Svar: Putteritualer - 2 mdr.

23. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Iben

Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror! Dejligt at høre fra dig igen og velkommen tilbage :)

Så længe jeres dreng ikke er ældre end han er, så er I nødt til stadig at være lidt fleksible omkring hans søvn. Det betyder, at hans lure skal have lov til at variere, så han nogle gange sover længere tid og andre gange kortere tid, ligesom hans stå op og puttetidspunkter kan variere lidt fra dag til dag. Børn i 2 måneders alderen sover meget forskelligt. Nogle børn sover 2 meget lange lure dagligt, andre børn trives langt bedre med 4 korte lure, og det er alt sammen normalt. Det er altså helt normalt, at han endnu ikke rigtig har nogen fast rytme :)

Med den alder jeres dreng har nu, så kan I dog godt begynde at indføre lidt faste ritualer i forbindelse med putning. Det vil ofte være nogle af de ting, som I allerede gør - skifter hans ble, svøber ham, ammer ham, putter ham med bestemte kærtegn, beroligende ord osv. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed vil der være - og netop nu vil det være rigtig godt at indføre denne genkendelighed.

Det betyder dog også, at I skal overveje, hvad det er I gør genkendeligt. Det er f.eks. genkendeligt at blive puttet i sin barnevogn og i sin slyngevugge. Det er også genkendeligt at blive vugget eller hoppet med på en pilatesbold. Men hvor barnevogn og slyngevugge kan fungere godt de næste måneder frem, så vil det at blive hoppet med på en pilatesbold meget hurtigt blive problematisk. At vænne ham til dette er derfor ikke nogen god idé - fordi han bliver tung at sidde med og det kommer til at tage meget af din tid, hvis du igen og igen skal sidde og hoppe med ham for at han kan sove. Du skal derfor overveje meget, hvad det er du lærer ham nu, og hvad der kan fungere for jer fremadrettet.

De gode søvnassociationer med den alder jeres dreng har er f.eks.:

At blive svøbt, så han føler sig omsluttet og holdt (men det vil være af et klæde og ikke at dine arme). Det kan være et rigtigt babysvøb. det kan også være at putte ham i en sovepose - en voksipose, duniduo, drømmepose, sleebee osv. De fås i mange forskellige kvaliteter og til mange forskellige priser.

En putteklud, der dufter af mor, så han stadig har fornemmelsen af, at du er tæt på. Gerne koblet til en sut, så det bliver til en sutteklud...

De ting I naturligt gør før putning, skifter ham, giver ham lidt babymassage, får nattøj på, kærtegnes på en bestemt måde...

Mælk - så længe han ikke er ældre end han er, ...

Annonce

... så skal mælk indgå som en fast del af hans putteritual.

Bestemte kærtegn, måden du flytter ham fra din favn og ned hvor han skal sove. Det kan være måden du lægger dine hænder på ham, så han kan mærke, at du er der. At du vugger ham lidt der, hvor han ligger, netop med dine hænder på hans krop. Ligger han i slyngevuggen, så vugge den lidt og på den måde lulle ham ind i søvnen.

Berolignede ord, et stille "sshh-ssh", "ssåå-såå", "nat-nat", så han hjælpes til at koble fra og finde roen med din stemme - ligesom du beroliger ham med din stemme, når han er ked af det... Nogle børn har glæde af beroligende lyde, hverdagslyde, hvid støj og lignende. Det kan være en app du downloader, en bamse du køber, som kan afspille hvid støj osv....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er ikke meningen, at han skal vugges, vugges, vugges... for så vil det naturligt også gøre ham uhensigtsmæssigt afhængig af at skulle være i bevægelse hele tiden for at kunne sove. Men det vil være naturligt, at han har brug for lidt vuggen og bevægelse for at finde ro og overgive sig til søvnen. Imens han har ligget i din mave, så er han blevet vugget og bevæget, hver gang du har bevæget dig rundt, og det at blive vugget er derfor allerede genkendeligt og trygt for ham. Derfor finder han naturligt ro ved dette og derfor må du gerne vugge ham - MEN, pas på ikke at øge den vugning. Hverken sådan, at du vugger igen og igen og igen, så det bliver længere og længere tid, eller sådan at din vugning bliver mere og mere voldsom, så hvor han lige hun kan vugges blidt, så ender du med at vugge ham voldsomt...

Prøv at vugge ham lidt, når han skal sove og på den måde hjælpe til at finde ro - men uden at blive ved. Start med at skifte ham, svøbe ham, og derefter amme ham. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at flytte ham fra din favn, når du kan se, at han er fyldt rigtig godt op med mælk, tydeligt er træt og næsten har overgivet sig til søvnen, der hvor øjnene kører rundt i hovedet på ham og han tydeligt ikke kan fokusere. Læg ham stille og roligt ned i f.eks. barnevogn eller seng, stå lidt ved ham, så han kan mærke dine hænder ved sin krop. Han er stadig svøbt, han får evt. puttekluden/sutten og lulles ind i søvnen med dine hænder og nærhed, der hvor han ligger, der hvor du ønsker han skal sove...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn"...

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi