oplever skiftet fra din favn og ned i sengen så voldsomt, som han måske gør nu, og derfor sover videre. Så du på den måde også undgår at han spjætter, oplever at han ligger et andet sted, og derfor får vækket sig selv, og du må starte forfra.
Hvis hans hænder er fri, så kan du også med fordel prøve at samle hans hænder foran på hans brystkasse, så du på den måde hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv, så hænderne ikke flagrer for meget. Du kan gøre det, når han er ved at falde i søvn, og du kan også gøre det, hvis du om natten fornemmer, at han måske er ved at vågne lidt op, og du gerne vil give ham lidt ro. Hvis han ligger i en bedside, og således ligger koblet tæt til din seng, så kan du forsøge at hjælpe ham på denne måde om natten ved at samle hans hænder med din ene hånd, samtidig med at du selv kan blive liggende ned i din seng om natten og sove lidt videre :) Det er altså ikke nødvendigvis en fordel at arbejde på, at hans hænder skal være over hans hoved, men derimod en god idé at hjælpe ham med at samle hænderne på brystkassen. Når han sover tungt, vil han sandsynligvis selv løfte armene op i "hurra-stilling" :)
Det er ikke usædvanligt, at nattesøvnen virker mere urolig end dagssøvnen. Og der er flere ting, som kan spille ind. Det handler både om alder og udvikling, som beskrevet, men det spiller f.eks. også ind, at nattesøvnen er længere end dagssøvnen, ligesom barnets søvncykli er forskellige alt efter tidspunkt på døgnet og hele rytmen over døgnet påvirker søvnen nat og dag. Om dagen vil der også være lidt mere uro omkring jer, skarpere lys osv. som vil påvirke søvnen, om natten er alt stille og det er mørkt - hvilket er godt og rigtig fint - men behovet for at mærke dig, fornemme dig osv. kan naturligt være der på en anden måde om natten. Om dagen vil der naturligt også være ilagt tidspunkter for mælk/måltider, aktivitet osv. hvor din dreng derfor har vågne og aktive perioder - hvor han om natten som udgangspunkt skal sove, men stadig også vågne op for at få sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. Derfor kan børn i denne alder naturligt heller ikke sove igennem uden mælk...
Fra ca. 4 måneders alderen og frem vil mange forældre opleve, at barnet kan begynde at protestere lidt mod at blive svøbt og holdt om natten. I takt med at barnet begynder at bruge sig selv mere og mere bevidst motorisk, bliver det naturligt også vigtigt for barnet at kunne skifte stilling under søvn, og her kan frustrationen over ikke at kunne flytte på sig derfor dukke op. I må derfor se, hvad tiden bringer - måske vil jeres dreng stadig nyde at blive holdt, måske vil han begynde at protestere og have behov for at kunne skifte stilling, men så må I tage den derfra :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske