Svar: Søvn og madindtag 9,5 mdr
13. oktober 2021
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor :)
Tak for dit brev - og lange breve er helt okay :) Velkommen til, jeg vil naturligvis meget gerne svare på dine spørgsmål og dele lidt tanker med dig.
Du har naturligvis ret i, at alder og udvikling (separationsfase) osv. kan spille ind på jeres drengs opvågninger om natten. Det er ofte en urolig periode, hvor der er behov for beroligende hænder, stillingskift, nærhed.. og det er rigtig fint, at I har valgt at praktisere samsovning, på den måde giver I naturligt den tryghed og fysiske kontakt, som jeres dreng lige nu kan vise behov for.
Det er også helt naturligt for alderen, at jeres dreng begynder at lukke munden - ikke fordi han er kræsen eller ikke er sulten, men mere fordi han gerne vil spise selv. Derfor er det rigtig godt, at I har praktiseret dette længe, og at I netop hjælper ham og også forsøger at give mad i stykker samt supplerer med lidt på en ske.
Som jeg læser din beskrivelse, så handler jeres udfordringer om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem - og det handler om, at han er afhængig af sin flaske for at kunne sove. Han får flaske før hver lur, flasken indgår som en fast del af hans putteritual, og det lyder til at have skabt en uhensigtsmæssig vane. Han har brug for flasken, for at finde ro og kunne overgive sig til søvnen - og om natten søger han også flasken, når han vågner og går fra et søvnstadie til et andet.
Derfor er det vigtigt, at I nu arbejder på at lære ham at sove, uden at han behøver flaske først. Samtidig har han også en alder, hvor han skal skrues ned i mælkeindtag og derfor ikke længere behøver så hyppige flasker. Og jeg tænker, at når et par af flaskerne nu fjernes, så vil det sandsynligvis give plads til mere mad i maven...
Jeg vil anbefale, at I giver ham 3 flasker, og at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal have flaske om natten, ej heller tidlig morgen. Det vil sige, at efter midnat skal han ikke længere tilbydes flaske, men lære at sove igennem uden noget. Han skal heller ikke tilbydes flaske før formiddagsluren, men skal i stedet tilbydes et mellemmåltid her. Han skal dog stadig tilbydes flaske, før sin middagslur, og når han tilbydes denne, så er det vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men at han får sin flaske og puttes, før han sover helt. Det er vigtigt, at han når at registrere, at flasken er væk fra munden og lærer, at han godt kan sove uden den. Og det samme gælder naturligt, når I putter ham om aftenen. Også her skal han slippe flasken, før han falder i søvn.
Når I fjerner flasken tidlig morgen, så vil han sandsynligvis ikke sove helt så længe, som han gør nu. Dagen vil altså starte tidligere, og det vil naturligt påvirke rytmen for resten af dagen, hvis han står tidligere op - og det er okay.
Jeg vil anbefale jer, at I også indfører et godnatmåltid om aftenen. Meget gerne en godnatgrød, hvis han vil have det, så han bliver fyldt godt op før natten. Det vil være med til at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han reelt er sulten. Godnatgrøden gives efter badet om aftenen. Det kan være med til at gøre overgangen til søvnen bedre og være med til at gøre, at han ikke er så ked af det, når han skal sove om aftenen - hele dagens rytme og rutinerne om aftenen kan godt være med til at skabe en ændring for jer med mindre gråd.
Mit forslag til en dagsplan - lavet ud fra, at jeg tænker, at han vil begynde at vågne tidligere, når I stopper med flaske tidlig morgen - ser derfor således ud:
Morgen 7: Havregrød, klatkager osv. som nu, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden flaske - mellemmåltidet erstatter flasken.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg som makrel, torskerogn, leverpostej osv. som nu, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne få varm mad, rester fra aftensmaden osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - slipper flasken før han sover
Eftermiddag 15.30: French toast, pizzasnegl, yoghurt, frugt osv. som nu
Aften 17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også suppleres med lidt på en ske, kartofler kan moses med smør og gives på ske/gaffel, hvor frikadellen kan gives i stykker :) Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19 og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten 19.30 - slipper flasken før han sover.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter videre uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgenmad
Jeg vil som sagt forvente, at han begynder at starte dagen tidligere, når han ikke længere tilbydes flaske om natten/tidlig morgen.. men hvis han ikke gør det, så er det stadig vigtigt, at I skruer ned for antallet af flasker og erstatter med mellemmåltider og vand af kop.
Hvis I oplever, at I er nødt til at give ham flaske om natten, fordi det ellers går helt galt (I skriver, at I nogle gange ender med at give ham en flaske i afmagt), så skal I naturligvis give ham den flaske - MEN - prøv at holde mængden nede, så han ikke fyldes med en masse mælk i maven. Kan han nøjes med at drikke 50 ml, vil det være rigtig godt, og kan I nøjes med at give ham lidt vand, vil det også være fint. Det er dog stadig små mængder vand, for det er ikke meningen, at han skal begynde at drikke vand om natten i stedet for mælk, det er meningen at han skal lære helt at undvære flasken og noget i maven efter midnat :)
Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at ørerne giver problemer, hvis han har været forkølet kan det godt tænkes.. Men, det lyder mere som et søvnassociationsproblem og derfor noget, hvor I skal arbejde på at ændre vaner og putterutiner :)
I skal ikke umiddelbart være bekymrede for hans indtag. Han lyder til at spise varieret og spiser gerne lidt fra alle fødevaregrupper. Han er rigtig glad for at spise selv, og det skal I endelig holde fast i. Det er rigtig godt, at du serverer klatkager, bager kartoffelmos i ovnen, giver ham fiskepålæg osv. på rugbrød, og at han også spiser mere og mere familiemad. Det er helt normalt, at han nogle gange foretrækker visse fødevarer frem for andre, så sørg for at der er lidt variation på tallerkenen, som han kan vælge imellem. Det gør ikke så meget, hvis han spiser mere af noget end noget andet, det varierer ofte fra dag til dag. Prøv også at lave grødmuffins og grøntsagsmuffins, som han også kan sidde med selv og som kan være med til at give lidt ekstra mæthed.
Når du laver grød og grøntsagsmos kun til ham, så brug mme, så han får lidt ekstra den vej igennem, sammen med de 3 flasker - før middagslur, aften og sen aften, vil det være med til at sikre hans behov for mælk. Også selvom han ikke drikker store flasker.
Derudover sikres hans behov for kalk via grøntsager han spiser, en lille portion yoghurt (50 ml) om eftermiddagen, ost på brødet, i hånden osv. Sovs som I får osv. osv. Alt sammen rigtig fint :) Og så skal du tro på, at så længe han trives, udvikler sig i så fin retning, som han gør, så får han, hvad han har behov for :)
Børn i denne alder spiser meget varieret. Nogle børn spiser små portioner og andre spiser rigtig meget. Det vigtigste er ikke mængden, men at man bibeholder lysten til at spise, og at barnet er glad for mad og nyder maden. Den naturlige lyst til at smage, putte i munden, undersøge maden osv. er rigtig vigtig at udnytte, og det lyder som om, at jeres dreng har denne lyst :) Og så lyder det som sagt som om, at han trives rigtig fint med sit madindtag - nu skal antallet af flasker blot skrues ned, flaske og søvn skal adskilles, og mere rigtig mad og vand af kop sættes i stedet :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske