Brev:
Natflaske og værelsesdeling
25. oktober 2021
Alder:
6 mdr.
Natflaske og værelsesdeling
Kære Helen
Der er simpelthen sket så meget positivt siden sidst jeg skrev, og som du sagde, så arbejder tiden på mange måder for os. Men det glemmer man indimellem når man er presset, urolig, træt og i tvivl :)
To ting der har gjort en stor forskel, er opstart på skemad, som vores datter stortrives med, og at hun nu kan være vågen så længe ad gangen, at vi har kunnet droppe hendes 3. lur og hun nu samler sin dagssøvn i to gode lange lure.
Vores store datter på 7 har et brændende ønske om at få lillesøster ind og sove på hendes værelse. Hun elsker sin lillesøster og synes det kunne være så hyggeligt at have hende derinde. Det ville vi naturligvis gerne honorere, da vi synes det er fantastisk hvis de allerede kan “få glæde” af hinanden på trods af at de har et stort aldersspænd.
Selvfølgelig vil det også være dejligt for os voksne at samle de sovende unger ét sted i lejligheden (lillesøster deler pt. Værelse med mig, og far sover i stuen så han får en god nats søvn, da han står op tidligt op med den store og får hende i skole)
Mit spørgsmål går på, hvordan vi bedst muligt laver en rutine, der kan støtte op om dette, som kommer begge børns behov til gode.
Lillesøsters døgn ser pt nogenlunde således ud
7: vågner
7:30 grød, vand i kop og noget at gumle på hun selv styrer - blød frugt eller ristede brødstave med usaltet smør. Tilbydes en lille flaske herimellem, drikker 20-50ml
9:30 puttes med flaske (drikker mellem 120-180ml) i barnevogn og sover oftest til 11
11:30 frokost - grønsagtsmos med kød, agurkestave eller lignende, nogle gange en hårdkogt æggeblomme som hun elsker at sidde med. Tilbydes en lille flaske, drikker 20-50 ml, nogle gange ikke interesseret hvis det har været en rigtig lækker frokost.
14:00 puttes med flaske (drikker ml. 120-180) i altanbarnevogn eller i seng og sover 1.45-2t.
tilbydes frugtsnacks, “majspuffer” og vand, indtil aftensmad kl 18 sammen med os andre, grøntsagsmos med kød eller linser og lidt gnave-halløj. Hun er som regel sulten i aftenperioden og får en lille flaske på ca 100ml efter maden, inden bad.
Kl 19 starter putterutinen med bad, massage, bog og flaske. Drikker som regel 150-200 ml og falder tungt i søvn mellem 19.30-20, alt efter hvornår hun vågnede fra sidste lur.
23 - drømmeflaske 150-180ml
3/4: vågner og får flaske, 150-180 ml og sover videre til hun vågner
Efter hun har droppet den 3. lur “mangler” hun en putteflaske i løbet af dagen, så den prøver jeg at kompensere for med at tilbyde hende små flasker i løbet af dagen. Hun har før ikke været synderligt interesseret i drømmeflasken og sovet helt til 3 af sig selv, men det virker til hun har brug for den nu, og jeg tænker det vil rette sig ud over tid, når hun kan spise mere rigtig mad om dagen.
Mit spørgsmål går nu på, hvornår vi kan regne med at lillesøster kan undvære flasken midt om natten og klare sig til morgen på drømmeflasken? Det er der vi påtænker at flytte hende ind til storesøster. Hvad kan vi ellers gøre for at støtte op om værelsesdeling?
Storesøster sover fra ca 20:30-06:30 hvor hun skal op og i skole. Så lillesøster vil måske skulle “rykkes” til en lidt tidligere rytme? Hvordan kan man gøre det?
Håber du kan vejlede lidt i hvordan vi kan gøre dette - og om det overhovedet er en god idé :)