Svar: Mororefleks om natten

7. marts 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære undrende mor

Tak for dit brev og spørgsmål omkring mororefleks og uro :)

Mororefleksen, faldrefleksen, som det lille barn fødes med, er ofte mest tydelig hos spædbørn og især de første ca. 6 uger. Herefter begynder den at aftage. Der er dog rigtig mange børn, som stadig i 3 måneders alderen får vækket sig selv, fordi deres krop giver et spjæt, når de går fra et søvnstadie til et andet - ligsom vi også selv kan opleve, når vi er ved at falde i søvn - og mororefleksen kan faktisk godt ses helt frem mod 6 måneders alderen. Den bliver dog ofte mindre og mindre udtalt, i takt med at barnet bliver ældre.

At jeres dreng særligt virker urolig nu, tænker jeg hænger sammen med hans alder og udvikling. Han er langt mere bevidst nu, følger langt mere med i, hvad der sker omkring ham. Han kan se længere, fornemmer rummet, som han er i, ligesom han tydeligt skelner mellem, om han er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed, eller måske skelner mellem om han ligger i sin barnevogn eller i sin tremmeseng. Og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover - og hele dagen er et bombardement af stimuli, hvilket jeg tænker er med til at forklare, hvorfor nattesøvnen er mere urolig end dagssøvnen. Der er en naturlig mental uro om natten.

Dertil kommer, at han motorisk også begynder at bruge sig selv mere nu. Han ligger ikke længere stille, men flytter på sig. Han begynder at holde hovedet selv, drejer det efter lys og lyd. Han støtter på benene, når I holder ham stående på jeres skød, han begynder at trille omkring, drejer måske om sin egen akse, bruger sine ben, sine hænder osv. osv. Og det er alt sammen med til at give en motorisk uro, når han skal sove. Han får flyttet på sig, men kan naturligt ikke finde ud af at få sig lagt godt igen, og han har derfor brug for stillingsskift og hjælp til fysisk ro, når han skal sove og undervejs i søvnen.

Det lyder varmt med både tyndedyne og almindelig dyne - det går måske i barnevognen så længe vi har frostvejr, men du skal være opmærksom på, at i takt med at det bliver varmere i vejret udenfor, så skal en af dynerne nok af... Og om natten vil det helt sikkert være for varmt.

De kan dog godt hjælpe at være svøbt eller at sove i en sovepose, fordi det hjælper jeres dreng med at holde fysisk sammen på sig selv. Når han drømmer eller motorisk får flyttet på sig, så vil soveposen give lidt modstand, så han ikke får vækket sig selv, men stadig føler sig omsluttet og holdt og derfor bedre kan komme videre i søvnen. Hvis det er en vintersovepose I har, så vil den nok blive for varm, men soveposen med lynlås kan måske godt bruges indendøre, hvis den er i et let materiale... Du kan med fordel putte ham i soveposen, amme ham imens han ligger i den - og først derefter flytte ham fra din favn og ned i sengen, hvor du ønsker, at han skal sove. På den måde kan du lyne ...

Annonce

... lynlåsen, før han falder i søvn, og du sikrer samtidig, at han ikke oplever skiftet fra din favn og ned i sengen så voldsomt, som han måske gør nu, og derfor sover videre. Så du på den måde også undgår at han spjætter, oplever at han ligger et andet sted, og derfor får vækket sig selv, og du må starte forfra.

Hvis hans hænder er fri, så kan du også med fordel prøve at samle hans hænder foran på hans brystkasse, så du på den måde hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv, så hænderne ikke flagrer for meget. Du kan gøre det, når han er ved at falde i søvn, og du kan også gøre det, hvis du om natten fornemmer, at han måske er ved at vågne lidt op, og du gerne vil give ham lidt ro. Hvis han ligger i en bedside, og således ligger koblet tæt til din seng, så kan du forsøge at hjælpe ham på denne måde om natten ved at samle hans hænder med din ene hånd, samtidig med at du selv kan blive liggende ned i din seng om natten og sove lidt videre :) Det er altså ikke nødvendigvis en fordel at arbejde på, at hans hænder skal være over hans hoved, men derimod en god idé at hjælpe ham med at samle hænderne på brystkassen. Når han sover tungt, vil han sandsynligvis selv løfte armene op i "hurra-stilling" :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er ikke usædvanligt, at nattesøvnen virker mere urolig end dagssøvnen. Og der er flere ting, som kan spille ind. Det handler både om alder og udvikling, som beskrevet, men det spiller f.eks. også ind, at nattesøvnen er længere end dagssøvnen, ligesom barnets søvncykli er forskellige alt efter tidspunkt på døgnet og hele rytmen over døgnet påvirker søvnen nat og dag. Om dagen vil der også være lidt mere uro omkring jer, skarpere lys osv. som vil påvirke søvnen, om natten er alt stille og det er mørkt - hvilket er godt og rigtig fint - men behovet for at mærke dig, fornemme dig osv. kan naturligt være der på en anden måde om natten. Om dagen vil der naturligt også være ilagt tidspunkter for mælk/måltider, aktivitet osv. hvor din dreng derfor har vågne og aktive perioder - hvor han om natten som udgangspunkt skal sove, men stadig også vågne op for at få sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. Derfor kan børn i denne alder naturligt heller ikke sove igennem uden mælk...

Fra ca. 4 måneders alderen og frem vil mange forældre opleve, at barnet kan begynde at protestere lidt mod at blive svøbt og holdt om natten. I takt med at barnet begynder at bruge sig selv mere og mere bevidst motorisk, bliver det naturligt også vigtigt for barnet at kunne skifte stilling under søvn, og her kan frustrationen over ikke at kunne flytte på sig derfor dukke op. I må derfor se, hvad tiden bringer - måske vil jeres dreng stadig nyde at blive holdt, måske vil han begynde at protestere og have behov for at kunne skifte stilling, men så må I tage den derfra :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.