Brev:
Mororefleks om natten
7. marts 2022
Alder:
3 mdr.
Mororefleks om natten
Kære Helen.
Denne gang har jeg et lidt kortere spørgsmål.
Jeg har lagt mærke til at min dreng næsten altid vågner i forbindelse med at hans hænder flyver op over dynen. Jeg tror måske han har en meget aktiv mororefleks.
Hvis jeg prøver at lade ham ligge og sprælle lidt med armene mhp at han skal lægge dem over hovedet, så ender han altid med at begynde og græde og jeg må svøbe ham forfra og vugge ham i søvn indtil vi rammer stadiet igen.
Det der undrer mig er, at han ikke vågner af det om dagen når han sover i barnevognen. Her kan han sagtens lægge hænderne over hovedet og lægge sig til at sove igen uden hjælp. Han sover med tyngdedyne og en dyne ovenpå i barnevognen.
Jeg har prøvet at putte ham på samme måde til matten - tyngdedyne med dyne ovenpå, men her vågner han så snart armene flagrer op over dynen. Og det gør de efter ca en halv time. I barnevognen kan han også tit sove 3 timer hvor armene fortsat ligger passivt langs kroppen når han vågner og tages op.
Som tidligere skrevet svøber jeg ham til natten, men jeg synes han bliver for varm. Og en sovepose fra voksi tænker jeg også bliver for varm. Jeg har en sovepose/kørepose, men den er med lynlås og det ville helt sikkert vække ham. Han er meget lysfølsom.
Er det normalt at der er så meget forskel på den motoriske uro dag og nat? Og har du noget bud på hvad der kan lære ham at lade armene få fred over hovedet? Hvor længe vedbliver han at have mororefleks?
Med venlig hilsen
den undrende mor