Svar: Tid til ændret puttemetode til nat

6. november 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har et rigtig dejligt, omsorgsfuldt putteritual og jeg er stor fortaler for, at man sidder ved sengekanten om aftenen. Når I taler dagen igennem, så hjælper I Lasse med at koble fra og finde ro, og på sigt vil han selv begynde at kunne sætte flere og flere ord på sin dag og vil også kunne fortælle jer, hvis noget har været svært.

Det vil være guld værd de næste år frem, faktisk har rigtig mange skolebørn også stor glæde af, at man bruger tid ved sengekanten om aftenen, og det er ofte netop der de fortæller, hvordan de egentlig har det med at gå i skole, og hvis noget går dem på.

Når det så er sagt, så er det naturligvis ikke sådan, at I behøver blive siddende, til Lasse sover, hvis det tager lang tid, og nogle gange kan jeres tilstedeværelse faktisk være med til at gøre, at han ligger og kæmper mod søvnen og holder sig vågen, og det er der jo igen idé i.

Jeg vil derfor anbefale jer, at I forsøger det, som jeg kalder "stryge-tøj-metoden". Den er rigtig god at bruge i forhold til hans alder og den udvikling, som han går igennem nu og det næste halve års tid frem, hvor han naturligt bliver mere og mere bevidst - og dermed også mere bevidst om, at når han ligger i sin seng, så sidder I og hygger i stuen:)

I skal putte ham, som I plejer. Det kan være med bad, godnatmåltid, tandbørstning osv. derefter i seng og så sidde hos ham, tale dagen igennem, læse en godnathistorie, synge en godnatsang osv. Og også meget gerne med en puttebamse, slaskedukke eller lignende, som han kan putte sig med. Og i stedet for at gå fra ham, og han så bliver ked af det, vil rejse sig og gå efter jer, så skal du stille dig på værelset eller lige uden for døren og stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det er vigtigt, at du stiller dig et sted, hvor han kan se dig, så han ikke behøver rejse sig for at blive forsikret om, at du stadig er der

Det, at du står og stryger eller lægger tøj sammen er vigtigt. Det viser ham nemlig, at når han skal sove, så har du noget kedeligt at lave. Han har som sagt nået en alder nu, hvor han begynder at blive langt mere bevidst om, at når han er lagt i seng, så sidder du og far og hygger i stuen - og det vil han naturligvis gerne være en del af. Hvis du har forsøgt at gå fra ham, og han er blevet ked af det og måske efterfølgende har været i stuen, så er han blevet bekræftet i, at I netop sidder og hygger - og derfor vil han godt kunne ...

Annonce

... protestere mod, at han nu skal falde i søvn alene. Hvilket jo er helt forståeligt :)

Du skal derfor vise ham, at når han skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget sjovt, der er ikke noget hyggeligt, det er faktisk ret kedeligt, det du laver (stryge tøj og lægge tøj sammen), og derfor kan han lige så godt lægge sig til at sove.

Du må meget gerne småpludre med ham. Han kan kalde på dig "mmooaaar?!", og du kan svare "ja jeg er lige her, skat", så han hele tiden bekræftes i, at du ikke går fra ham, men stadig ligger i sin seng, lidt på afstand af dig. Rejser han sig, kan du også give ham en lille kærlig kommando "Læg dig ned skat, læg dig ned". Det, at han selv lægger sig gør, at han bedre bliver liggende. Hvis du hele tiden går hen og lægger ham ned, så virker det som en fjeder, hvor han rejser sig igen og igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Rejser han sig flere gange, kaster han med sutten, bamsen osv. så lad det være, stryg færdig og gå hen til ham, giv ham bamse og sut tilbage, put ham igen og gå så tilbage til dit strygetøj. Stille og roligt og på den måde vise ham, at han fint kan ligge i sin seng, du er der stadig, du passer på ham, der er ikke noget han går glip af, han kan trygt lægge sig til at sove.

Og derfra kan du så udnytte stryge-tøj-metoden og begynde at gå frem og tilbage. Du kan f.eks. sige "Jeg henter lige en skjorte mere, så kommer jeg igen", så går du ud, er kortvarigt væk og kommer tilbage med en skjorte, som også skal stryges. På den måde har du et formål med at gå fra ham, som ikke handler om, at han skal sove, men som handler om noget praktisk. Og stille og roligt kan du så øge tiden der går, hvor du er væk og indtil du kommer tilbage, fordi han gradvist har lært, at det er helt okay at ligge i sin seng, også selvom du går - du kommer tilbage igen og er han i tvivl, så kan han altid kalde på dig, for du reagerer naturligt på hans kalden :)

Jeg synes, dette er en meget fin og skånsom og kærlig måde at lære ham at sove i egen seng og på eget værelse - hvilket han jo allerede kan - men uden at du behøver sidde der, til han er faldet i søvn :) Og gradvist kan du udvide mere og mere, og efter putning blot sige f.eks. "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskine, så kommer jeg igen" og så kan du gå fra ham, imens han ligger og lytter, kan høre tallerknerne skramle osv. og derefter kommer du ind og kysser godnat... og måske er han så allerede faldet i søvn:)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder