Slår sig selv og går i flitsbue

12. november 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Slår sig selv og går i flitsbue

Hej Helen

Tak for dine brugbare svar ang. min søns manglende søvn og modvilje mod svøb.

Dette spørgsmål er lidt i samme boldgade. Som nævnt tidligere bliver min søn meget ulykkelig, når vi forsøger at svøbe ham, og vi har fulgt dine råd med amning og skiftning først, uden effekt. Vi har desuden fået ham tjekket af en fysioterapeut/Osteopat, der har udelukket, at der er nogen vrid, eller problemer i øvrigt. Hun nævnte dog, han har et lidt kort tungebånd, men hun mente ikke, det var grelt nok til at skulle behandles. Men tilbage til svøbet: han bliver stadig ulykkelig og får kæmpet sig ud af det. Det var ikke det store problem før, men det er det nu.

Det skyldes, at vores dreng indenfor den sidste uges tid har fået nogle meget voldsomme bevægelsesmønstre - især når han er træt. Han sparker og går i flitsbue, og kradser/slår sig selv i hovedet. Han gør det også halvt i søvne, og vækker derfor sig selv. Det har bla. gjort, at han igår sammenlagt sov 9-10 timer, hvilket gør mig helt ulykkelig, for jeg er så bange for, han ikke får nok søvn. Generelt er han svær at få til at sove mere end 13 timer i døgnet, lige meget hvor meget vi kæmper.

Hvorfor har hans bevægelsesmønster ændret sig? Er det normalt, at børn på hans alder (5 uger) spjætter/kæmper så meget og har så meget motorisk uro?

Han er stadig utrolig ulykkelig det meste af dagen, og vi har maks to perioder af ...

Annonce

... 10-20 minutter, hvor han er vågen og glad - udover når han spiser. Er det normalt?

Jeg er meget påvirket af, at han er så ked af det. Jeg er så bange for, om hans manglende søvn i de første par uger har gjort skade, da jeg først lige er begyndt at holde nøjagtigt regnskab med hans søvn, hvor jeg før bare lagde ham, når han virkede træt. Og nu kan jeg jo så se, at han ikke sover i nærheden af de 16 timer, som anbefales til børn på hans alder. Vi har overvejet, om han også har noget med maven, men han kan godt trøstes, hvis vi tager ham op og går rundt med ham, men så snart vi sidder stille, eller lægger ham fra os, begynder han igen at græde.

Beklager, hvis det virker som om mit brev stikker i forskellige retninger. I virkeligheden gælder det stadig primært den manglende søvn, og jeg leder nok bare efter et svar på, om det, vi oplever, er normalt. Altså at han vækker sig selv med sine hænder, ikke vil svøbes, sover så lidt... Vi har overvejet, om man kan give ham en lidt for stor langærmet body på, og så lade hans arme blive inden i den, men jeg synes, det virker meget "spændetrøje"-agtigt.

Håber du kan hjælpe med enten at give os ro i sindet eller et råd til, hvad vi kan gøre for at hjælpe ham til at sove mere - for jeg tror, det vil afhjælpe en del af de andre problemer, hvis han ikke bliver så overtræt. Men altså svøb virker simpelthen ikke for os.

Venlig hilsen
Louise.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina