Brev:
Nattesøvn 10 mdr
17. maj 2020
Alder:
10 mdr.
Nattesøvn 10 mdr
Hej Helen,
Min søn på 10 mdr, sover simpelthen så uroligt, og vi er efterhånden løbet tør for idéer til, hvad der kan hjælpe.
Han er en sund og rask stor dreng på 12-13 kg og 75 cm (målt ved 8 mdr). Han spiser godt hele dagen, og får en flaske på 240 ml til nat. Han får ikke længere flaske om natten. Det valgte han egentlig selv fra i nogle dage for 2-3 uger siden, også holdte vi fast ved det. De urolige nætter er uforandret efter denne ændring.
Han er godt med motorisk, stod på alle 4 og rokkede da han var 5 mdr, møvrede sig frem da han var 6 mdr, kravlede “rigtig” da han var 7 mdr, rejste sig op ad ting da han var 8 mdr, og har siden da gået rundt, så længe han har noget at holde fast ved.
En dag kan se således ud:
Kl. 7.30: vågner
Kl. 8.00: Havregrød med frugtmos
Kl. 9.00: Måske lidt snack (ikke altid)
Kl. 9.30-11.00: sover lur
Kl. 12.00: frokost (fx rugbrød m pålæg, øllebrød, forskellige vafler, grøntsagsmuffins, etc.)
Kl. 13.30: lidt snacks (fx ostehaps, frugt, grød/smoothie etc)
Kl. 14.00-15.00: lur
Kl. 15.30: snacks/mindre måltid
Kl. 17.30: Aftensmad (det samme som os andre)
Kl. 18.00: Nattøj, børste tænder osv
Kl. 19.00: flaske i egen seng, på eget værelse. Falder nemt i søvn.
Kl. 19.45: vågner altid 45-60 min efter putning og efterspørger sut. Sover nemt videre.
Oftest er der ro på henad aftenen, men det vender Mellem 23-01 og herefter går det helt galt. Han vågner hver halve til hele time og kravler, står i sengen. Oftest er han nem at få til at sove igen - få gange må vi tage ham op og gå med ham i armene. Han får sin bamse, og sut (hvis han ikke falder til ro uden). Dette fortsætter som regel til ca. kl. 03, også er der ro på, til han står op.. Han bliver iøvrigt altid tilbudt vand om natten, når han vågner,
Det var den ene type nat. For det næste er helt anderledes og sker ca. 1-2 gange om ugen:
Siden han vi ca. 3 mdr, har han haft dage, hvor han bare ligger og stener om natten. Det kan vare alt fra 45 min til 2 timer. Han vil ikke lege, han græder ikke, han vil ikke drikke og virker ikke sulten. Vi har både prøvet at sidde med ham i armene, eller lade ham ligge i sengen. Det giver fuldstændig det samme. Når han ligger i sengen, ligger han bare og kigger ud i luften. Vælger man at forlade lokalet, bliver han ked af det, og kravler rundt og rejser sig i sengen. Sidder man ved siden af, ligger han bare og kigger. Vi har prøvet alt for at få ham til at sove, men intet virker. Så vi har valgt at lade ham ligge i sengen, mens vi sidder ved siden af, da han simpelthen er for tung at bære på så længe. I nat sad min kære mand hos ham i 1,5 time. Vi har sågar prøvet at tage ham op om natten, når han lå og kiggede. Og selvom han faktisk gerne “måtte” lege, så gad han ikke. Og han blev ked af det, hvis vi henvendte os til ham. Man skulle nærmest bare ignorere ham. (Normalt tager vi ham aldrig ud af hans værelse når han vågner).
Disse nætter er som regel de nætter hvor han ikke har 1000 opvågninger. I nat fx sov han godt - indtil kl. 03, hvor han så ligger vågen i 1,5 time, og herefter sov fint til 07.30. Natten før, vågnede han 117 gange mellem 23-03, men havde ingen vågen periode.
Vi har forsøgt alt: natgrød, kortere lure, længere lure, 3 lure, senere i seng, White noise, tage ham ind i vores seng (det dur slet ikke, da han pludselig bliver opmærksom på at han er i et andet lokale), osv.
Én gang har han sovet igennem fra 19-06 uden én eneste opvågning - det er ved at være 4 mdr siden.
Vi overvejer at få ham tjekket ved kiropraktor eller lignende?
Jeg håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
En træt mor