Svar: Svært ved at overgive sig til søvnen

17. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig dejligt med flytning og nyt hus, stort tillykke med det - og stort tillykke med 2års fødselsdagen :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind på jeres datters søvn og hendes manglende evne til at overgive sig til søvnen, når hun puttes, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

du har helt ret i, at flytningen kan spille ind. Jeres datter oplever hele verden med alle sine sanser og for hende er en flytning en meget stor begivenhed og alt er nyt. Det er nye dufte (lugtesans), nye rum og omgivelser (synssans), nye lyde (høresans), et nyt værelse, måske ny seng osv. (følesans).. Hele hendes verden har ændret sig, flytning betyder ofte også skift af vuggestue og en helt ny hverdag og dermed nye voksne, nye børn, nye regler og rutiner at skulle forholde sig til.. og det reagerer hun naturligt på.

Det er naturligt svært for hende at koble fra, slippe dagen og alle de nye oplevelser og derfor svært at finde ro, når hun skal sove.

Derudover spiller hele dagens rytme også ind. Det er vigtigt, at hun kommer op til samme tid hver dag, leger, er aktiv osv. til samme tid, spiser til faste spistetider, sover middagslur osv. til fast tid.. jo mere fast hendes rytme er, jo mere parat til hun være til putning, når I når aften, og jo mere vil du vide, hvornår hendes puttetidspunkt er, så du faktisk rammer det rette tidspunkt og ...

Annonce

... det ikke trækker ud i timer.

Du skal regne med, at hun har behov for ca. 13 timers søvn i døgnet og det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 11 timer om natten og 2 timer til middag. Det vil sige, at hun f.eks. vil kunne have en nattesøvn, som varer fra 20 til 07 og så sove til middag fra kl ca. 12.30-14.30... Sover hun længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere og modsat :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så er det også vigtigt at give plads til, at hun måske kan have brug for lidt tid til at koble fra i sin seng. Mange børn nyder at ligge måske 20 minutter, kikke lidt i en bog, lege lidt med bamsen, gumle på sutten osv. Du skriver, at hun bare ligger og snakker, og det er rigtig fint, hun er ikke ked af det, ligger blot og småhygger lidt for sig selv, og det må hun gerne. Og du behøver ikke sidde hos hende og vente på at hun sover, hvis hun har det fint med at ligge lidt alene. I stedet kan du gå ud, lave noget praktisk og så en gang imellem kikke ind til hende, give hende dynen på, som hun har sparket af, kærtegne lidt og derefter gå ud igen, hvis hun er okay med det.

Det vigtigste er, at hun er tryg og glad for at komme i seng og nyder at ligge i sengen og jo mere fast rytme I har i løbet af dagen, jo lettere vil det være at ramme det rette puttetidspunkt, og jo mere vil hendes vågenperiode i sengen afkortes :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder