Svar: Natflaske og værelsesdeling
25. oktober 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går bedre hos jer. Det lyder ganske rigtigt som om, at der er sket meget positivt, og at I nu alle fire har vænnet jer til at være en familie på 4 - og det er guld værd, at storesøster giver utryk for, at hun gerne vil have lillesøster ind til sig :)
De fleste børn begynder i 6-7 måneders alderen at kunne undvære mælken midt nat og vil kunne sove 5-6 timer uden noget - ofte fra midnat og til næste morgen tidlig f.eks. fra kl 23.30 til 05. Det kan derfor godt være et forsøg værd at se om I kan forlænge tiden fra drømmeflasken om aftenen til næste morgen tidlig, hvor hun så får flaske igen, så denne flaske kommer til at ligge mellem 04-05 i stedet for omkring kl 03. Når det er sagt, så er det dog helt okay, hvis hun trives med at få den kl 03 - det er tilstrækkeligt langt væk fra morgenmaden og tager derfor ikke pladsen og lysten væk fra den, så det har også nogle fordele :)
I 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med 4 flasker i døgnet, og de ligger ofte godt placeret tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det er flasken formiddag og eftermiddag, der forsvinder i denne alder. Og i 8-9 måneders alderen vil de fleste børn trives med 3 flasker i døgnet, og det vil her ofte være flasken tidlig morgen, som trappes ud. Det vil sige, at de 3 flasker på dette tidspunkt ligger godt før middagslur, aften og sen aften - og det er altså i den alder, at jeres lillesøster sandsynligvis vil begynde at kunne sove igennem om natten med hensyn til mælk.
Når det så er sagt, så er er 8-9 måneders alderen en meget urolig alder, hvad angår søvn. Jeres datter vil her gå igennem separationsfasen og have en stor mentalt og motorisk uro, som gør at hun kan vågne flere gange om natten og have behov for jeres hjælp. Samtidig er det en alder, hvor det kan være svært at være adskilt fra mor og far, så hvis I gerne vil flytte hende på værelse sammen med storesøster, så kan det faktisk være lettere at gøre det nu i 6-7 måneders alderen end at vente til hun bliver 8-9 måneder. Alternativ skal I måske helt vente til hun bliver 10-11 måneder, men det er også længe for storesøster at vente, hvis I gerne vil anerkende hendes forslag :)
Det er også super godt, at det går så godt med skemaden, og jeg vil faktisk anbefale dig, at du forsøger at stoppe med de to små flasker, som du giver hende lige efter morgenmaden og frokost. Hun kan tilbydes vand af kop i stedet, så hendes væskebehov stille og roligt dækkes via vand, og så skal hun naturlig stadig have sine flasker, før hun puttes til lur kl 9.30 og kl 14.
Om eftermiddagen kan du evt. tilbyde hende majspuffer, frugtsnacks osv. sammen med lidt frugtmos med lidt mme på (som en gammeldags frugtgrød med mælk) og på den måde få lidt ekstra mme i hende om eftermiddagen. Så der ikke går for lang tid imellem hendes mælkeindtag om dagen, så længe hun ikke er ældre - og når det så er sagt, hvis det bare fungerer super godt, som du gør nu, så er det også okay. Du skal blot være opmærksom på at det vil være passende med 4 flasker, når hun bliver 7 måneder, så du på den måde stille og roligt vænner hende til ikke at skulle have så hyppige flasker, og antallet gradvist skrues ned og ikke op...:) Det er i øvrigt super dejligt, at det går så godt med flasken, det var den helt rigtige beslutning at gå over til flaske :)
Drømmeflasken vil hun højst sandsynligt have behov for, indtil hun bliver 1 år. Det er ofte flasken før putning om aftenen og drømmeflasken som bibeholdes i længst tid. Og netop når hun begynder at spise mere mad hele dagen igennem, så er flasken på ydertidspunktet sen aften med til stadig at sikre hende både væske og mælk nok, samtidig med at drømmeflasken ofte er med til at give en roligere og mere sammenhægende nattesøvn.
Selvom lillesøster flytter ind og sover sammen med storesøster, så skal hun stadig have sin drømmeflaske og storesøster vil ret hurtigt vænne sig til de natlige lyde, der kommer i forbindelse hermed. Du eller far kan blot sige "jeg giver lige lillesøster sin flaske", og så vil storesøster roligt sove videre.
Det lyder som en rigtig god plan at lade pigerne sove i samme værelse. Det vil være dejligt for jer forældre, at far kan komme tilbage til soveværelset, og I kan sove sammen! Og det vil også være rigtig dejligt for pigerne. Der er for børn ofte noget fairness/retfærdighed i at "børnene sover sammen, og de voksne sover sammen" og de vil have glæde af hinanden på denne måde. Samtidig vil der også være en masse tryghed i at sove sammen, så ingen af dem føler, at de behøver sove alene:) Så nyd at storesøster selv har foreslået dette og rigtig gerne vil det - om nogle år, synes hun måske ikke længere, at det er så sjovt ;)
Det vil være rigtig godt, at I vænner lillesøster til at blive puttet i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det vil være rigtig godt at indføre faste putterutiner som at få flaske, måske en sut, putteklud, bestemte kærtegn, godnatsang eller lignende - og så bibeholde dette, når I flytter hende ind på storesøsters værelse. Det vigtige er, at alt er som det plejer at være, og eneste forskel er, at sengen står et andet sted. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed. Og så kan det som sagt være en overvejelse værd, om I skal flytte hende derind i løbet af den næste måned eller to og ikke vente for længe...:)
Med hensyn til puttetidspunkt, så vil de fleste børn mellem 6-12 måneder trives med et puttetidspunkt omkring kl. 19.30-20. Dette afhænger naturligt af, hvorvidt de sover 2 eller 3 lure dagligt, samt hvad tid de står op osv. men mange børn trives med dette puttetidspunkt. Det vil sige, at det bliver lidt før storesøster ofte sover, men så kan lillesøster evt. puttes først og storesøster så liste stille i seng derefter. Det kan også være, at storesøster og lillesøster kan puttes sammen omkring kl 20 og så vil lillesøster falde hurtigt i søvn og storesøster har så brug for 1/2 times tid før hun er klar til at sove, men det er stadig okay - og også okay at ligge i sin seng. Umiddelbart tænker jeg, at det godt vil kunne lade sig gøre :)
Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele, og at I har fået lidt mere at arbejde videre med og overveje :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske