Svar: Barn vil ikke puttes
11. august 2019
Alder:
12 mdr.
Kære Laura
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres dreng, jeres søvnrutiner og alle dine tanker om, hvad der kan spille ind hos jer :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker og tips med dig/jer :)
Der er ingen tvivl om, at alder, udvikling og det faktum, at jeres dreng er begyndt i vuggestue osv. naturligt spiller ind. Det gør det naturligt ikke lettere at få ham til at sove alene, når han oplever rigtig meget nyt i hverdagen, og I mærker tydeligt, at han søger jeres nærhed ekstra meget, ligesom han også har været mere syg...
Der er heller ingen tvivl om, at det spiller ind, at I aldrig rigtig har fået lært ham at falde i søvn uden jeres hjælp. Du fortæller, at I altid har putte ham med rutiner, hvor han er taget op igen og igen, blvet gået med i jeres favn, har skulle have sut flere gange osv. Og det betyder naturligt, at det er den erfaring han har med sig. Det betyder ikke, at han ikke kan læse at sove på en ny måde nu, men det vil naturligt tage lidt tid og kræve lidt ekstra overskud fra jeres side at få indført nye rutiner :)
Da jeres dreng på nuværende tidspunkt ikke får flaske og da han selv har afvist sin sut, så synes jeg ikke, at der er grund til at introducere dette igen. Især flasken har han ikke længere behov for og det vil være at give ham en vane, som I ret hurtigt igen skal vænne ham fra. Det vil dog være rigtig godt, hvis I om aftenen kunne tilbyde ham et godnatmåltid og gerne lægge dette adskilt fra aftensmaden. Meget gerne med et bad imellem. Badet vil hjælpe ham til fysisk ro, hvis det afsluttes med lidt god frottering med håndklædet, lidt babymassage og lignende - og hvis det ligger ca 1 time før han puttes. Og en godnatgrød som en fast del af putteritualet, gerne serveret sammen med lidt vand eller letmælk af en kop, kan give ham ro i maven og hjælpe ham med at overgive sig til søvnen.
I stedet for sutten vil det være rigtig godt, at I nu forsøger at introducere en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende. Hvis han har noget, som han allerede viser interesse for, vil det være godt at introducere dette mere, hvis han ikke har det, så vil det være godt at tage ham med ud i en butik og se hvad han synes er dejligt og hvad han virker til at ville kramme.. børn vælger nogle gange noget andet end det vi synes. Kluden, bamsen eller hvad det nu er, skal følge ham hele dagen. Den skal være med i vuggestue, den skal være i bilen, på sofaen, når han skal sove, når han er ked af det, når I sidder og hygger. Følge ham som en ny tryg ven og på den måde stille og roligt blive substitut for mor og far. En aflagt t-shirt af jeres kan f.eks. også bruges, fordi den netop vil minde ham om jer...
Derudover er det vigtigt, at I ser på hele dagens rytme og at I forsøger at skabe en fast rytme dagen igennem - så han følger samme rytme uanset om han er i vuggestue eller det er weekend. Det betyder, at han skal have et fast stå op tidspunkt hver morgen, uanset hvor sent han er kommet i seng og hvor mange opvågninger han har haft. Det er stå op tidspunktet som sætter rytmen for resten af dagen.
Det lyder som om, at han stadig har behov for to lure dagligt og det er vigtigt, at han sover formiddagslur og middagslur. Det er samtidig vigtigt, at hans middagslur ikke ligger for sent og han bør som udgangspunkt ikke sove efter kl 16. I skal derfor også være meget opmærksomme på, om han nogle gange powernapper på vej hjem fra vuggestuen eller falder lidt i søvn på sofaen om eftermiddagen... Det er vigtigt, at han ikke sover sent, fordi det kan påvirke hans evne til at falde i søvn om aftenen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogt pasta, stykker af frikadelle, rejer, ½ hårdkogt æg, ost.. Må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Frugtmos eller måske lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Hentes i vuggestue (eller hentes evt før eftermiddagsmåltidet)
Før aftensmad - tilbydes lidt gnavegrønt og vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal stadig være moset mad og også mad i stykker - kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov, får lidt babymassage...
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand eller letmælk af kop, og får derefter børstet tænder.
Puttes til natten med putteklud, bamse, godnatsang osv. senest kl 20...
Når I putter ham, så vil det være rigtig godt, hvis I sidder der og I må gerne som nu læse bog for ham. I må gerne starte med at læse på skødet og derefter så kravler han over i sin seng, hvor han lægger sig og I læser videre. Læg gerne en beroligende hånd på ham, så han kan mærke, at I er der.
Måske skal du lade ham sidde lidt længere hos dig (eller far) og netop med din nærhed hjælpe ham til at koble fra og finde fysisk ro, før han så kommer over i egen seng. Det kunne godt lyde som om, at det er skiftet fra favn og ned i sengen, som han lige nu reagere på, så derfor skal putningen hos mor/far måske varer lidt længer tid...
I skriver, at I har været nødt til at tage siden af tremmesengen af, fordi han kravlede ud over tremmerne - og det er jeg helt med på. Det er naturligvis farligt, hvis han kravler ud og over tremmerne i sengen. Men han er stadig meget lille og det er vigtigt, at I sikrer jer, at han ikke kan komme til skade, når og hvis han kravler ud over sengen.. kan bunden af sengen evt. sættes ned, så han ligger lavere?
Måske har han glæde af en større dyne, som putter sig bedre omkring ham, når han skal sove og som kan hjælpe ham til at finde ro. Han må gerne få en juniordyne med den alder, han har nu.
Jeg forstår godt dine bevæggrunde for at tilbyde flaske igen og fordelen ved at denne kan gives i sengen - hvis det kan gøre, at han så bedre finder ro der. Men der er ikke nogen grund til at introducere den i denne alder. Hvis I oplever at det kan hjælpe med lidt vand, så kan I dog tilbyde ham en drypfri kop i sengen. Drypfri fordi det er med til at sikre, at han ikke spilder vand i hele sengen... Men det er vigtigt, at den ikke indeholder mere end ca 100-150 ml vand. Det er ikke meningen, at han pludselig skal vænnes til at drikke en stor mængde vand, når han først er puttet. Kan det hjælpe ham til at finde ro og overgive sig til søvnen, så kan det dog være en god prioritering :)
Og så skal I naturligvis være opmærksomme på, at han godt kan have ondt i ørerne eller andet ubehag som gør, at han protesterer mod at skulle ligge ned. I kan evt. elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Hvis I mistænker, at han kan have ondt, så kan I også tale med lægen om at tilbyde ham lidt smertestillende i en periode. Det er normalt, at børn får en del virus og sygdom i forbindelse med at de starter vuggestue, hvor der er mange børn og voksne samlet på lidt plads, og hvor meget legetøj skifter hænder, kommer i munden osv.
Prøv om I kan minimere behovet for at skulle gås med og vugges og bevæges om natten. Det kan være nødvendigt at I en overgang stadig tager ham op og sidder med ham, så han mærker jer og føler sig omsluttet, eller I kan vælge at lægge jer sammen med ham, så han lærer at sove liggende og komme videre i søvnen liggende ved siden af jer - og altså uden at I skal bevæge jer rundt om natten. Og når han så kan falde i søvn liggende ved siden af jer eller i jeres arme, imens I sidder stille, så vil han hen af vejen også kunne hjælpes ind i søvnen i egen seng seng med jeres beroligende hænder. Så I på den måde vænner ham til mindre bevægelse, før I vænner ham til helt at skulle klare sig uden jer... :)
Måske skal jeg også lige nævne, at I naturligvis skal se lidt på hvor meget han sover i løbet af dagen - og ud fra dette vurdere, hvornår hans puttetispunkt er. hvis han sover to gode lange lure i vuggestuen, så skal han måske puttes senere om aftenen, end I forsøger lige nu og som min dagsplan skitserer...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske