Brev:
Optimalt døgnmønster
4. september 2019
Alder:
3 mdr.
Optimalt døgnmønster
Hej Helen,
Endnu et spørgsmål fra mig 😊
Min søn er begyndt at have lidt et døgnmønster, som egentlig fungerer nu, men på sigt er det ikke det optimale døgnmønster (tror jeg). Men jeg ved ikke om det er ok ift hans alder, og om tiden arbejder for os 😊
Lige nu sover han nogenlunde 21-7, hvor han starter ud med en lang lur på 5-6 timer, før han vågner og skal have mad, og herefter vågner han 2-3 gange og ammes, men falder i søvn ved brystet, og jeg kan sagtens lægge ham tilbage i seng. Og efter amning kl 7 står vi op, for der er han frisk.
I løbet af dagen sover han ca. 5 lure af (ret præcist) 40-45 minutter. Jeg forsøger nogen gange at vugge ham videre når han vågner fra en lur, men selv hvis jeg får ham til at sove igen, vågner han få minutter efter han er blevet lagt. Han virker frisk nok når han vågner fra en lur, selvom den er kort, men mellem nogle af lurene bliver han kun lige ammet og skiftet før han vil sove igen.
Jeg tænker at det på sigt vil være mere holdbart hvis han sov færre lure af længere varighed, men måske er det ok sådan her når han kun er 3,5 måneder?
Spørgsmål:
Jeg har læst at mange oplever at baby først på natten tager en lang lur, og herefter kortere intervaller ligesom jeg oplever. Er dette ok, eller er det et tegn på at han ikke når at spise nok når han er vågen om natten og derfor vågner oftere hen imod morgenen?
Er det ok med 5 korte dagslure på nuværende tidspunkt, og vil det ‘automatisk’ justere sig når han har længere vågenperioder?
Hvad kan jeg evt gøre for at forlænge hans lure (hvis der er behov for det)?
I øvrigt fuldammer jeg min dreng - jeg har læst at flaskebørn ofte har et andet søvnmønster (aner ikke om dette er korrekt) 😊
Amningen kom op og køre helt igen, efter at jeg i en periode supplerede med flaske, pludselig ville han kun have bryst og kunne spise sig mæt her 🤞🏻 (Takket være din hjælp fra sidste brev) 😊
Hilsen Christina