Svar: Flytte på eget værelse at sove

10. august 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L.

Tak for dit brev og ærlige tanker - jeg kan godt forstå, at du synes, det er trygt at sove i samme rum som jeres dreng :)

Det giver dig en ro at vide, at du kan høre ham om natten, og det er helt okay. Der er intet i vejen for, at I vælger at sove i samme rum sammen, og som du beskriver det, så lyder det faktisk som om, at det fungerer rigtig godt. Du fortæller blandt andet, at du ammer i stuen, og når han derefter puttes i sin seng i soveværelset, så sover han ofte i løbet af 15-120 minutter.. nogle gange alene og nogle gange med en beroligende hånd fra mor eller far... Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer :)

Når det anbefales, at barn og forældre sover i samme rum de første 6 måneder, så er det fordi dette forebygger vuggedød. Det betyder dog ikke, at barnet skal på eget værelse efter 6 måneders alderen - det afhænger helt af, hvordan det fungerer bedst i hver enkelt familie.

Man kan sige, at der udviklingsmæssigt sker meget med børn de første år og hvor søvnen naturligt vil blive påvirket. I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så sover de ofte også dårligt. Og det betyder, at det f.eks. kan være svært at putte børn på eget værelse i 8-10 måneders alderen, i 13-15 måneders alderen og igen i 18-20 måneders alderen. Det kan derfor være en god idé at gøre det i de perioder/aldre som ligger imellem disse. Det vil altså være lettere at putte jeres dreng på eget værelse nu, end når han bliver 8 måneder, ligesom det vil være lettere at gøre det, når han er 11-12 måneder, end når han er 10 måneder eller 13 måneder...

Da du lige nu føler stor tryghed ved, at I sover sammen, og det fungerer så godt som det gør, så synes jeg, at I skal bibeholde dette. Når han så bliver 11-12 måneder, så kan I overveje, om det er der, han skal på eget værelse. Om dette er det rette tidspunkt afhænger dog også af, hvorvidt han skal starte i dagpleje eller vuggestue på dette tidspunkt. Det er en god idé ikke at ændre på søvnen og rutinerne i de perioder, hvor der sker store skift i hans liv, ligesom ...

Annonce

... det er en god idé ikke at ændre på rutinerne i perioder, hvor han f.eks. er påvirket af sygdom.

Der er også masser af familier, som vælger at sove sammen. Det der kaldes samsovning, Og det er naturligvis også en mulighed, hvis I gerne vil dette. Det kræver blot at der er plads nok til alle, men så længe jeres dreng sover i sin tremmseng og nyder at sove i den, så er der plads nok. Jeres dreng kan ikke blive for gammel til at sove på eget værelse, han kan sagtens blive flyttet på eget værelse, selvom han når at blive 1.5 år, 2 år, 3 år, 4 år.. alt efter hvad I tænker vil fungere bedst. Der vil naturligt være nogle andre udfordringer i takt med at han bliver ældre, fordi han også bliver mere bevidst, men der er også nogle fordele ved at flytte ham, når han bliver ældre, fordi man kan indføre andre ritualer i takt med at han bliver ældre, f.eks. læse godnathistorie eller lignende.

I takt med at børn bliver ældre, - og man gerne stadig vil sove sammen alle sammen - så skal man gøre sig lidt tanker omkring sexliv. Det er vigtigt at man som forældre har mulighed for at have et godt sexliv, og i det hele taget har mulighed for at vise hinanden kærtegn og nærhed, og det kan være svært med et barn i dobbeltsengen eller i soveværelset. Jo ældre barnet bliver, jo mere nødvendigt vil det være, at sex foregår et andet sted end barnet er. Et barn, der vågner op og ser mor og far igang med noget det ikke forstår, kan godt forskrækkes, og det kan virke meget voldsomt ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er naturligvis ingen der siger, at man ikke kan have sex alle mulige andre steder end i soveværelset, og det kan sagtens fungere - men foregår det i soveværelset, så vil det være hensigtmæssigt, at der ikke er større børn i soveværelset imens...

Lige nu ser jeg dog ingen problemer i at I sover i samme værelse, hvis I alle tre trives med det og det giver alle den bedste søvn og nattero - og det fungerer :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver dig lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke! Og dejligt, at du har bestilt min bog om børn og mad, tak :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"