Svar: Udbryderkonge påvirker nattesøvnen
26. februar 2021
Alder:
21 mdr.
Kære trætte tvillingemor
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at I har nogle rigtig dejlige børn, der stortrives og jeg skal love for, at der er gang i jeres dreng!
Normalt er anbefalingen, at når børn selv kan kravle ud af deres tremmeseng, så skal de have en åben seng. Det er simpelthen for farligt, da jeres dreng kan falde og slå sig voldsomt, hvis han kravler op over tremmerne... Og nogle gange vil en åben seng faktisk gøre, at behovet for at bryde ud bliver mindre. Det at han får en fornemelse for, at han rent faktisk kan stige ud af sin seng kan nogle gange gøre, at han bliver liggende i sin seng... (man kan da håbe:))
Når det så er sagt, så er jeres børn jo kun 21 måneder gamle, og da værelset ligger ovenpå og der også er en trappe, som jeres dreng kan forcere, så lyder det farligt at give ham en åben seng - så hvilken type tremmeseng ligger han i? Er det muligt at sænke bunden yderligere, så han ikke kan komme op? Det er selvfølgelig synd for ham at hindre ham i motorisk at bevæge sig og komme ud, når han har behov for dette - men jeg tænker, at sikkerheden må komme i første række hos jer.
Og hvilken type trappegitter har I? Det er vigtigt, at der ikke er nogen tværstivere, men at trappegitteret består af lodrette stænger i metal eller træ.. man kan også købe godkendte sikkerhedsgitre, som ikke har stænger, men er en form for "foldedør". Se f.eks. BabyDan Guard Me - måske vil det være bedre hos jer... Så kan døren til værelset også stå åben og hvis han stiger ud af sin seng, så er I sikre på, at han ikke falder ned af trappen. Børn, i jeres børns alder, kan godt have behov for en åben dør. Der sker rigtig meget med dem udviklingsmæssigt, og han begynder så småt at have farefornemmelse, ligesom han kan vågne af drømme om natten - og her vil han have brug for at kunne høre jer, kunne søge jer. En åben dør er med til at signalerer, at I er der og at han netop kan komme ind til jer, hvis han har brug for det.. og igen - nogle gange kan netop det, at han ved at han kan søge jer, være det der gør, at han så har ro til at blive i sin seng...
Derudover skal I naturligvis også sikre jer, at børnene har en nogenlunde fast dagsrytme, så de er parate til at sove, når de bliver puttet. Jo mere parate til at sove de er, jo mindre vil de naturligt løbe rundt, når det er sengetid.. så måske skal du/I også kikke lidt på hele dagsrytmen - deres stå op tidspunkt, hvornår de sover til middag, hvor lang middagsluren er, og hvornår de så puttes om aftenen...
Det kan også være en god idé med et bad om aftenen. Badet skal ligge godt en time før putning og afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. Og efter badet må de meget gerne få et godnatmåltid. Det kan også være med til at give lidt ro i kroppen og på sigt være med til at gøre, at de falder bedre i søvn og også sover bedre og mere roligt, når de endelig sover... Men - så er udfordringen naturligt, at når du er alene med dem kan det være svært at have dem i bad samtidig og få logistikken til at gå op - men du/I kan tage det med i jeres overvejelser :)
Du kan også overveje, om de vil have glæde af at du sidder hos dem, læser en godnathistorie, viser billeder osv. når de skal sove. Så der ikke er behov for, at stige ud af sengen og søge mor om aftenen, men at det netop er okay at blive liggende og være i sin seng. Det er super hyggeligt og du er der, sidder og læser osv. Og hvis man vil høre historien, så skal man blive liggende :)
Nogle børn har også glæde af en lydbog eller en godnatsang eller lignende, som de kan ligge og lytte til.. Det kan du også overveje. Det vil naturligt give dig mulighed for at være væk fra værelset og lave noget andet, når børnene først er puttet...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med dem begge to fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske