Svar: Afbrudt søvn og en træt mor
1. december 2019
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og den fine beskrivelse af jeres lille datter - og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om at øreproblemer kan give søvnudfordringer, men som jeg læser dit brev, så har jeres datter ikke problemer med ørerne i øjeblikket, og hun er også begyndt at sove rigtig godt om dagen. Det er super fint, det er netop vigtigt, at hun ikke har smerter fra ørene eller andet, når man skal begynde at indføre nye søvnrutiner :)
Det lyder også meget fint og alderssvarende med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Men I har naturligvis ret i, at det vil være hensigtsmæssigt, at hun bibeholder disse 3 lure og ikke pludselig begynder at få behov for en fjerde lur om aftenen, så hendes puttetidspunkt bliver senere og senere.
Det er også rigtig fint, at I er begyndt med skemad, og at jeres datter stadig kun tilbydes smagsprøver. Det, at hun får lidt skemad to gange dagligt, vil naturligt være med til at påvirke hendes indre ur og dermed hendes rytme på sigt. Det er derfor rigtig godt, hvis I kan servere skemaden til nogenlunde samme tid hver dag - f.eks. frokost og aften. Så kan hun få grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen og på den måde gradvist blive vænnet til begge dele. Du må gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet grød og mos, så hun får variation på denne måde og måske bliver stille og roligt gladere for at få mad med ske...
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan lade flasken indgå som en fast del af hendes putteritual. Hun skal ikke falde i søvn med flasken i munden, men nå at registrere, at den er væk, så hun ikke bliver uhensigtmæssigt afhængig af sin flaske i munden. I stedet kan flasken erstattes med en sut, og så kan hun puttes fra jer ned i sin seng eller barnevogn, hvor I så kan stå ved hende, holde hænderne på hende og lulle hende videre ind i søvnen.
Hvis I oplever, at det er svært at få hende fra jeres favn og ned hvor hun skal sove, så kan I også forsøge med flasken direkte i sengen. Det er en af fordelene ved at give flaske, at hun kan puttes og få sin flaske der, hvor I gerne vil have, at hun falder i søvn og på den måde kan skiftet fra favnen og den ekstra opvågning undgås. Det er stadig vigtigt at hun slipper flasken, før hun sover. Hun skal helst nå dertil, hvor hun drikker sin mælk, slipper flasken, smiler til jer og triller om på siden og sover. Det er også vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger fladt med hovedet, særligt hvis hun har tendens til øreproblemer!
Du skriver, at hun lige nu ofte vågner helt op omkring kl 05, og så er hun vågen i 1.5 time og kommer derefter ind til jer, hvor hun så sover godt i 2.5-3 timer. Det betyder, at hun lige nu er vågen fra ca. 05-06.30 og sover til klokken ca 10.. og det betyder igen, at dagen starter meget sent hos jer - og jeg tænker faktisk at dette er med til at give jer de udfordringer med søvnen sidst på dagen. Det er nemlig hendes stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen, og det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun ikke sover så længe og starter dagen så sent.
Det betyder, at du lige nu skal forsøge at gøre hendes vågenperiode kl 05 til en kortvarig opvågning. Hun må meget gerne tilbydes en flaske her og på den hjælpes til at sove videre. Hun må også gerne komme over til dig og med din nærhed hjælpes til at sove mere, så dagen ikke starter helt så tidligt. Det vil være rigtig godt, hvis I på denne måde kan forsøge at komme tilbage til den rytme, som I havde tidligere, hvor hun blev ammet kl 05-06, og derefter sov lidt videre, hvorefter dagen så startede.
En dagsplan som I lige nu kunne arbejde hen imod kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og hjælpes til at sove videre, så den nuværende vågenperiode bliver kortere og kortere, og der i stedet bliver tale om en opvågning. Hvis hun kan sove lidt længere her, vil hun derefter kunne starte dagen lidt tidligere og således også bedre kunne få en rytme med de 3 lure dagligt...
Sen morgen 8.30: Flaske og puttes til dagens 1.lur, må gerne sove et par timer her
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 2. lur - måske omkring kl 13 - det kommer an på hvor lang dagens første lur er... må også gerne sove et par timer her
Eftermiddag 16.30-17: Flaske
Puttes til dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur, og det er fint, hvis den varer 30-45 minutter...
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten omkring kl 20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Nat - evt. behov for en flaske, men det kan også være, at hun fint kan sove ca 5 timer uden mælk om natten...
Min umiddelbare tanke er altså, at I skal forsøge at ændre lidt på det tidspunkt, hvor dagen begynder, fordi det sætter rytmen for resten af dagen. Prøv om I ved at være hurtige med flasken tidlig morgen, kan få hende videre i søvnen med det samme, så hun ikke vågner for meget op. Prøv også meget gerne med en drømmeflaske sen aften, fordi den naturligt også har betydning for hendes opvågning og behov for flaske tidlig morgen...
Derudover, så kan I om aftenen også forsøge at give hende flasken før putning af to omgange - altså give hende ½ flaske, og derefter skifte hende og så tilbyde hende ½ flaske. Det at give måltidet af to omgange med en skiftning undervejs kan I denne alder nogle gange være med til at gøre at opvågningen efter 30 minutters søvn undgås. Så det er også værd at forsøge :)
I har helt ret i, at jeres datters motoriske uro også spiller ind. Hun er en fysisk stor pige og sandsynligvis også en stærk pige, og hun er rigtig godt igang med at øve sig motorisk. Det betyder, at hun naturligt sover uroligt om natten, og at hun har behov for jeres hjælp til at komme tilbage i en rar stilling, når hun har fået drejet for meget på sig og endnu ikke mestrer selv at kunne komme tilbage.
Hun har dog også brug for at kunne flytte på sig og kan blive meget irriteret over, hvis I svøber hende, fordi dette vil forhindre hende i stillingskift, og derfor skal I forsøge at finde balancen mellem, hvor meget hun skal have lov til at bevæge sig rundt, og hvornår I skal forsøge at hjælpe hende til fysisk ro. Nogle gange vil det være en god idé at putte hende i en sovepose (jeres vokispose), fordi den fysisk vil hjælpe hende med at holde sammen på sig selv, og da I har en sådan, som I bruger udenfor, kan I godt forsøge med denne om natten, I skal naturligvis tilpasse hendes påklædning til at hun sover indendøre... Andre gange kan det hjælpe, at I lægger en berolignede hånd på hende eller samler hendes hænder foran på kroppen og på den måde støtter hende til ro og hjælper hende med at "holde sammen på sig selv", så hun ikke ligger og "flagrer" men finder roen bedre.
Jeg kan ikke helt tyde jeres sengearrangement, men det kan være super godt, hvis I har hendes seng koblet til jeres seng, altså har den ene side af tremmerne taget af, og sengene sat sammen, fordi det netop giver mulighed for at I kan berolige hende med jeres hænder, og uden at I behøver stå op og gå rundt med hende om natten... Samtidig lærer hun på denne måde at sove i egen seng og vænnes til at sove liggende og uden at skulle op... Det lyder som om, at hun har stor gavn af jeres nærhed og det at kunne mærke jer, så det kan være en god måde at give hende nærhed på og samtidig også lære hende at sove lidt på afstand :)
Det er helt naturligt, at det kan være svært at fornemme, hvornår hun egentlig er træt og parat til at sove og hvornår hun sover for meget.. I skal prøve at se på hende, når hun spiser. Give hende mælk at sove på, men fjerne flasken før hun sover helt. Hun vil ligge helt slap i kroppen, med mælk i mundvigene, øjnene vil have svært ved at fokusere, hun vil måske have glæde af at sutte på en sut, og så flytter I hende stille og roligt fra jer ned hvor hun skal sove. Holder jeres hænder på hende, luller hende i søvn hvor hun ligger.. Eller alternativt, forsøger med flasken direkte i sengen for at se om det om aftenen kan gøre en forskel for jer...:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske