Svar: Svært ved at overgive sig til søvnen
17. maj 2020
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt med flytning og nyt hus, stort tillykke med det - og stort tillykke med 2års fødselsdagen :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind på jeres datters søvn og hendes manglende evne til at overgive sig til søvnen, når hun puttes, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
du har helt ret i, at flytningen kan spille ind. Jeres datter oplever hele verden med alle sine sanser og for hende er en flytning en meget stor begivenhed og alt er nyt. Det er nye dufte (lugtesans), nye rum og omgivelser (synssans), nye lyde (høresans), et nyt værelse, måske ny seng osv. (følesans).. Hele hendes verden har ændret sig, flytning betyder ofte også skift af vuggestue og en helt ny hverdag og dermed nye voksne, nye børn, nye regler og rutiner at skulle forholde sig til.. og det reagerer hun naturligt på.
Det er naturligt svært for hende at koble fra, slippe dagen og alle de nye oplevelser og derfor svært at finde ro, når hun skal sove.
Derudover spiller hele dagens rytme også ind. Det er vigtigt, at hun kommer op til samme tid hver dag, leger, er aktiv osv. til samme tid, spiser til faste spistetider, sover middagslur osv. til fast tid.. jo mere fast hendes rytme er, jo mere parat til hun være til putning, når I når aften, og jo mere vil du vide, hvornår hendes puttetidspunkt er, så du faktisk rammer det rette tidspunkt og det ikke trækker ud i timer.
Du skal regne med, at hun har behov for ca. 13 timers søvn i døgnet og det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 11 timer om natten og 2 timer til middag. Det vil sige, at hun f.eks. vil kunne have en nattesøvn, som varer fra 20 til 07 og så sove til middag fra kl ca. 12.30-14.30... Sover hun længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere og modsat :)
Derudover så er det også vigtigt at give plads til, at hun måske kan have brug for lidt tid til at koble fra i sin seng. Mange børn nyder at ligge måske 20 minutter, kikke lidt i en bog, lege lidt med bamsen, gumle på sutten osv. Du skriver, at hun bare ligger og snakker, og det er rigtig fint, hun er ikke ked af det, ligger blot og småhygger lidt for sig selv, og det må hun gerne. Og du behøver ikke sidde hos hende og vente på at hun sover, hvis hun har det fint med at ligge lidt alene. I stedet kan du gå ud, lave noget praktisk og så en gang imellem kikke ind til hende, give hende dynen på, som hun har sparket af, kærtegne lidt og derefter gå ud igen, hvis hun er okay med det.
Det vigtigste er, at hun er tryg og glad for at komme i seng og nyder at ligge i sengen og jo mere fast rytme I har i løbet af dagen, jo lettere vil det være at ramme det rette puttetidspunkt, og jo mere vil hendes vågenperiode i sengen afkortes :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske