Brev:
Vores baby på 4,5 måned powernapper
15. august 2019
Alder:
4 mdr.
Vores baby på 4,5 måned powernapper
Kære Helen,
Jeg skriver til dig for at, forhåbentligt, få en forklaring, et godt råd, nogle tips eller andet godt med vores lille pige.
Siden hun blev født har hun sovet rigtig fint om natten. Amningen kører upåklageligt og hun vokser, trives, smiler, griner, er nærværende og godt med motorisk.
Men hun har aldrig sovet særlig godt om dagen og hver putning er næsten altid med en ked af det baby (og mor), der kæmper imod søvnen. Da hun var helt nyfødt og et par uger gammel kunne hun godt sove lure på 2+ timer, men det er ved at være meget længe siden.
En normal dag starter for os et sted mellem 7 og 8, hvor hun vågner. Hun vågner aldrig i skrig, men med pludren, smil og godt humør. Hun bliver ammet og så snakker vi lidt og leger lidt, hvorefter hun falder i søvn uden problemer og uden skrig og skrål. Her sover hun måske 30 minutter, nogle gange 45 minutter, hvor hun bliver ammet igen og så står vi op.
Nogle dage får hun et bad, nogle dage har vi aftaler, nogle dage sidder vi sammen og synger, nogle dage leger vi på legetæppe/leger motoriske lege - det afhænger lidt af humøret.
Efter 1,5-2 timer er hun træt igen og hun bliver her enten puttet i barnevogn eller i slyngevuggen - det afhænger igen lidt af humøret. Jeg vurderer, at hun er træt, når hun gnider sig i øjnene og bliver lidt "vrøvle". Og så er det som regel svært at få hende til at sove.
Hun kæmper med næb og klør for at holde sig vågen, piller og hiver i alting hun kan nå. Hun får også et stort suttebehov, når hun bliver træt - men hun gider stadig ikke bruge sut. Og vi har prøvet i over 4 måneder med 7 forskellige slags sutter, forskellige tidspunkter, m.m. Den er bare ikke et hit for hende. Når hun falder i søvn er det nogle gange rimelig hurtigt med en smule øffen og grynten, men med lukkede øjne, andre gange er det med skrig og skrål til hun er helt udmattet og går kold. Her sover hun som regel kun 30 minutter. Og det er faktisk uanset om man stadig er i bevægelse med hende i barnevognen, om hun sover ved mig, i vuggen, i hendes egen seng eller hvor hun sover. Hun virker egentlig glad og tilpas efter de 30 minutter.
Jeg har også prøvet at gå til hun falder i søvn med barnevognen og så stå stille og vente, men der er det også kun 30 minutter cirka, hun sover.
Hun er derefter vågen igen et par timer, og så samme "rul", meget få gange med lure over 30 minutter.
Hun bliver tilbudt brystet hver gang hun skal sove, men nogle gange er hun så træt, at hun ikke gider. Selv de gange, hvor hun lige har spist og næsten falder i søvn ved brystet og bliver lagt i barnevogn/vugge sover hun ikke mere end 30 minutter. Man kan næsten sætte et ur efter det.
Hun sover cirka 30 minutter igen om eftermiddagen. Jeg vil tro, at hun sover sammenlagt 4 lure på 30 minutter fordelt på en dag og bliver puttet omkring kl 20-21. Der sover hun indtil kl 1, får mad og sover så til kl 7-8. Jeg synes hun spiser godt og får tilbudt brystet ofte.
Hun er en meget nysgerrig og glad pige og hun græder aldrig, medmindre hun er træt. Hun virker glad og tilpas, udover ved putning.
Det gør mig ked af det, at putningerne er så hårde, for jeg synes jeg prøver at gøre det hyggeligt med sang, stille musik, dæmpet belysning, masser af nærvær, nusning og kram. Det er hårdt med de korte lure, for på de 30 minutter når jeg som regel ikke meget andet end et bad/mad/toiletbesøg eller andre basale ting, hvilket gør at mit overskud er ret småt efterhånden!
Kærlig hilsen
Julie