Raserianfald?

14. oktober 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Raserianfald?

Hej Helen

Har en dejlig, sød, sjov, kærlig og meget intelligent datter på 4 år. Men hun har også et stort temperament og en stærk vilje !!! Hun vil meget gerne gøre tingene på hendes måde, og hvis hun får et nej har hun nogle gange meget svært ved at acceptere det, og hvis man prøver at stoppe hende i det hun gør, kan det godt ende med et raserianfald.
Vi prøver selvfølgelig at gøre det så pædagogisk som muligt. Forberede hende på at nu er det slut, tælle til tre virker også tit....

Men nogle gange gør hun måske noget hvor man blir nødt til at stoppe hende i nuet. F.eks vil hun gerne gå og køre hånden hen af bil siden, men det er måske ikke så smart da det ridser, også på andres biler. Men hvis hun får et nej er det mange gange som hun lige skal fortsætte lidt endnu, ved ikke om det er for at teste om man mener det, eller det bare er fordi hun har meget svært ved at acceptere hun er nødt til at stoppe med det hun gerne vil......

Men her den anden dag var hun så i gang med en leg med hendes storesøster, hvor den ene sad på en lille stol og kurerede den hen af gulvet.
Det er jeg måske ikke så vild med inde i stuen, da det ridser gulvet. ( Det lyder måske som jeg er meget sart med vores ting og vi har et hjem hvor man ingen ting må 😀 sådan synes jeg slet ikke det er. Men vi har selvfølgelig nogle holdninger og regler til hvad de må og ikke må, og vi vil jo også gerne opdrage vores børn til at passe lidt på vores egne og andres ting også.)

Men hun vil ikke rigtig høre efter det med stolen, så jeg stopper hende ved at tage fat i stolen, og det får hun lidt af et anfald over 😀
Råber og skriger, klamrer sig fast til stolen, mens jeg holder den fast, og siger stille og roligt ...

Annonce

... at jeg sagde stop og jeg gerne vil ha hun skal slippe stolen, men hun er gået i baglås 😀
Og da vi har stået sådan et stykke tid, ender det med at jeg bærer hende hen på sofaen mens hun klamrer sig til stolen og jeg sidder med hende og beder hende stille og roligt om at slippe.

Men jeg har det lidt svært med de situationer....
Jeg er selv meget sensitiv, og har noget angst, og det ender altid med at jeg føler jeg har gjort noget forkert når jeg har brugt min magt....

Jeg holdt hende selvfølgelig ikke hårdt, men bare som jeg ellers ville holde hende. Med den ene arm rundt om hende, mens hun sidder på mit skød.
Men på et tidspunkt siger hun så at hun ik kan få luft. Og det kan jeg jo godt forstå, fordi hun er jo helt rød i hovedet af at skrige og af raseri, og tror bare næsten hun glemmer at trække vejret.... men måske føler hun også jeg omklamrer hende......
Så jeg holder lidt omkring hende på en anden måde.
Men som sagt, jeg føler nemt jeg har gjort noget forkert..... har jeg det ?
Det trigger ihvertfald min angst....

Har forsøgt andre steder at læse noget om når børn får raserianfald, og nogle gange synes jeg det bliver foreslået at man kan holde om barnet, selvfølgelig ikke hårdt.
Men andre steder igen, får man nærmest på fornemmelsen at nogle mener det er magtmisbrug eller er overgreb ?

Men gør jeg det forkert, og hvad kan jeg evt. ellers gøre når jeg er nødt til at stoppe hende i noget mere eller mindre her og nu ?
Tænker også jeg måske nemt kommer til at virke utydelig for hende, da jeg som sagt selv er meget sensitiv, og jeg nemt selv føler det er et overgreb hvis jeg bruger min magt......

Det blev måske lidt langt, men håber det gav mening ?

Venlig hilsen
Thomas

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne