Svar: Vågner hver time

15. november 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Da jeres lillebror er født lidt før tid, så er det helt naturligt, at han har brug for lidt mere hjælp til at få en rytme. Det er også helt okay, at hans lure varierer, så han nogle dage sover længere lure og andre dage kortere, ligesom det er helt okay, at det varierer, hvorvidt det er den første eller anden lur, som er længst.

Jeg tænker derimod, at det vil hjælpe dig at holde fast i hans stå op tidspunkt og hans puttetidspunkt (+/- en halv times tid). Hvis ydertidspunkterne på denne måde ligger nogenlunde stabilt, så vil lurene kunne variere mellem disse tider.

I takt med at han begynder med mere skemad, så vil dette naturligt også være med til at påvirke hans indre ur og rytme, og vil på sigt derfor også have en vis effekt. Og derudover kan det - jf. tidligere forslag til dagsplan - være en god idé at lægge et bad ind midt på dagen. Badet vil stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og på den måde også være med til at kunne sikre en lidt længere middagslur, så han stille og roligt vænnes til at sove en lidt længere lur midt på dagen.

Generelt vil det være rigtig godt med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen - sammenlagt vil han måske sove 15 timer i døgnet, og hvis han f.eks. sover fra kl 20 til 07 og dermed ca. 11 timer om natten, så vil han skulle sove ca. 4 timer om dagen fordelt på 3 lure. Og som sagt kan varigheden af lurene være forskellig fra dag til dag, men samlet give det samme. Sover han mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere og måske vil han trives med 10 timers nattesøvn og 5 timers dagssøvn....

Ud over at du kan forsøge at holde fast i ydertidspunkterne - stå op tidspunkt og puttetidspunkt - og også forsøge at skabe rytme med 3 lure dagligt og faste tidspunkter for skemad og mælk, så vil det også være rigtig godt, at du nu arbejder på at putte ham fra dig, før han sover helt. Han skal stadig tilbydes mælk, som en fast del af sit puttritual. Det er vigtigt, at du ammer ham eller tilbyder ham en flaske før han ...

Annonce

... skal sove, men det er vigtigt, at han puttes fra dig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at komme videre i søvnen, men dog også vågen nok til at registrere, at du lægger ham fra dig. Hvis du sidder med ham i armene, vugger ham til han sover og han på den måde forbinder din favn og bevægelse med at skulle sove, så vil han kunne vågne op igen og igen, når han efterfølgende oplever at ligge i sin seng. Det kan derfor være forklaringen på, hvorfor han er begyndt at vågne om natten og ikke kan komme videre i søvnen uden at komme op i din favn. Det kan derfor være en god idé, at du nu arbejder bevidst på netop at adskille søvn og favn lidt :)

Du skal også være opmærksom på hans mælkeindtag. Det er rigtig fint, at det går godt med skemaden og at han virker til at være parat til dette, men skemaden skal stadig gives som supplement til hans mælkeindtag. Altså komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Du skal være opmærksom på, at han ikke sætter mælkeindtaget ned i løbet af dagen, for så vil han naturligt vågne og søge mælken ekstra om natten. Derfor er det vigtigt, at du hjælper ham med at spise effektivt om dagen, så han bliver fyldt tilstrækkeligt op, ligesom det er vigtigt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med lidt vand af en kop - og så stadig tilbydes bryst eller flaske, før han skal sove. På den måde skabes bedst mulig plads i maven til begge dele og du sikrer, at det ikke er et reel behov for mælk som gør, at han vågner og søger dig om natten. Og når det er sagt, så er det også stadig naturligt,at an har brug for mælk om natten. Det vil være helt naturligt, hivs han har brug for mælk f.eks. kl 23, 02/03 og 06...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er der naturligt de faste rutiner, som på sigt vil være genkendelige og trygge - at han får skiftet ble, får mælk, bliver puttet med bestemte kærtegn, beroligende hænder, måske en sut, en sutteklud, en godnatsang, beroligende musik/musikuro og lignende. Jo mere genkendelighed, jo bedre :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder