Knap 7 måneder og sover dårligt om natten

24. oktober 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Knap 7 måneder og sover dårligt om natten

Hej Helen.

Jeg skriver til dig for at høre om jeg kan gøre noget for at min søn på (næsten) 7 måneder sover bedre om natten, og ikke skal ammes så meget.

Udfordringen er at han tit vågner mange gange om natten, og græder hvis han ikke får bryst. Han bliver lagt ca 19.30-20 og vi står op mellem 6-7 morgen. I den tid vågner han ofte mellem 4-8 gange. Han vågner ofte grædende og stopper når han får bryst. Han sover i sengen sammen med os og jeg ammer ham liggende. Jeg har prøvet et par gange at tage ham op og forsøge at vugge ham i søvn igen men han græder fortsat og jeg vil helst ikke vække vores pige på 2 år som også sover i soveværelset - derfor er det jo "nemt" at give ham brystet, men synes det er hårdt med så mange opvågninger, samt jeg er bange for det påvirker han appetit i løbet af dagen som jeg godt synes kunne være bedre.

Vores dag ser ca således ud:

kl 6-7: står op. Her får han havregrød eller øllebrød, med sveskemos, og vand. Han får pt ikke vand af kop men sådan en med en drikketud da det er min opfattelse at han får drukket mere på den måde og han har desværre haft tendens til hård mave siden han begyndte på fast føde.

kl ca 9.30: ammes og puttes til lur. Sover gerne 1,5-2 timer.

kl 12: frokost. kan være lidt bondebrødshapsere med leverpostej, grøntsagsmos, lidt tomat/agurk i hånden eller lignende. Forsøger at udvidde menuen, men synes generelt han er lidt skeptisk. vand i drikkekop.

kl ca 14-14.30: ammes og puttes til lur. Sover oftest 1-2 timer.

kl 16.30: Grøntsagsmos med lidt ...

Annonce

... kød, evt lidt bondebrød med pålæg. div grønt i hånden. vand i drikkekop.

kl 19: giver ham ofte lidt vælling, og han spiser ml 50-150 ml. Oftest under 100.
herefter går vi ind i sengen omkring 19.30 og jeg ammer ham i søvn, hvilket gerne tager 15-30 min.

de første par timer herefter(inden vi selv går i seng omkring kl 22-22.30) vågner han ofte grædende 1-3 gange og jeg må igen ind og amme ham i søvn. Min mand har nogle gange held med at gå med ham til han sover igen, andre gange græder han til han får bryst.

Og resten af natten er det så alt mellem 2-5 gange han vågner indtil vi igen står op ved 6-7 tiden.

Jeg synes ikke han er den store spiser i løbet af dagen, men det giver jo også meget god mening når han spiser så meget om natten.. Samtidig har han som beskrevet tendens til hård mave, ved ikke om det kan påvirke appetitten mht fast føde?

Kan også lige nævne at han sov fantastisk om natten fra han var ca 2 - 4,5 måned.. tog ofte 6-8 timer i træk..

Derudover er han en yderst glad dreng, meget opmærksom osv.

Kan jeg gøre noget for at han sover bedre om natten? Og give ham mere lyst til fast føde? Evt et bedre putteritual hvor jeg ikke behøver amme ham i søvn? (indtil nu har han nægtet sut, det eneste der duer er mors bryster)

Når han bliver 8 måneder skal jeg starte på arbejde og min mand skal på barsel, så der skal jeg have skåret ned på amningen om dagen og det ville være så lækkert hvis jeg ikke også skulle amme så meget om natten..

Ser frem til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen
M.E

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!