Svar: Knap 7 måneder og sover dårligt om natten
24. oktober 2019
Alder:
7 mdr.
Kære M.E
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er, som du selv er inde på, ingen tvivl om, at din drengs mælkeindtag om natten påvirker hans indtag af rigtig mad om dagen - og når han ikke spiser nok om dagen, så vil han naturligt ofte søge brystet ekstra om natten. Derfor er det rigtig vigtigt, at du øger hans indtag af mad om dagen og samtidig forsøger at holde igen om natten...
Det er rigtig godt, at han viser sig parat til mad i stykker og gerne vil tygge, bruge sine gummer og lyder til at være godt igang med små brødhapsere osv. Det er super dejligt, at han er klar til dette.. men det bør ikke gå i stedet for grød og mos. Det er vigtigt, at han tilbydes skemad stadig væk, både fordi det vil være med til at holde hans mave igang og gøre hans afføring blødere, og også fordi det vil mætte ham mere end brødhapsere gør. Samtidig er der en risiko for, at han bliver lidt for træt, når han skal koncentrere sig om at spise mad i stykker og derfor ikke spiser helt nok - ikke fordi han er mæt, men fordi koncentrationen forsvinder. Så for at få ham til at spise mere, så vil det være rigtig godt, at du tilbyder lidt mere skemad og så giver ham brødhapsere ved siden af :)
Du fortæller, at han får flaske om aftenen - ofte med vælling - og det kan godt være, at du skal forsøge med mme i stedet. Selvom vælling mætter ekstra og kan give lidt mere sammenhængende søvn, så kan det nogle gange også give ekstra uro i maven og derfor være med til at gøre, at han sover mere uroligt, når han ikke er ældre end han er... Da du skal starte på arbejde, når han er 8 måneder og far overtager barselsperioden der, så er det dog rigtig godt at bibeholde jeres drengs lyst til flaske - og jeg synes faktisk du skal overveje at indføre en flaske før middagsluren, så han tilbydes to flasker dagligt. Det vil gøre det lettere for far at passe ham og putte ham til middag, når han har barsel.
Samtidig er der mulighed for at tilbyde ham flaske, der hvor han ligger - feks. i barnevogn eller i favn. For det er lige nu også meget vigtigt, at du forsøger at undgå at amme ham i søvn. Det kan gøre ham afhængig af bryst og favn, når han skal sove og dermed gøre det rigtig svært at putte ham - og svært for ham at komme videre i søvnen, når han endelig sover. Det betyder ikke, at du ikke stadig gerne må amme ham, men det er vigtigt, at han slipper brystet, før han sover helt, ligesom det er vigtigt at han når at følge med i, hvor han puttes. Hvis han ammes, falder i søvn hos dig og efterfølgende flyttes, så vil han blive forvirret og utryg, nårhan vågner og oplever, at han ligger et andet sted og han vil ikke kunne sove videre, før du giver ham bryst og favn igen. Det samme sker, hvis han falder i søvn med sin flaske så også her skal du lirke flasken ud af munden før han sover. Du skal altså helst nå dertil, at du giver ham mælk og så fjerner bryst eller flaske lige der, hvor han slipper, smiler til dig, triller om på siden og sover.
I 7 måneders alderen vil det være passende med 4 amninger/flasker dagligt og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når han bliver 8 måneder forsvinder den tidlige morgenamning og han tilbydes mælk 3 gange dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Om dagen skal han i stedet for amningerne tilbydes mellemmåltider og om formiddagen skal han altså stille og roligt lære at sove uden at få bryst først.
Det betyder, at en dagsplan som den kan se ud i 7 måneders alderen ville se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, øllebrød eller lignende, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes - skal lige nu ammes, men når han bliver 7 måneder, så forsvinder denne amning.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas, som passer til hans alder. Suppleres med rugbrødshapsere, kogte grøntsagsbuketter osv. som han er parat til. Vand af kop.
Ammes eller tilbydes flaske (i takt med at far skal overtage barsel, vil det være rigtig godt, at han er vænnet til en flaske her) og puttes til middagslur.
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos - udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop. Der skal være moset mad og også mad i stykker, som han kan holde i hånden og selv øve sig i at spise. Det kan være kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller drømmeflaske og sover videre.
Som du kan se, så er der i min dagsplan flere små måltider og mellemmåltider som erstatter amningerne formiddag og eftermiddag. På den måde fyldes jeres dreng mere og mere op i løbet af dagen - og det er som sagt samtidig vigtigt, at du skruer amningerne om natten ned, ligesom han skal lære at falde i søvn uden at have brystet i munden og registrere, hvor han ligger.
Når og hvis han vågner om natten og ikke kan beroliges uden at du giver ham brystet, så kan du være nødt til at amme ham - MEN, det er vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes. Det betyder at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden. Husk at du samtidig jo også øver dette i løbet af dagen, og at amningen før formiddagsluren også er forsvundet :)
Det kan være en god idé, hvis du kan ligge ned og amme om natten. På den måde har du ham stadig ved siden af dig, samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham. Han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet. Dine hænder og kærtegn sættes altså i stedet for brystet.
Det kan være en fordel at koble hans seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan du putte ham i egen seng og vænne ham til at sove i den og forbinde putning med netop sengen, og så kan han ligge der, imens du stadig er ved siden af ham og kan berolige ham med dine hænder og nærhed. Den fysiske afstand mellem jer øges på den måde, samtidig med at han kan være tryg ved at sove - og også lærer at sove uden bryst og favn :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor du kan læse mere om søvnassociationsproblemer.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske