Brev:
Søvn og madindtag 9,5 mdr
13. oktober 2021
Alder:
9 mdr.
Søvn og madindtag 9,5 mdr
Kære Helen.
Nu får du en rigtig rigtig lang besked. Beklager, men vil være sikker på, jeg får det hele med :-)
Jeg har brug for råd omkring min søns (og vores) nætter og herunder hans madindtag - både mme og rigtig mad.
Han er 9,5 måneder gammel og har fået flaske stort set fra start. Han følger sin vægtkurve og er i rigtig god trivsel. En vidunderlig, glad og livlig dreng. Han får fortsat flaske og så spiser han naturligvis også rigtig mad. Han drikker dog ikke ret meget mme af gangen og derfor har vi lidt svært ved at komme ned på det antal flasker jeg kan se, du anbefaler andre. I forhold til den rigtige mad er det ret svingende, hvad han får spist af det vi serverer. Han gider ikke mos. Han vil selv sidde med det. Nogle gange kan jeg få ham til at spise mos hvis jeg laver det som mos klatter i ovnen.
Han spiser generelt selv med pre loadede skeer og ellers med fingrene og vi har fra start ønsket at han skulle spise så meget som muligt selv uden at vi madede ham, så det har han jo sådan set øvet sig på længe (siden 6 mdr) og jeg ved ikke hvor god han bør være i denne alder, men det er forskelligt hvor meget han får spist pga konsistens osv. Nogle gange spytter han det bare ud igen efter at have forsøgt at arbejde lidt med det og andre gange går det fint. Det er ikke kun sværere konsistenser han nogle gange spytter ud - det kan også bare være en blød bolle. Men han får jo spist noget naturligvis.
Jeg ved bare som sagt ikke hvad der er forventeligt i denne alder og hvad de skal have indenbords for at deres behov er dækket? Jeg har set babyer på hans alder som er VIRKELIG gode til at spise og som kun har meget lidt på tallerkenen eller gulvet, når de er færdige. Han spiser nok ca. 1/3-1/2 af hvad vi serverer. En sjælden gang mere eller mindre.
Vores problem er, at han fortsat har flere opvågninger om natten og at vi med vores forståelse heller ikke helt oplever, at han sover tilstrækkeligt om dagen.
Hans dagsrytme ser nogenlunde således ud:
Kl. 5-5.30 Opvågning, får flaske (drikker omkring 90 ml
Kl. 7.30-8 Vågner helt
Kl. 8.30 Morgenmad. Han får som regel havregrød med noget frugtmos på og lidt banan eller noget, han selv kan sidde og gnave. Andre dage får han klatkager og frugt.
Kl. 10 Puttes til 1. lur med flaske. Drikker oftest 120 ml
Kl. 10-11.30 Lur (han sover mellem 1 og 1,5 timer. Nogle gange hvis vi ligger inde sammen med ham og selv sover lur og kan være der med det samme, når han vender sig på maven og vil op og sidde kan vi få ham til at sove lidt videre, men ellers er det altid 1-1,5 timer)
Kl. 11/11.30 Formiddagssnack. Fx en bolle med smør eller hummus og noget frugt ved siden af.
Kl. 13 Frokost. Som regel rugbrød med fx makrel, torskerogn, kyllingeleverpostej eller lignende og alternativt rester fra aftensmaden dagen før og så altid noget grønt ved siden af.
Kl. 14 Puttes til 2. lur med flaske. Drikker oftest 120 ml
Kl. 14-15 Lur. Her sover han ofte kun mellem 30 minutter og 1 time.
Kl. 15.30 Eftermiddagssnack Fx french toast eller en hjemmelavet pizzasnegl, lidt yoghurt og frugt.
Kl. 17.30 Aftensmad. Her spiser han det samme som vi gør.
Kl. 18/18.30 Bad
Kl. 19/19.30 Puttes til natten med flaske. Drikker mellem 150-180 ml. Det skal siges, at han ofte er meget ked af at skulle puttes om aftenen - uanset hvor træt han er. Han kigger efter døren og vil rigtig gerne slippe for at sove. Når det er helt umuligt vugger vi ham i armene og så falder han i søvn efter lidt modstand.
Kl. 00 Opvågning hvor han får en flaske. Han spiser typisk omkring 90-120 ml.
Kl. 3 Opvågning, hvor han tit vågner meget op, men hvor vi ikke giver flaske længere med mindre intet andet virker og vi ender med at give ham en i afmagt.
Fra han bliver puttet til vi står op har han mange mindre opvågninger, hvor han klynker, sommetider decideret græder eller bare bøvler rundt, får vendt sig på maven og derfor sætter sig op osv.
Vi har forsøgt at give ham mere mælk af gangen, men han får ikke spist det før han så ender med at falde helt i søvn. Vi har også forsøgt at give vand om natten - det har heller ingen effekt. Han drikker fint med vand i løbet af dagen i øvrigt.
Han sover i samme seng som os, da vi har en kæmpe seng, da vi ønsker at samsove. Vi har derfor heller ikke har plads til en tremmeseng, så forslag omkring dette er ikke nødvendige.
Han fik tjekket ører for omkring 1,5 til 2 måneder siden, hvor det ingenting var, men måske jeg bør få dem tjekket igen?
Han er jo i seperationsfasen og det mærker vi klart. Vi har derfor også tænkt om det kan være det, der er på spil.
Åh, jeg håber sådan du kan vejlede os. Både i forhold til forslag til hvordan vi kan komme opvågningerne til livs, hvordan det ser ud i forhold til mme og hvor meget af en tallerken med mad han reelt skal have ned for at få dækket sit behov. Mest for at vi kan få ro i, at han altså ikke mangler al den mme, han efterspørger om natten - eller som vi giver ham fordi vi ikke ved hvad pokker vi ellers skal stille op. Det er nok en kombination vil jeg tro.
På forhånd TAK for hjælpen.
Og endnu en gang undskyld min virkelig lange besked her.
Kærligst,
Endnu en træt mor