Svar: Vores baby på 4,5 måned powernapper

15. august 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting, som spiller ind hos jer. og det første ,som umiddelbart slå mig, når jeg læser din beskrivelse er, at jeres datter ofte dier mest hos dig, når hun vågner. Du tilbyder hende ofte brystet, før hun skal sove, men det er sjældent her hun spiser mest.. og jeg vil faktisk anbefale dig, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun får mælk, som en fast del af sit putteritual.

Det handler både om, at hun naturligt falder til ro, når hun ligger i din favn, der udskilles hormonet oxytocin, når hun ammer hos dig, hvilket hjælper hende med at koble fra og netop falde i søvn... og så sover hun naturligt også længere, hvis hun er fyldt med mælk i maven, når hun falder i søvn. Har hun spist en time eller mere før hun sover, så vil hun naturligt ikke kunne sove så længe, før hun så vågner og har brug for mælk igen.

Det vil naturligt hjælpe på rytmen i takt med at hun bliver ældre og bliver klar til lidt skemad. Det vil her være rigtig godt, hvis du kan skabe en rytme dagen igennem, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner, og så tilbydes brystet, før hun skal sove. Det er hun sandsynligvis lidt for lille til endnu, men stille og roligt bliver det muligt at begynde med lidt smagsprøver på grød og mos, og på den måde vil tiden naturligt også arbejde lidt for jer. Under alle omstændigheder, vil det være rigtig godt, hvis du allerede nu forsøger om du kan bruge amningen som en fast del af hendes putteritual:)

Derudover er der ingen tvivl om, at hendes alder og udvikling også spiller ind. Det er sådan, at netop i 3-4 måneders alderen så sker der en fysiologisk ændring i jeres datters søvn. Søvnen begynder nu at indeholde flere stadier og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - så i stedet for at sove videre, så vågner de op efter kun ca 30 minutters søvn. Samtidig har hun også en alder nu, hvor hun naturligt er langt mere opmærksom på verden og hvad der sker omring jer - og hun lader sig let forstyrre, når hun spiser. Du oplever måske, at hun har tendens til at slippe brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter, pludrer med dig, tager fat og dier igen, men så kommer far ind i stuen og det er langt mere spændende at kikke efter far, end det er at spise. På den måde kan hun også få lidt tendens til at "slatpise" lidt hele dagen og ikke rigtigt spise effektivt og længe nok, når hun spiser... Det hører på den måde alderen til både at ...

Annonce

... "slatsove" og "slatspise" lidt...

De fleste børn vil i denne alder trives med at sove 3 lure dagligt (enkelte har brug for 4 lure, hvis lurene ikke er ret lange) og der vil ofte være tale om en formiddagslur, en middagslur og så en lur der ligger sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Nogle gange ligger dagens 3. lur så sent, at de ikke er parate til at gå i seng, før klokken måske er 22, og det er helt normalt for alderen, at børn her har en sen søvnrytme...

Derudover så skal du naturligvis også se på, hvor meget hun samlet sover. Det samlede søvnbehov i denne alder vil være ca 15 timer, og ofte vil det være sådan fordelt, at barnet sover ca 5 timer om dagen fordelt på 3 lure og så sover ca 10 timer om natten, afbrudt af mælk. MEN, hvis jeres datter sover kl timer om natten f.eks. fra kl 20 til 08, så vil der naturligt kun være 3 timers dagsøvn at gøre godt med, og så vil hendes lure naturligt være korte. Hun vil stadig have brug for 3-4 lure dagligt, for at dagen ikke bliver for lang for hende, og det vil så være korte lure...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor er det også vigtigt, at du ser på, hvordan hun generelt virker til at have det og hvordan hun udvikler sig. Hvis hun vågner glad, virker parat til at opleve, smiler til verden, pludrer og hygger sig, så må du gå ud fra, at hun har sovet det, som hun har behov for, også selvom lurene ikke er ret lange. Til gengæld sover hun så en længere nattesøvn og måske en lur eller to ekstra i løbet af dagen. Hvis hun derimod ofte vågner og er ked af det, virker pylret, let bliver grædende og virker til at mangle overskud, så kan det godt være en idé at arbejde på lidt længere lure.

De længere lure kan så skabes ved, at du f.eks. ammer hende før hun skal sove, og også ved at du forsøger at aktivere hende rigtig godt imellem hendes lure. Når hun sover kortvarigt, så vil du naturligt ofte kunne komme til at putte hende igen og igen hele dagen, fordi du gerne vil sikre hende søvn, men det kan være en god idé, at du ser hendes dag inddelt i vågne og aktive perioder, hvor du netop hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt, før hun så bliver ammet og puttet til lur.

Derudover kan du naturligt forsøge at trille hende en længere tur i barnevognen for at se om du på den måde kan holde hende sovende, ligesom du meget gerne må lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen - og blive liggende sammen med hende, hvis det f.eks. kan gøre, at hun så kan tage en længere middagslur... det vil være helt okay :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år