Svar: Optimalt døgnmønster

4. september 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig igen.

Jeres dreng lyder til at trives. Han får sammenlagt den mængde søvn, som han har behov for, og han lyder glad og tilfreds i løbet af dagen. Selvom han sover mange korte lure, så vågner han ofte op og virker veludhvilet og parat til at starte dagen... og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer.

Du skriver, at du om dagen har forsøgt at vugge ham for at få ham videre i søvnen, men at det ikke rigtig har nogen effekt, og som sagt virker han frisk, når han vågner. Det lyder derfor som om, at han trives med sine korte lure, og det er helt okay.

Hans døgnmønster vil sandsynligvis ændre sig i takt med at han bliver ældre. For det første så ændrer hans søvn sig rent fysiologisk. Den vil begynde at indeholde flere stadier end den gør nu, og vil i sammensætning komme til at minde mere og mere om den søvn, som større børn og vi voksne sover. Dertil kommer, at han vil begynde at blive mere opmærksom på verden, vil begynde at have længere vågenperioder, vil bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt og det vil alt sammen have betydning for hans rytme.

I 4-6 måneders alderen vil han naturligt også begynde med lidt skemad, og det spiller også ind på hans rytme og døgnmønster. Det vil være rigtig godt, at han på sigt spiser til nogenlunde faste tider, og at I forsøger at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes mælk, som en fast del af hans putteritual. Så... døgnmønsteret og rytmen ændrer sig lidt hele tiden og lig end lyder det helt okay, det du fortæller - som sagt skal man ikke ændre noget, som fungerer :)

Og ja, på sigt vil det sandsynligvis blive sådan, at han sover 3 lure dagligt og derfor vil lurene blive lidt ...

Annonce

... længere end de er nu, ligesom hans vågenperioder også vil blive længere...

Mange børn tager et længere søvnstræk først på natten - både når de ammes, og når de får flaske. Det er sådan, at din mælk er mere koncentreret om aftenen og ofte vil børn der ammes die hyppigt om aftenen, for på den måde at fylde sig ekstra op til natten. De små slurke af koncentreret mælk mætter ekstra og gør, at barnet så sover mere sammenhængende først på natten, før det er tid til at die igen. Modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk og derfor vil børn der får flaske ofte også sove et lidt længere søvnstræk, før de melder sig igen.

Du skal endelig nyde, at du har mulighed for selv at få lidt sammenhængende søvn først på natten og så lade din dreng die lidt hyppigere hen mod morgenstunden, så I også kan vente med at stå op der :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du gerne vil forsøge at forlænge hans dagslure lidt, så kan du prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur for på den måde at aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt - og samtidig også forlænge hans vågenperiode midt på dagen. Derefter kan du evt. lægge dig med ham i dobbeltsengen og lad ham falde i søvn med din nærhed og brystet - evt. blive liggende hos ham, for at se om du så på den måde kan holde ham sovende lidt længere. Eller du kan putte ham i barnevognen og trille ham en tur, for at se om det at gå med ham kan hjælpe ham til at sove lidt mere. Det, at han har fået et bad først og derefter er fyldt godt op med mælk kan godt gøre, at han så sover en længere middagslur og derfor begynder at kunne nøjes med 3-4 lure dagligt i stedet for de nuværende 5 lure ... :)

Dejligt at høre, at supplement med flaske faktisk gjorde en stor forskel hos jer, og at din dreng (og du selv) igen nyder amningen :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder