Afbrudt søvn og en træt mor

1. december 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Afbrudt søvn og en træt mor

Kære Helen.

Min mand og jeg har en sød datter på 5 måneder, der udfordrer os i forhold til søvn.

Sagens kerne er at vi har en pige, der falder i søvn meget sent, har mange opvågninger og også gerne vågner tidligt. Efter en lang periode med gulsot i starten og bagefter en lang periode med ondt i ørene, er vi nu begyndt at arbejde på at få hende lært at falde selv i søvn i sin tremmeseng om natten, men det giver mange problemer. Vi forsøger at putte hende lige inden hun er ved at falde i søvn

Vores datter har i lang tid kørt godt med tre lure og gået i seng ved 21-22 tiden. Jeg har været oppe et par gange for at amme hende. Min mand står op klokken 6 og det har ofte passet med en amning deromkring og så har hun og jeg puttet videre i vores seng til klokken 8-9 og ofte hygget og pludret lidt inden vi står op. Hun sover i en tremmeseng ved siden af os.

Nu har hun fået en vane at når vi putter hende der hvor hun plejede at gå i seng, så vågner hun efter 30 minutter og er frisk og livlig, dette har resulteret i at hun først går til ro omkring midnat. Herefter har hun mange opvågninger med gråd, det har i nogle perioder skyldtes meget drømmeaktivitet, men nu ligger hun meget uroligt og er vågen og græder. Vi har ofte forsøgt at få hende videre i søvnen uden at tage hende op, men det virker til at gøre det hele værre og vi må som regel tage hende op i favnen og gå lidt rundt med hende. På det seneste vil hun ikke være i favnen og spænder når hun kommer i favnen, så jeg går rundt med hende oprejst og hængende op ad min skulder og forsøger at putte hende igen, hvorefter hun typisk vågner grædende igen efter en time.

Hun vågner så typisk helt op tidlig morgen omkring 5 tiden og efter 1,5 time op så kommer hun ind og sover i vores seng hvor jeg også får sovet nogle timer. Her sover hun så egentlig godt i gerne 2,5-3 timer. Vi har både, når hun vågner efter ”luren” og tidlig morgen forsøgt at holde hende i sengen og få hende videre og gå rundt med hende i mørket i soveværelset og ...

Annonce

... fortalt hende at det er nat. Men hun er helt frisk og pludrer løs og det tager 1,5 til 2 timer at få hende puttet igen, hvilket er lang tid at spadsere rundt i soveværelset.

Det skal lige siges at det fungerer fint med at sove om dagen. Nogle gange skal hun lige vugges lidt i barnevognen efter 45 minutter for at sove videre. Hun tager i udgangspunktet 3 lure, 2 på 1,5-2 timer og en på 30-45 minutter omkring aftensmadstid, og så nu en 4. lur også som beskrevet ovenfor. Hun har lært at falde i søvn selv i vognen med hjælp af en voksipose og kan godt protestere en smule, men falder hurtigt til ro og ofte uden at blive rullet mere end ganske lidt.

Efter øreproblemerne ammer jeg ikke længere så hun får flaske nu. Hun er begyndt på skemad, men er ikke vildt interesseret i det og vi har kun været i gang i 2 uger. Vi håbede at det kunne ændre lidt på søvnen. Hun er en stor pige, 73 cm og 9 kg og vokser godt.

Vores spørgsmål er:
1. Hvad gør vi lige med den ekstra lur hun tager om aftenen i stedet for at gå i seng? Vi håber snart hun begynder at gå lidt tidligere i seng.

2. Vi har indtrykket af at de mange opvågninger skyldes urolighed og problemer med stillingskift, hun har svært ved at finde en god måde at sove på i tremmesengen og vender og drejer sig voldsomt og længe. Vi forsøger at hjælpe hende, men det resulterer i mere uro. I vores seng finder hun noget nemmere en god sovestilling. Hun elsker sin voksipose, men vi har ikke forsøgt den indenfor fordi hun generelt er en varm pige. Hun er ikke tosset med at blive svøbt, men måske det er alternativet. Må børn godt være svøbt i så lang tid og hvad kan vi ellers gøre for hendes uro?

3. Vi oplever at det er tæt på umuligt at skelne mellem hvornår hun er ved at falde i søvn og hvornår hun helt sover. Hun lukker nemlig øjnene hurtigt og pludseligt uden at de bliver tunge og hendes åndedræt ændrer sig ikke i en grad vi kan opdage. Har du nogle råd?

Det blev et langt brev og jeg beklager, vi håber du har lidt råd.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin