Søvn og madindtag 9,5 mdr

13. oktober 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn og madindtag 9,5 mdr

Kære Helen.

Nu får du en rigtig rigtig lang besked. Beklager, men vil være sikker på, jeg får det hele med :-)

Jeg har brug for råd omkring min søns (og vores) nætter og herunder hans madindtag - både mme og rigtig mad.

Han er 9,5 måneder gammel og har fået flaske stort set fra start. Han følger sin vægtkurve og er i rigtig god trivsel. En vidunderlig, glad og livlig dreng. Han får fortsat flaske og så spiser han naturligvis også rigtig mad. Han drikker dog ikke ret meget mme af gangen og derfor har vi lidt svært ved at komme ned på det antal flasker jeg kan se, du anbefaler andre. I forhold til den rigtige mad er det ret svingende, hvad han får spist af det vi serverer. Han gider ikke mos. Han vil selv sidde med det. Nogle gange kan jeg få ham til at spise mos hvis jeg laver det som mos klatter i ovnen.

Han spiser generelt selv med pre loadede skeer og ellers med fingrene og vi har fra start ønsket at han skulle spise så meget som muligt selv uden at vi madede ham, så det har han jo sådan set øvet sig på længe (siden 6 mdr) og jeg ved ikke hvor god han bør være i denne alder, men det er forskelligt hvor meget han får spist pga konsistens osv. Nogle gange spytter han det bare ud igen efter at have forsøgt at arbejde lidt med det og andre gange går det fint. Det er ikke kun sværere konsistenser han nogle gange spytter ud - det kan også bare være en blød bolle. Men han får jo spist noget naturligvis.

Jeg ved bare som sagt ikke hvad der er forventeligt i denne alder og hvad de skal have indenbords for at deres behov er dækket? Jeg har set babyer på hans alder som er VIRKELIG gode til at spise og som kun har meget lidt på tallerkenen eller gulvet, når de er færdige. Han spiser nok ca. 1/3-1/2 af hvad vi serverer. En sjælden gang mere eller mindre.

Vores problem er, at han fortsat har flere opvågninger om natten og at vi med vores forståelse heller ikke helt oplever, at han sover tilstrækkeligt om dagen.

Hans dagsrytme ser nogenlunde således ud:

Kl. 5-5.30 Opvågning, får flaske (drikker omkring 90 ml

Kl. 7.30-8 Vågner helt

Kl. 8.30 Morgenmad. Han får som regel havregrød med noget frugtmos på og lidt banan eller noget, han selv kan sidde og gnave. Andre dage får han klatkager og frugt.

Kl. 10 Puttes til 1. lur med flaske. Drikker oftest 120 ml

Kl. 10-11.30 Lur (han sover mellem 1 og 1,5 timer. Nogle gange hvis vi ligger inde sammen med ham og selv sover lur og kan være der med det samme, når han vender sig på maven og vil op og sidde kan vi få ham til at sove lidt videre, men ellers er det altid 1-1,5 timer)

Kl. ...

Annonce

... 11/11.30 Formiddagssnack. Fx en bolle med smør eller hummus og noget frugt ved siden af.

Kl. 13 Frokost. Som regel rugbrød med fx makrel, torskerogn, kyllingeleverpostej eller lignende og alternativt rester fra aftensmaden dagen før og så altid noget grønt ved siden af.

Kl. 14 Puttes til 2. lur med flaske. Drikker oftest 120 ml

Kl. 14-15 Lur. Her sover han ofte kun mellem 30 minutter og 1 time.

Kl. 15.30 Eftermiddagssnack Fx french toast eller en hjemmelavet pizzasnegl, lidt yoghurt og frugt.

Kl. 17.30 Aftensmad. Her spiser han det samme som vi gør.

Kl. 18/18.30 Bad

Kl. 19/19.30 Puttes til natten med flaske. Drikker mellem 150-180 ml. Det skal siges, at han ofte er meget ked af at skulle puttes om aftenen - uanset hvor træt han er. Han kigger efter døren og vil rigtig gerne slippe for at sove. Når det er helt umuligt vugger vi ham i armene og så falder han i søvn efter lidt modstand.

Kl. 00 Opvågning hvor han får en flaske. Han spiser typisk omkring 90-120 ml.

Kl. 3 Opvågning, hvor han tit vågner meget op, men hvor vi ikke giver flaske længere med mindre intet andet virker og vi ender med at give ham en i afmagt.

Fra han bliver puttet til vi står op har han mange mindre opvågninger, hvor han klynker, sommetider decideret græder eller bare bøvler rundt, får vendt sig på maven og derfor sætter sig op osv.

Vi har forsøgt at give ham mere mælk af gangen, men han får ikke spist det før han så ender med at falde helt i søvn. Vi har også forsøgt at give vand om natten - det har heller ingen effekt. Han drikker fint med vand i løbet af dagen i øvrigt.

Han sover i samme seng som os, da vi har en kæmpe seng, da vi ønsker at samsove. Vi har derfor heller ikke har plads til en tremmeseng, så forslag omkring dette er ikke nødvendige.

Han fik tjekket ører for omkring 1,5 til 2 måneder siden, hvor det ingenting var, men måske jeg bør få dem tjekket igen?

Han er jo i seperationsfasen og det mærker vi klart. Vi har derfor også tænkt om det kan være det, der er på spil.

Åh, jeg håber sådan du kan vejlede os. Både i forhold til forslag til hvordan vi kan komme opvågningerne til livs, hvordan det ser ud i forhold til mme og hvor meget af en tallerken med mad han reelt skal have ned for at få dækket sit behov. Mest for at vi kan få ro i, at han altså ikke mangler al den mme, han efterspørger om natten - eller som vi giver ham fordi vi ikke ved hvad pokker vi ellers skal stille op. Det er nok en kombination vil jeg tro.

På forhånd TAK for hjælpen.
Og endnu en gang undskyld min virkelig lange besked her.

Kærligst,
Endnu en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.