Svar: Nattesøvn 10 mdr

17. maj 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng - og alle dine tanker :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive - dejligt - og velkommen til :)

Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det første jeg ser, når jeg læser din beskrivelse af jeres lille dreng er, at han motorisk er meget fremmelig - han kom i kravlestilling, da han var 5 måneder og begyndte at møve sig frem i 6 måneders alderen, kravlede rigtigt, da han var 7 måneder og rejste sig ved møblerne og gik ved 8 måneder.. hvilket han har gjort siden. Det er super flot og rigtig dejligt! Og det skal I bestemt nyde og være glade for! Det er dog også sådan, at børn der udvikler sig meget hurtigt motorisk ofte sover ekstra dårligt og netop ofte har meget afbrudt søvn, som I fortæller, at jeres dreng har haft de sidste mange måneder...

Når han er så hurtigt motorisk, så vil han i en tidlig alder opleve verden meget stor, fordi han kan bevæge sig mere og mere rundt. Han vil derfor få rigtig mange stimuli, som han mentalt vil have ekstra svært ved at kapere... der er meget stor forskel på, om man begynder at kravle rundt, når man er 6 måneder eller først når man er 9-10 måneder - de lidt ældre børn er naturligt et andet sted mentalt...

Samtidig vil han også have en stor motorisk uro - hans krop vil være konstant i bevægelse både om dagen, hvor han naturligt øver sig, men også om natten. Det er rigtig svært for ham at finde fysisk ro og lægge sig ned og slappe af, han vil være fyldt af en rastløshed og vil naturligt igen og igen tumle rundt, lægge sig i kravlestilling, rejse sig ved tremmerne i sengen osv. Han vil altså have en uro både motorisk og mentalt, som gør det svært for ham at koble fra og falde i søvn, og som også gør det svært at sove roligt, når han endelig sover...

Det positive er, at det stopper igen - hos de fleste børn falder der mere ro over tingene i takt med at de begynder at gå mere stabilt omkring, men det er jo svært at vide, hvornår det præcist er.. :)

Derudover så fortæller I, at han er stoppet med sin natflaske og derfor kun får en flaske i døgnet.. og det er måske lige tidligt nok. Det anbefales at give to flasker indtil 12 måneders alderen og ofte ligger de med fordel aften og sen aften - netop drømmeflasken kl 23-24 kan være med til at give ekstra ro om natten og være det som gør, at jeres dreng kan sove mere roligt og sammenhængende efter midnat. Det kan derfor godt være en forsøg værd at se om det måske kan hjælpe ham at få en flaske igen på dette tidspunkt...

En mulighed er også at indføre en godnatgrød. Den ligger godt i maven og kan give lidt samme effekt som når vi andre har "brug for at slå mave på sofaen", fordi vi har spist lidt for meget :) Samtidig kan den være med til at sikre, at han ikke vågner f.eks. kl 03, fordi han egentlig har behov for mælk/væske. Han er jo en fysisk stor dreng, så hans mælk/væskebehov er naturligt stort. En godnatgrød vil naturligt nedsætte mængden af hans aftenflaske lidt, men det er også helt okay, da han samtidig jo meget gerne må få en drømmeflaske.

Det vil sige, at en aftenrytme, lavet ud fra jeres angivne tider, kunne se således ud:

Aften 17.30: Aftensmad, det samme som I andre spiser

Kommer i bad, frotteres godt med ...

Annonce

... håndklædet, smøres med creme osv. får lidt babymassage og gøres klar til natten

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 18.45 og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca. 19-19.15...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Derudover er det vigtigt, at I er opmærksomme på, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden, når I putter ham i sengen om aftenen. Det er super fint, at I putter ham i egen seng og det er rigtig godt, at han er vant til dette og er tryg ved både sin seng og eget værelse.. men det er vigtigt, at han slipper flasken, før han sover, så han registrerer at flasken er væk.

I skriver, at han ofte vågner 45-60 minutter efter at være faldet i søvn og at han der søger sutten.. og det er måske fordi han er faldet i søvn med flasken og derfor har brug for noget i munden. Hvis det kun er den ene gang han har brug for sutten, så er det fint, men I skal være opmærksomme på, hvor meget han har sut i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævner også, at han om natten altid bliver tilbudt vand, når han vågner og det lyder faktisk som om, at det kan blive til en del små slurke.. igen kan det være en god idé at give ham en drømmeflaske før midnat, som sikrer hans behov for mælk/væske og også forsøge at undgå vand, flaske, sut i munden, hver gang han vågner. Hvis han er vant til at skulle have flaske eller sut i munden for at sove, så vil han vågne fordi han savner dette...

De nætter, hvor han "ligger og stener" tænker jeg måske også handler om, at han vågner af drømmeaktivitet, og det lyder som om, at han der har brug for netop at ligge og kikke. Han har ikke brug for at I taler med ham eller forsøger at berolige og betrygge med nærhed og kærtegn, han har blot brug for at ligge og koble fra for derefter at kunne falde i søvn igen. Det kan altså godt være tankemylder, som holder ham vågen der - og igen en sammenhæng med hans store motoriske udvikling.

Det er uholdbart, at far skal sidde der i op mod 2 timer, det kan ingen af jer holde til i længden. Du skriver, at det ikke fungerer at gå fra ham, både fordi han bliver ked af det, men også fordi I helst vil at han bliver på sit værelse om natten.. Måske var det en idé med en madras på børneværelset, så far blot kan lægge sig til at sove derinde, så far stadig er der, men kan sove...

Når børn har længere vågenperioder om natten, så skal man altid se på dagsrytmen, men hans rytme ser umiddelbart fin ud og det ser ikke ud som om, at det er rytmen om dagen, som påvirker nætterne.. Dog kan aftenrutinerne med aftensmad, bad, godnatgrød og flaske og drømmeflaske også have en påvirkning på nætterne i forhold til hans vågenperioder...

Man skal, som I også har gjort, altid overveje om han kan have ondt. Du nævner, at I overvejer at få ham tjekket ved kiropraktor eller lignende.. Da han ofte ikke græder, så lyder det ikke som om, at han har ondt. Og da han kravler, rejser sig og motorisk ikke lyder til at have nogen problemer med at bevæge sig rundt i verden, så ville det undre mig meget, om han havde behov for kiropraktor... Det anbefales i øvrigt at man får lægen til at tjekket barnet igennem før man henvender sig til kiropraktor, så hvis I er i tvivl, så lad lige jeres læge kikke på ham :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt forklaring på, hvorfor I måske har de udfordringer I har hos jer.. :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.