Svar: Gråd ifbm søvn og et par andre spørgsmål :)

14. oktober 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christine

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har kunne bruge mit tidligere svar og også har købt min bog om børn og mad - tak :)

Jeres datter må gerne være vågen i 2.5 time og ofte kan hun måske om aftenen nogle gange være vågen i 3 timer - hvis hun har sovet en god lang middagslur. Det vil sige, at hvis hun står op fra dagens 3. lur kl 16.30, så vil hun måske være putteklar omkring kl. 19.30.

Jeg synes, det vil være en god idé at bibeholde drømmeflasken sen aften. Når hun får denne, så sover hun 6 timer, og det er super godt, og så vil det være godt fortsat at tilbyde hende flasken kl 06 - også selvom hun lige nu ikke sover videre der. Det hænger sandsynligvis sammen med, at hun er begyndt at sove længere lure i løbet af dagen og få en bedre kvalitet ud af sin søvn. Du fortæller, at hun samlet sover 14 timer i døgnet, og det lyder super fint - hvis det hos jer lige nu er fordelt sådan, at hun sover 10.5-11 timer om natten fra kl 19-19.30 og til 06 og så sover ca 3-3.5 time samlet om dagen fordelt på 3 lure, så lyder det rigtig godt.

Netop drømmeflasken og flasken tidlig morgen er ofte vigtige at bibeholde, fordi de er med til at sikre hende et vist mælk-væske-indtag i takt med, at hun begynder at spise mere og mere skemad, og skemaden derfor begynder at tage mere over i løbet af dagen. Når hun bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 flasker, som ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at om en måneds tid er det altså flasken formiddag og eftermiddag, som fjernes, og i stedet tilbydes mellemmåltider her:)

Det er også helt normalt, at hun har brug for 3 lure, når hun starter dagen så tidligt og det er helt okay, at hendes korte lur ligger om morgenen. Det hænger igen sandsynligvis sammen med, at hun er begyndt at vågne tidligt og derfor er nødt til at sove på dette tidspunkt. Det kan sagtens ændre sig igen i takt med at hun bliver ældre, så jeg tænker, at tiden også arbejder lidt for jer, hvis det kan give ro at vide det.

Hvis I synes, at der er lidt for meget pylren og utilfredshed om aftenen og fornemmer, at hun har brug for at blive puttet tidligere, men stadig ikke vil putte så tidligt, at hendes nattesøvn rykkes for meget frem, så vil det være en god idé at lægge et bad ind midt på dagen, som rykker på tidspunktet for hendes 3. lur - på den måde vil hun vågne senere af denne lur og kan så også puttes lidt senere til nat.

Og ja, der er ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind hos jer. Der sker rigtig meget med jeres datter både motorisk og mentalt netop nu, og det påvirker hendes søvn - både det at skulle finde ro og overgive sig til søvnen og også det at sove roligt, når hun endelig sover.

Hun bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt. Hun suger til sig af indtryk og ...

Annonce

... oplevelser og det gør det svært for hende at koble fra og finde roen, når hun skal sove. Derfor vil I godt kunne opleve, at hun nogle gange græder, fordi hun er så fyldt op med oplevelser, at hun næsten ikke kan kapere det. Det vil ofte være en slags overtræt gråd, hvor hun kun græder kortvarigt og hvis I triller hende i barnevognen eller står tæt ved hende og beroliger med jeres hænder, så falder hun ofte i søvn. Netop fordi det er svært for hende at overgive sig til søvnen, men hun er træt nok til at sove, hvis hun lige hjælpes lidt :)

Og så sker der motorisk også rigtig meget. Hun ligger ikke længere stille, hvor hun er lagt, men flytter på sig. Hun triller omkring, drejer om sin egen akse, hun tager fat i sine fødder, ruller om på maven, men kan endnu ikke altid finde ud af at komme tilbage igen - og om natten har hun derfor brug for jeres hjælp. Hun har brug for hjælp til at blive lagt i en rar stilling igen, brug for hjælp til at få dynen på, som hun har sparket af osv.

Hun begynder at opleve verden mere bevidst, hun skelner mere og mere mellem om hun er hjemme eller ude, om hun holdes af mor, far eller en anden. Det at hun nu kan bevæge sig lidt mere rundt, får lidt mere fornemmelse for rummet osv. gør at hendes oplevelser bliver større - og det betyder ekstra drømmeaktivitet. Alt hvad hun oplever i skal bearbejdes, når hun sover. Derfor vil børn i denne alder kunne sove meget uroligt og have mange lyde om natten. Hun kan vågne op, græde, småklynker, ligge og virre med hovedet, slå ud med armene, nogle gange grine i søvne, netop fordi hun drømmer rigtig meget.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Natteroderi hører derfor alderen til - præcis, som I selv har tænke :) Det der er vigtigt er, at I ikke begynder at indføre dårlige vaner om natten. Det vil sige, at I f.eks. ikke begynder at tage hende op, gå rundt med hende, hopper på en pilatesbold eller lignende, hver gang hun vågner, for så vil hun naturligt lære, at det er sådan det foregår om natten nu. I må dog meget gerne hjælpe hende med stillingskift - for hun skal nok lære at skifte stilling selv på sigt - og hun skal naturilgvsi også have sine flasker, så behovet for mælk dækkes. Men kan I holde fast i rutinen med en drømmeflaske sen aften og en flaske igen kl 06, så vil det være dejligt for jer alle fremadrettet :)

Derudover skal I naturligvis også være opmærksomme på, om hun kan være ved at få tænder. Det kan også give urolig søvn, hvis der er tænder på vej... ligesom hun kan få ondt i ørerne og andet, som også kan vække hende og gøre at hun græder... Når børn pludselig græder i forbindelse med søvn, så skal man altid overveje om sygdom, tandfrembrud eller lignende kan være årsagen :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og at jeg er kommet godt omkring jeres spørgsmål og samtidig har givet lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor