Mororefleks om natten

7. marts 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Mororefleks om natten

Kære Helen.

Denne gang har jeg et lidt kortere spørgsmål.
Jeg har lagt mærke til at min dreng næsten altid vågner i forbindelse med at hans hænder flyver op over dynen. Jeg tror måske han har en meget aktiv mororefleks.

Hvis jeg prøver at lade ham ligge og sprælle lidt med armene mhp at han skal lægge dem over hovedet, så ender han altid med at begynde og græde og jeg må svøbe ham forfra og vugge ham i søvn indtil vi rammer stadiet igen.

Det der undrer mig er, at han ikke vågner af det om dagen når han sover i barnevognen. Her kan han sagtens lægge hænderne over hovedet og lægge sig til at sove igen uden hjælp. Han sover med tyngdedyne og en dyne ovenpå i barnevognen.

Jeg har prøvet at putte ham på samme måde til matten - ...

Annonce

... tyngdedyne med dyne ovenpå, men her vågner han så snart armene flagrer op over dynen. Og det gør de efter ca en halv time. I barnevognen kan han også tit sove 3 timer hvor armene fortsat ligger passivt langs kroppen når han vågner og tages op.

Som tidligere skrevet svøber jeg ham til natten, men jeg synes han bliver for varm. Og en sovepose fra voksi tænker jeg også bliver for varm. Jeg har en sovepose/kørepose, men den er med lynlås og det ville helt sikkert vække ham. Han er meget lysfølsom.

Er det normalt at der er så meget forskel på den motoriske uro dag og nat? Og har du noget bud på hvad der kan lære ham at lade armene få fred over hovedet? Hvor længe vedbliver han at have mororefleks?

Med venlig hilsen
den undrende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder