Svar: Spørgsmål ift. søvn

22. december 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og fine spørgsmål, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Og lad mig starte med at svare på det sidste, du spørger om - "kan hans manglende lyst til at udvise træthed, falde til ro ved brystet, overgive sig til søvnen mv. have noget at gøre med, at vi ikke formår at skabe trygge nok rammer for ham?" - og nej, det tror jeg bestemt ikke!

Det lyder som om, at I er meget omsorgsfulde og nærværende forældre, og du fortæller, at du ofte lægger dig med ham i dobbeltsengen og forsøger at amme ham liggende der, når han skal sove. Det giver helt ro omkring jer, mulighed for at han kan koble fra og netop finde roen og ind i søvnen, og det lyder meget trygt og dejligt.

Det lyder dog som om, at I har en dreng, som har rigtig svært ved at koble fra, og som skal have lidt hjælp til dette - og her er børn forskellige. Nogle børn sender tydelige signaler, de klynker, gaber højlydt, får røde øjne, begynder at græde, og man er slet ikke i tvivl om, at de er trætte. Andre børn kan - trods træthed - sende mere utydelige signaler, de begynder ikke at klynke og græde, før de er blevet overtrætte, men holder sig i stedet igang... og så kan det nogle gange være rigtig svært at putte dem og finde det rette tidspunkt. Og det lyder som om, at det måske sker hos jer.

Det er helt okay, men det kan være en god idé nogle gange at kikke lidt mere på klokken end at kikke på jeres lille dreng, fordi I ved at se på uret måske får lidt mere idé om, hvorvidt det egentlig er sovetid eller ej... Hvis I blot følger ham og de signaler han sender, så er der større sandsynlighed for at han bliver overtræt og sværere at putte.

Jeg tænker også, at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer nu. I løbet af den måned til halvanden vil han stille og roligt skulle begynde med lidt skemad. Det vil her være rigtig godt, at I gradvist forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så ammes, før han skal sove. På den måde skabes der bedst mulig plads i maven til begge dele, og samtidig vil mælken her naturligt blive en del af hans putteritual. Det vil sige, at de gange hvor du lige nu ammer ham, når han vågner, vil han i stedet få lidt grød eller mos, og det vil naturligt ofte også gøre hans interesse for brystet større, når det så er ammetid...

Jeg tænker også, at det er helt okay, at han lige nu nogle gange begynder at pludre, griner, sparker osv. når I putter ham f.eks. i barnevognen. Det lyder som om, at han har det rigtig godt og netop er tryg og glad, og han lyder til at nyde denne stund, før han skal sove til at kommunikere lidt ekstra med jer. Jeg tænker derfor, at I skal prøve at sige til jer selv, at sådan er han, og at det er helt okay, at I lige småpludrer lidt og ...

Annonce

... hygger på denne måde, før han så er parat til at overgive sig til søvnen. Lidt ligesom han, når han bliver større, også vil have behov for at I sidder på sengekanten og taler lidt om dagen, før han så er parat til at falde i søvn:)

Jeg tænker, at du har en vigtig pointe i at han protesterer mod amning, fordi han ved at det hænger sammen med putning, og hans lyst til at opleve, følge med og derfor protestere mod søvnen er så stor, at lige så snart du lægger dig med ham, så viser han tegn til hellere at ville lege... Jeg tænker dog også, at du så netop gør det på den rette måde, når du vælger at lægge dig med ham og holder fast i, at det er sovetid nu. Ligesom far også gerne må putte ham i barnevogne og trille ham en tur, hvor han efter lidt pludretid så måske vil overgive sig til søvnen alligevel :)

Du nævner, at I flere gange har oplevet, at han har taget imod en flaske, selvom han lige har afvist brystet. Hvordan har han sovet herefter? Har du en fornemmelse af, at flasken og den mængde mælk, som han drikker her faktisk hjælper til med at "slå ham omkuld" og gør det, at han efterfølgende så sover et længere søvnstræk? Eller oplever du ikke nogen forskel? Det har naturligt betydning i forhold til, hvorvidt I skal begynde at tilbyde mere flaske eller måske ikke vente alt for længe, før I begynder med skemad...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til, når han lige vågner, så skal I prøve at vurdere hans behov for kontakt efter, hvordan han virker, når han vågner. Hvis han vågner op smilende og glad, så lyder det helt fint, at I starter med at småpludre med ham, og at I griner og hygger med ham. Vågner han derimod op lidt forsovet, eller er han vågnet, før han egentlig burde og er derfor lidt ked af det, så er det rigtig fint bare at tage ham op, småpludre beroligende, men ikke tage for meget kontakt, bare lade ham sidde på skødet og vågne rigtigt op, skifte bleen osv. Og derefter så vil han sikkert være parat til lidt mere leg og aktivitet, grin og hygge med mor og far.

Hans lure vil naturligt kunne variere en del, og hvordan han vågner afhænger helt af, hvor meget han har sovet, og hvordan lurens kvalitet har været - og derfor må jeres reaktion afhænge lidt af dette Jeg kan derfor ikke give dig et fast svar på, hvordan I bør reagere, det er en vurdering fra gang til gang. Det vil dog altid være godt at I reagerer positivt, når han vågner og f.eks. tager ham op med et "hej, skat. Har du sovet godt. Dejlig lur. Skal du lige have huen af, det har været dejligt at sove ude, ikk." og så kysse ham osv. så han kan mærke, at I nyder tiden sammen med ham, og så han får en følelse af at det er rigtig dejligt at vågne op af sin lur :) Alt det som jeg tænker, at I sikkert allerede gøre:)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig glædelig jul til jer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor