Svar: Slår sig selv og går i flitsbue

12. november 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver tilbage :)

Hvor er lægen henne? Og hvad siger jeres egen sundhedsplejerske? Det er vigtigt, at du tager kontakt til de fagpersoner, som I har omkring jer, og som kan se jeres dreng, holde ham i hænderne og vurdere ham... for det er ikke meningen, at han skal græde det meste af dagen og det er bestemt ikke meningen, at han kun sover 9-13 timer i døgnet. Det er for lidt, og man er nødt til at finde ud af, hvorfor han ikke sover mere, og hvorfor han er så ulykkelig som han er.

Det er rigtig godt, at du har fået ham tjekket igennem af en fysioterapeut/osteopat, og at smerter fra bevægeapparatet er udelukket. Det kan også være, at han har kolik, - men det skal lægen undersøge, for kolik er en udelukkelsesdiagnose, og det betyder, at man skal sikre sig, at han ud over smerter fra f.eks. nakke, skuldre osv. ikke har mælkeallergi, refluks eller andet, som kan gøre, at han er ked af det og har svært ved at sove. Diagnosen kolik stilles først, når man er sikker på, at der er tale om en sund og rask dreng, men som trods dette alligevel græder...

Børn med kolik græder meget - ikke bare når de er sultne, tørstige, har noget i bleen, er trætte eller der er andre forklaringer - de græder meget. Den generelle definition er, at barnet græder mere end 3 timer i døgnet, mere end 3 dage om ugen og i mindst 3 uger.

Under sine kolikanfald vil man ofte høre at barnet skriger mere end det græder og man vil ofte se, at barnet trækker benene op under sig, spænder i maven og skærer ansigt. Det ser ud som om, at barnet har ondt i maven - og ordet kolik, stammer ofte fra det græske "kolon", som betyder tyktarm..

Hos nogle børn med kolik mener man, at gråden og evt. mavesmerterne skyldes en bakteriesammensætning i barns mave, som giver en overvægt at gasproducerende bakterier. Man ser ofte en øget irritation af barnets tarme og undersøgelser viser, at mælkesyrebakterien lactobacillus reguteri kan have positiv effekt på disse. Du kan købe mælksyrebakterier/dråber til ham eller du kan købe modermælkserstatning som indeholder disse mælkesyrebakterier.

Derudover så mener man, at kolik skyldes et umodent nervesystem. Denne umodenhed medfører, at barnet har svært ved at regulere sine følelser og derfor er mere utrøstelig. Det betyder, at jeres dreng vil have sværere ved at falde til ro, når han bliver taget op, det tager lidt længere tid at få ro på ham, og samtidig vil han også hurtigt kunne blive overstimuleret - hvilket vil forstærke hans gråd. Børn med kolik græder i længere tid af gangen, og når de begynder at græde, tager det længere tid at få dem til at falde til ro...

Kolik er noget han vokser fra - hvis det altså er dette, som er forklaringen hos jer...

Undersøgelser viser også, at børn græder mindre, når de har tæt kontakt med voksne, og det betyder, at det er rigtig godt, hvis I kan holde ham tæt og give ham masser af kropskontakt. Det at være i favn, blive båret i favn eller slynge, at blive vugget, få masser af nærhed og samtidig føle sig holdt og omsluttet er vigtigt.

Du skriver blandt andet "han kan godt trøstes, hvis vi tager ham op og går rundt med ham, men så snart vi sidder stille, eller lægger ham fra os, begynder han igen at græde" og jeg tænker, at det vil være ...

Annonce

... rigtig godt, hvis I nogle gange netop prioriterer at holde ham tæt. En vikle eller en slynge vil måske være rigtig dejligt for jer, fordi du så kan holde ham tæt, få ro på ham og sikre ham mere søvn - og du kan samtidig gå rundt og få lavet lidt praktisk...

Jeg er helt enig med dig i, at putte ham i en ekstra langærmet body og holde armene inde i den, virker "spændetrøjeagtigt" og det vil jeg ikke anbefale. Og da han ikke er glad for svøbet, så kan det være en god idé at svøbe ham i dynen, eller du kan lægge dig med ham og holde ham tæt, evt. samle hans arme og hænder foran på hans brystkasse, så du rent fysisk hjælper ham til at holde sammen på sig selv. Det kan også være at han vil have glæde af at blive puttet i en sovepose, det kan være en voksipose eller lignende model. Måske vil han have glæde af en decideret tyngdepose, dreambag eller lignende... måske vil det være dejligt for ham at blive puttet i en slyngevugge, hængevugge, hængekøje eller lignende.. så han ikke ligger "svøbt" direkte med kroppen, men dog stadig ligger puttet i en lille hule, som så vugger eller bevæger sig stille og dermed måske hjælper ham med at finde ro...

Det lyder som om, at du har en ret god fornemmelse for, hvad han synes om og har brug for og hvad han bestemt ikke bryder sig om - og det er rigtig vigtigt, at du lytter til din mavefornemmelse og de signaler, som han sender :) Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du oplever at intet rigtig virker, der er jo ikke noget du hellere vil end at hjælpe ham til ro og til at sove... Jeg tror bestemt ikke, at de første uger "har gjort skade", for du har jo puttet ham, når han var træt og viste behov og det er præcis, som det skal være... :)

Du nævner, at han går i flitsbue, og børn gør ofte dette, hvis de f.eks. føler sig presset til brystet, føler sig presset til at spise. Og du nævner i dag, at han måske har kort tungebund, men ikke på en måde, hvor man skønner, at det skal behandles... Når børn er meget vågne, så skal man altid overveje, om de har brug for mere mad.. Har du overvejet eller forsøgt at give ham en flaske? Simpelthen for at se om han med den måske vil "dejse omkuld" og få et par sammenhængende timer... Det betyder ikke, at du så skal gå over til at give flaske, men det kunne være et forsøg værd for at se, hvordan han reagerer på dette...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er til en vis grad normalt, at børn kan have nogle voldsomme spjættende bevægelser og kan få vækket sig selv. Nogle børn har en aktiv moro-refleks, som går igang, når de skal sove eller skifter fra et søvnstadie til et andet... Men det er ikke normalt, at sove 9-13 timer i døgnet, når man er 5 uger gammel, og det er som sagt ikke meningen, at han skal græde størstedelen af sin vågne tid...

Jeg tror bestemt ikke, at du gør noget forkert, men du bør kontakte jeres læge eller sundhedsplejerske og drøfte situationen, så jeres dreng kan blive tjekket rigtig godt igennem og man kan finde ud af, hvad der er på spil hos jer :)

Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Gråd & Trøst". I den kan du læse meget mere om, hvorfor små børn græder, hvad gråden kan være symptom på, og hvordan du hjælper ham bedst. Det kan være med til at give lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer, og hvordan I kommer videre... :)

Stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder