Dårlig og utryg søvn

7. november 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Dårlig og utryg søvn

Kære Helen,

Vi skriver til dig fordi vi har den sødeste lille dreng på 2 år og knap 4 måneder som har STORE problemer med at sove, i hvert fald problemer, vi som forældre, opfatter som store. Udover hans problemer med at sove er han et fantastisk lille menneske. Vi oplever ham som rigtig kvik, sød og hjælpsom. Han er rigtig sulten for at opleve og lære ting og han suger ALT til sig, alle indtryk og skal være med til alt.

I starten af hans liv sov han faktisk rigtig godt. Han sov på sit eget værelse fra han var 5 måneder og sov uden at vågne til eller af andet end at skulle ammes.

Det begyndte at gå ned ad bakke med hans søvn fra omkring da han startede i dagpleje og har så stået på det seneste knap halvandet år. Sådan her ser en typisk dag ud i hverdagene:

1. Han står op kl 6
2. Han bliver afleveret til pasning kl 7.30
3. Han sover middagslur fra 12 – 15
4. Han bliver hentet kl 15.30
5. Han får eftermiddagssnack, er ude eller indefor og lege indtil kl 18 – 18.30 hvor der er aftensmad.
6. Vi begynder at putte omkring kl 19.30 – 20 og han sover et sted imellem kl 20 og kl 20.30

Lige nu når vi putter involvere det at læse en bog som han vælger og dernæst bare ligge sammen og holde lidt i hånd indtil han sover. Hvis vi ikke holder i hånd så er han for utryg til at kunne falde i søvn. Det er ikke NEMT at putte, men det er heller ikke en kamp. Han tager bare længe om at falde i søvn. Vi er klar over at det ikke er optimalt at holde i hånd når han skal falde i søvn, da han så ikke lærer at falde i søvn af sig selv, så det er noget vi gerne vil vænne ham af med.

Når han sover om natten sover han meget uroligt og han er MEGET nem at vække, hvilket medfører en masse ulykkelighed og et utrygt barn. For eksempel kan han ikke sove hvis det regner udenfor, da lyden vækker ham. Han kan ikke sove hvis det blæser udenfor, da lyden vækker ham. Hvis ikke vind og vejr vækker ham, så vågner han kl 22.30 når vores nabo sætter sig ind i sin bil for at køre på arbejde og smækker bildøren efter sig. Det er som om at han ikke rigtigt slår opmærksomheden fra.

Samtidig drømmer han rigtigt meget, og meget ofte har han mareridt. Han fortæller f.eks. at han drømmer at han bliver kørt over af en traktor (han ELSKER traktorer). Vi har prøvet at forklare ham at det er en drøm og at det ikke er virkeligt og selv hvis det var så er traktorer altså for store til at komme ind igennem døren til hans værelse, så de kan ikke komme ind og kører ham over. Hvortil han svarer at der kommer en mini-traktor. Vi er også lidt i tvivl om han også har night terrors fordi ind imellem virker det til at han ikke er ’vågen’ når han ’vågner’ af sine drømme og samtidig er han gennemblødt af sved. Men i hvert fald fører de her drømme også en masse utryghed med sig. Hans mor oplever både søvn-paralyse og lucide drømme, ligesom hun også sover uroligt og let/overfladisk.

Til sidst har han i lang tid givet udtryk (3-4 måneder) for at have ondt i tænderne. Han mangler stadig 4 kindtænder, men vi kan ikke se at de skulle være på vej endnu. Vi har dog forsøgt med både en lokal behandling (en salve fra apoteket) og børne-panodil. Ingen ...

Annonce

... af delene hjælper.

Når først han vågner, så er han meget utryg. Vi kommer naturligvis indtil ham og prøver at berolige og trøste og give ham tryghed, men det er som om at ”løbet er kørt”. Vi kan godt få ham til at sove igen, ved at holde i hånd og sidde med ham, men så snart vi så går igen, så fortsætter hans utryghed og han vågner med et nyt skrig indenfor 10 minutter. Han kan ikke ’slippe det’ og selvom han ligger og tydeligvis sover så opdager han det når vi går.

Den eneste ’løsning’ er at sove sammen med ham. Vi har både en madras på hans værelse vi kan sove på, eller han kan komme ind i vores seng. Dog fordi han sover så let giver det ham en mere tryg, men rigtig dårlig søvn, og fordi han sover så uroligt giver det også os en rigtig dårlig søvn. Med det til følge at vores lunter er lidt kortere dagen efter (selvom vi selvfølgelig ikke ønsker at det skulle være sådan) og han er et lidt trættere barn, som opfører sig som trætte børn nu engang gør. Det giver desværre konflikter.

Vi føler at vi har prøvet ALT. Vi har været en masse putteritualer igennem fordi vi tænkte at en mere tryg putning kunne give en mere tryg søvn. Vi har prøvet at give et bad inden sengetid, vi har prøvet at give ham noget at spise inden sengetid, vi har prøvet at tilbyde ham noget at drikke, synge/læse, vi har prøvet at sidde og snakke om dagen. Vi har også prøvet at springe middagsluren over, samt at forkorte den. Vi har også prøvet en kædedyne igennem kommunen også uden success efter råd fra vores egen sundhedsplejerske, som vi også har været i kontakt med. Vi har også prøvet en mere kontant putning, hvor vi f.eks. sang 3 sange og så skulle han sove, uden at holde i hånd eller andet.

Derudover prøver vi på at udelukke alle andre ting det kunne være. Vi har prøvet øre-næse-hals lægen og har en også en tid hos en anden øre-næse-hals læge for at være HELT sikker. Vi har også tid hos tandlægen for at få kigget på tandfrembrud. Vi er igang med at undersøge om vi kan afskærme ham endnu mere, simpelthen lyddæmpe hans værelse.

Vi har også overvejet simpelthen at sælge vores hus og flytte. Grunden til det er at vi oplever at alle andre steder end hjemme sover han som en sten. Både hos hans farmor og mormor sover han tungt og igennem og vågner IKKE nemt. Hos dem sover han, ligesom i pasningen, 3 timer til middag, mens herhjemme i weekenderne sover han altid kun 1.5 time. Det kan selvfølgelig også være en tryghedsting, at han er for utryg ude til at vise hvor utryg han egentlig er, MEN han sover altså også godt ude selvom det er sammen med enten mor eller far, blot i et andet hus.

Vi er bekymrede for at det går udover hans udvikling at han sover så dårligt. Han er faldet væsentligt af sin højdekurve, som vi skal have en snak med vores læge om snarest. Derudover er det bare helt vildt synd for ham at han skal være utryg hver eneste dag og være SÅ træt hver eneste dag. Vi er rigtigt godt trætte af at være trætte. Vi har bare ingen redskaber tilbage og er ærligt talt desperate for bare et spinkelt håb om at det ikke påvirker ham så negativt som vi tror og at vi kan finde en måde det kan blive bedre.

De trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.